صلای بی‌ادبی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

.

چکیده

در این مقاله به نوعی ساختارشکنی و سنت گریزی در مثنوی معنوی پرداخته شده و نویسنده، آن را با سایر آثار بزرگ ادبیات فارسی مقایسه کرده است. این مقوله معطوف است به نحوه‌ی شروع مثنوی که برخلاف دیگر آثار ادبی فارسی به جای اینکه سخن با نام خداوند، نعت رسول اکرم و سایر بزرگان دین آغاز شود در شکوائیه معروف از زبان نی، نهفته‌های روح انسان از جانب کسی بازگفته می‌شود که به والاترین تجربه‌های عرفانی دست یافته است و او، کسی نیست جز مولانا جلال الدین بلخی، با توجه به نکته‌ی محوری فوق، تعریف جامع و کاملی از «ادب» داده می‌شود و نویسنده، صلای بی‌ادبی در آغاز مثنوی را نیز نوعی عرض ادب در پیشگاه خداوند تعبیر و تفسیر می‌کند که مولوی در شکوائیه خود به زیباترین شکل باز گفته است. در این مقاله، گذشته از مثنوی و دیوان شمس از منابع معتبری چون تمهیدات عین القضاه، مناقب العارفین شمس الدین احمد افلاکی نیز بهره گرفته شده است.

عنوان مقاله [English]

Call of Impudence

نویسنده [English]

  • aliasghar ghahramani
چکیده [English]

The present paper is intended to deal with a certain kind of deconstruction and deviation from literary norms found in Mathnavi Ma'navi. Comparison is also made between the Mathnavi and other great literary works. Unlike other Persian literary works, Mathnavi does not begin in the name of the God, praising the prophet and other great religious men. Instead, it starts with the famous complaint expressed by the reed. This way, a man-Molana Jalaledin Balkh-• who has reached the highest and most significant levels of the mvsric path, achieving the most paramount experiences in this connection, expresses the deepest secrets of human spirit. With due attention to above mentioned focal point, 'politeness' is given a comprehensive definition. At the beginning, the paper also describes the Mathnavi as expressing politeness before the Almighty God, which Molavi has presented in the beginning of his complaint in the most beautiful manner.