بررسی متون ادبی
سعید حمیدیان؛ فرهاد طهماسبی؛ زهره دست پاک
چکیده
چکیده پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از آرا و عقاید باختین، بهطور خاص نظریه گفتگومندی، گفتمان موجود در رمان دختر رعیت اثر بهآذین ، نویسنده صاحب سبک معاصر را واکاوی انتقادی کند و به بازتاب چندصدایی در این رمان بپردازد . در این پژوهش به این پرسشها پاسخ داده شده است: 1- چگونه زنان رمان موردپژوهش در بروز چندصدایی، پویامند بودهاند؟ ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از آرا و عقاید باختین، بهطور خاص نظریه گفتگومندی، گفتمان موجود در رمان دختر رعیت اثر بهآذین ، نویسنده صاحب سبک معاصر را واکاوی انتقادی کند و به بازتاب چندصدایی در این رمان بپردازد . در این پژوهش به این پرسشها پاسخ داده شده است: 1- چگونه زنان رمان موردپژوهش در بروز چندصدایی، پویامند بودهاند؟ 2- چگونه مدرنیته و سنت در بروز چندصدایی در رمان مورد پژوهش به تقابل باهم برخاستهاند؟ 3- چگونه روشنفکران و طبقه ی نخبه در بروز چندصدایی در رمان دختر رعیت مؤثر بودهاند؟ نتایج بهدستآمده حاکی از این مهم بود که زنان در بازنمود چندصدایی نقش منفعل را داشتهاند و صرفاً بستر داستانی را برای بازنمود گفتمان غالب معرفیشده توسط قهرمان داستان فراهم آوردهاند. از سوی دیگر، اقشار نخبه داستان که تحت تأثیر جریانات چپ و ملیگرایی هستند به دلایلی در به وجود آمدن چندصدایی در داستان یاری رسانیدهاند؛ البته تقابل سنت و مدرنیته هم در به وجود آمدن این خیزش بیتأثیر نبوده است چون زندگی روستایی سنتمحور در خدمت نهادینهسازی پایههای قدرت طبقه توانگر جامعه بوده است. البته آنچه بهعنوان نتیجهگیری این تتبع باید متذکر شد این است که بافت اجتماعی و جنسیت دو موضوع برجسته در تاروپود داستانی دختر رعیت است که با استفاده از آن نویسنده تلاش کرده ریشههای فکری و اخلاقی یک جامعه سنتی را به چالش بکشد و سعی کند یک چندصدایی میان اجزای قدرت و اجزای مقهور جامعه برقرار سازد.