دوره 26 (1401)
دوره 25 (1400)
دوره 24 (1399)
دوره 23 (1398)
دوره 22 (1397)
دوره 21 (1396)
دوره 20 (1395)
دوره 19 (1394)
دوره 18 (1393)
دوره 17 (1392)
دوره 16 (1391)
دوره 15 (1390)
دوره 14 (1389)
دوره 13 (1388)
دوره 12 (1387)
دوره 11 (1386)
دوره 10 (1385)
دوره 9 (1384)
دوره 8 (1383)
دوره 7 (1382)
دوره 6 (1381)
دوره 5 (1379)
دوره 4 (1378)
دوره 2 (1377)
دوره 1 (1376)
کلیدواژهها = استعاره
تعداد مقالات: 6
بررسی حوزههای مبدأ و مقصد استعارههای آثار سوررئال از منظر زبانشناسی شناختی بر پایه نظریات کوچش
دوره 26، شماره 93 ، مهر 1401، ، صفحه 233-284
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی استعارههای رمانهای سبک سوررئالیست از منظر زبانشناسی شناختی است. محقق در این پژوهش در پی دستیابی پاسخ به این پرسشها است که بیشترین فراوانی حوزههای مبدأ و مقصد استعارههای آثار سوررئال، در کدامیک از حوزههای رایج کوچش است؟ و همچنین به لحاظ عینی و انتزاعی بودن حوزههای مبدأ و مقصد، استعارههای آثار ... بیشترتأویل جهان رمزها و استعارهها در رسالـﺔ الابراج سهروردی بر مبنای هرمنوتیک ریکور
دوره 26، شماره 93 ، مهر 1401، ، صفحه 307-331
چکیده
رسالـﺔ الابراج یا کلمات ذوقیه از رسائل رمزی عربی سهروردی است با جهانی آکنده از رمزها و استعارهها که مخاطب را به بازگشت به وطن میخواند؛ اما این رمزها و استعارهها چه نقشی در فهم متن دارند و چگونه باید آنها را تأویل کرد؟ پل ریکور یکی از فیلسوفان هرمنوتیک معاصر است که جایگاه ویژهای برای رمز، استعاره و روایت قائل است و آنها را ... بیشتربدل بلاغی؛ شگردی برای تلفیق تشبیه و استعاره در غزلیات حافظ
دوره 25، شماره 88 ، تیر 1400، ، صفحه 34-58
چکیده
در کلام حافظ، حقیقت و مجاز، زشتی، زیبایی و... به هم آمیخته است. یکی از روشهایی که به حافظ امکان ترکیب حوزههای معنایی مختلف و متضاد را داده، جانشین کردن مفاهیم در دو مصراع از بیت با استفاده از بدل بلاغی است. یکی از انواع بدل بلاغی، جانشینی دو واژه یا دو مفهوم با رابطۀ تشبیه است. بدل یکی از طرفین تشبیه (مشبه یا مشبهٌبه) است که جانشین ... بیشترنماد گرایی عرفانی در شعر صائب تبریزی
دوره 12، شماره 35 ، خرداد 1387، ، صفحه 130-156
چکیده
عالم عرفان، عالم وحدت و یکرنگی است. صائب با اصل وحدت بخش عرفانی همة پدیدههای هستی را با همة تناقضها و اضدادش به زیبایی در کنار هم مینهد و کیفیت و حالت آن ها را در زندگی روزمرة بشر به صورت زنده و نمادین بیان میکند. صائب در اشعار خود با به کارگیری نمادهای عرفانی و واژگان فنی صوفیه، صور خیال شاعرانه و مفاهیم ذهن گرایانة خود را به شکل ... بیشترسمبل «مار» در متون کلاسیک ادبیات فارسی
دوره 8، شماره 21 ، آذر 1383، ، صفحه 147-160
چکیده
مار یکی از مقوله های مهم در اسطوره شناسی و ادبیات است. روان شناسان نیز برای این جانور اهمیت زیادی قایلند. امروزه در اصطلاح فارسی می گویند: «از مار به اژدها پناه بردن» و «مار خوش خط و خالی». در این اصطلاح ها «مار» نماد بدی و بالا و فریب است و یا در جمله «فلانی مثل مار می ماند.»، «مار» نشانه مودی گری و بد جنسی می ... بیشترمفاهیم استعاوی در 17سروده ی شکسپیر، بازسازی فضای ذهنی شکسپیردر امر ازدواج
دوره 7، شماره 18 ، اسفند 1382، ، صفحه 101-124