یادگیری آموزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران

چکیده

در دنیایی که علم به سرعت در حال پیشرفت است و نیاز به برقراری ارتباط و آگاهی از تغییرات و پیشرفت های علمی بیشتر حس می شود، آموزش زبان باید راهبردهایی ارائه دهد که زبان آموزان را برای حل مشکلات زبانی خود آماده و مجهز کند. در سه دهه اخیر تحقیقات نشان داده است که اصولا به کارگیری راهبردهای آموزشی در تمام رشته های درسی با موفقیت همراه بوده است. همچنین در رشته آموزش زبان تاثیر مثبت آشنایی با راهبردهای آموزشی به اثبات رسیده است. بنابراین بر مبنای همین تحقیقات این راهبردها ارائه بدهند و نیز بسیاری از کتابهای درسی آموزش زبان اکنون نحوه استفاده از این راهبردها را در میان مطالب آموزشی خود می گنجانند. اما نظر به اینکه دانستن راهبردهای آموزشی بدون آگاهی از راهبردهای فراشناختی کافی نیست، هدف این مقاله تاکید بر اهمیت راهبردهای فراشناختی است زیرا این راهبردها باعت می شود که زبان آموز بتواند بطور مستقل و با اتکا به خود مشکلات زبانی خود را حل کند یا به عبارتی دیگر راهبردهای فراشناختی باعث می شود زبان آموز یاد بگیرد که چگونه باید بیاموزد. در نتیجه برای اثبات این موضوع مطالب ارائه شده در این مقاله این گونه است که اول تفاوت میان راهبردهای یادگیری و سبک یادگیری مشخص می شود، سپس راهبردهای یادگیری با دیدی کلی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت اهمیت نقش دانش فراشناختی و راهبردهای فراشناختی در امر زبان آموزی بررسی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Learning To Learn

نویسنده [English]

  • marjaneh khayer
چکیده [English]

Research has shown that all students can benefit from instruction in learning strategies regardless of the field of education (Danserea, 1985; Weinstein et al., 1997; Kuiper, 2002). Also, within the field of language, it has been shown that language learning strategies have a significant role in making language learning more efficient and in producing a positive effect on the learners' language use (Wenden and Rubin, 1987; O'Malley and Chamot, 1990; Chamot and O'Malley, 1994; Oxford, 1996; Cohen, 1990). Accordingly, many researchers have tried to present a comprehensible classification or model for strategy training, and "many language textbooks have begun to embed strategies into their curricula" (Cohen, 1998 ). The aim of this article, however, is not to investigate or advocate any specific model of strategy training, but rather to highlight the significance of metacognitive strategies as language learning strategies which help the language learner become more independent, or in other words, help the learner learn how to learn. Thus, in order to achieve the above mentioned objective, this article begins by distinguishing between 'learning styles' and 'learning strategies'; then there is a general overview of learning strategies, and finally, the significant role of metacognitive knowledge and metacognitive strategies in language learning is di cussed.