دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150220Study of effects of Ferdowsi's Shāhnāme on Shāhkār of Rahim Moini-e Kermānshāhi based on transtextualite theoryبررسی بازتاب شاهنامة فردوسی در شاهکار رحیم معینی کرمانشاهی بر اساس نظریّة ترامتنیّت7381197FAداووداسپرهمدانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)،0000-0018-5742-297امید سلطانیدانشآموختة کارشناسی ارشد دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانJournal Article20140531<em>Gerard</em><em>Genette</em><em> presented</em><em> Transtextualite theory </em><em>due to</em><em> the theory of Yulia Kristeva's intertextuality</em><em> at the second half of twentieth century. This theory</em><em> is divided into five sections</em><em>: 1) Intertextualite. 2) Metatextualite. 3) Arcitextualite. 4) Paratextualite. 5) Hypertextualite. Inspired from </em><em>Shāhnāme</em><em>, tradition of epic storytelling continued after Ferdowsi. The reflection of </em><em>Shāhnāme</em><em> in all of epic works, after 4<sup>th</sup> century, is quite obvious.</em><em> One of these works is Shāhkār by Rahim Moini-e Kermānshāhi which is included the history of Iran from Sasaniyan's fall until late of </em><em>Qajar dynasty </em><em>in rhythm of Shāhnāme and form of mathnavi. Shāhkār is an artifact and historical work that is influenced by Shāhnāme in different fields. Based on Intertextualite theory, the effect of Shāhnāme on Shāhkār is very high and </em><em>This</em><em>Reflecting</em><em>creates</em><em>a</em><em>beautiful</em><em>and desirable</em><em> work. In this research, impact of Shāhnāme has been analysed based on Transtextualite theory.</em><em>ژرار ژنت نظریّة ترامتنیّت را با توجّه به آشنایی با نظریّة بینامتنیّت یولیا کریستوا در نیمة دوم قرن بیستم میلادی مطرح کرد. نظریّة ترامتنیّت به پنج بخش تقسیم میشود: 1ـ بینامتنیّت. 2ـ فرامتنیّت. 3ـ سرمتنیّت.</em><em>4ـ پیرامتنیّت. 5ـ زبرمتنیّت. پس از فردوسی، سنّت حماسهسرایی با الهامگیری از شاهنامه ادامه پیدا کرد. بازتاب شاهنامة فردوسی در تمام آثار حماسی که پس از قرن چهارم هجری سروده شده، مشهود است. از جملة این آثار، «شاهکار» اثر رحیم معینی کرمانشاهی است که در آن تاریخ پس از سقوط ساسانیان تا اواخر دورة قاجاریّه در قالب مثنوی و به وزن شاهنامه به نظم کشیده شده است. «شاهکار» که در نوع حماسة مصنوع و تاریخی قرار میگیرد، از شاهنامة فردوسی در زمینههای مختلف تأثیر پذیرفته است.</em><em>بازتاب شاهنامه بر اساس نظریّة ترامتنیّت در شاهکار معینی کرمانشاهی زیاد است و این بازتاب باعث شده است تا اثری زیبا و درخور ستایش شکل گیرد. نگارندگان در این جستار بر آنند که بر اساس نظریّة ترامتنیّت، به صورت مدوّن و منسجم این تأثیرها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.</em>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150220Vaghe'e and Moqbel Esfahaniواقعه و مقبل اصفهانی41571199FAسیّد علیاصغر میرباقریفرداستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اصفهان0000-0001-6044-471Xاحمدآصفدانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20140606<em>The literary period which was contemporaneous with the Safavid time in Iran is considered as the time of literary decadence by some scholars whereas some other scholars consider this period as one of the dynamic and flourishing periods of Persian literature which provided the field of the emergence of new experiences besides continuing the prevalent literary traditions in later periods. Without investigating these two views, in this article, One of these new experiences will be analyzed which is named ''Writing event'' (compose of Vaghe'e). The evidence implies that the creator of this sub-genre is a committed Shiite poet named Aqa Mohmmad Sheikha whose pseudonym is Moqbel Esfahani. He took refuge to India in turbulent and insecure period of the late of Safavid period and lived in that land with respect and honor by the great figures and governors. His poetic approach was welcomed by many elegy poets in different periods. He established a fundamental tradition in the domain of Persian poetry which is known as Vaghe'e today.It can be regarded as a branch of the Requiem In this paper, the structure and features of this sub-genre are explicated and the role of Moqbel in the formation and prevalence of this literary tradition is explored</em><em>دورۀ ادبی را که همزمان با روزگار صفوی در ایران رواج داشت، عدّهای دورة انحطاط ادبی میدانند و گروهی برخلاف آنان معتقدند این دوره از دورههای پویا و پُررونق ادب فارسی است که علاوه بر تداوم سنّتهای ادبی رایج در دورههای بعد، زمینۀ ظهور تجارب جدیدی فراهم آمد. در این مقاله، بیآنکه این دو دیدگاه ارزیابی شود، یکی از این تجربههای جدید به نام واقعهسرایی بررسی و تحلیل میشود. از شواهد و قرائن برمیآید که مبدع این خُرده نوع ادبی، شاعری است به نام آقامحمّد شیخا متخلّص به مقبل اصفهانی (م. 1157 ق.) که از شاعران متعهّد و معتقد شیعی بود. وی در ایّام آشفته و ناامن اواخر عهد صفوی به تته و دکن پناه برد و دردستگاه نوّابان و سخنوران آن دیار با اکرام و احترام روزگار را به سر برد. شیوة شاعری او در دورههای مختلف با اقبال بسیاری از شاعران مرثیهسرا روبهرو شد. مقبل در ساحت شعر فارسی سنّتی بنیادی گذارد که امروز به «واقعه» شناخته میشود. واقعه را میتوان از فروع «مرثیه» به شمار آورد. در این مقاله، ساختار و ویژگیهای واقعه تببین میشود و نقش مقبل در شکلگیری و رواج این سنّت ادبی بررسی و تحلیل میگردد</em>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150704Power and Spiritual reign of holy fathers in opinion of Sheikh Ahmad Jāmقدرت و سلطنت معنوی اولیاء در نگاه شیخ احمد جام (ملاحظة سبکشناسانه در انسالتّائبین و مقایسة آن با مقامات ژندهپیل)59801200FAغلامرضا مستعلی پارسادانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)،0000-0003-4402-6889حامدشمسدانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)Journal Article20140409<em>From a long time ago, </em><em>the relationship between</em><em> the attitude of the artist with his </em><em>language including both literary and non-literary languages, </em><em>has been</em><em>of interest to</em><em>scientists</em><em> of stylistic </em><em>Some researchers</em><em> have considered the recognition of tenors (of similes and metaphors) in literary works as one of the most important ways of finding the relation between form and content. Since the point of similarity is derived from the tenor, therefore it is important for the analysis of the artist's </em><em> </em><em>Attitude.</em><em>In this</em><em>article</em><em>, we will attempt to investigate the impact of the concept of power and spiritual reign of holy people which is one of the themes of </em><em>Ons-Al-Taebin</em><em> in Sheikh-e Jām’s images. For this purpose, in the bigining, we apply method of visual clusters to extract and collect images of reign and court in Shekh’s similes and then we will show that these images have been repeated in different parts and pages of the book. Also</em><em>, the impact</em><em>of</em><em>Power and Spiritual </em><em>reign</em><em> of holy fathers</em><em> is seen in images of animals and in the vehicles of the book and we will show them and their repetition or </em><em>frequency</em><em> in </em><em>the various</em><em>pages and</em><em>chapters</em><em>of</em><em>books</em><em>. For instance, we survey Sheikh-e Jām’s similes firstly and then we will survey the obvious expression of this content in word of Sheikh in </em><em>Ons-Al-Taebin</em><em> and in this way, the relation between form and content will be obvious. After all these stages, we will compare some of the instances of the Maghamat-e Jhende peel that they are </em><em>in the form of</em><em>anecdotes and</em><em>greatness</em><em>Sheikh</em><em>and</em><em>are connected to this concept </em><em>on the other hand</em><em>. Finally it will be shown </em><em>the</em><em> Legends Sdyd al-dyn Ghazni in this regard, is rooted in the truth of the thought and life of </em><em>Shekh-e Jām.</em><em>از دیرباز ارتباط بین نگرش هنرمند با زبان او، اعمّ از زبان ادبی و غیرادبی، مورد توجّه سبکشناسان بوده است. برخی توجّه به مشبّهبهها را در متن ادبی از مهمترین روشهای یافتن ارتباط بین محتوا و فرم دانستهاند و از آن روی که وجهشبه از مشبّهبه اتّخاذ میشود، برای بررسی نگرش هنرمند مهم قلمداد کردهاند. در این جستار، بر آنیم تا تأثیر مفهوم قدرت و سلطنت معنوی اولیاء را که از بنمایههای متن انسالتّائبین است، در تصویرهای شیخ جام بررسی کنیم. برای این منظور، با استفاده از روش خوشههای تصویری، تصاویر مربوط به سلطنت و دربار را در تشبیههای شیخ استخراج میکنیم و نشان خواهیم داد که این تصاویر در صفحات و بابهای مختلف کتاب تکرار شده است. همچنین تأثیر مفهوم قدرت و سلطنت معنوی اولیاء در تصاویر حیوانات در مشبّهبههای کتاب مشاهده میشود که موارد و تکرار آن را در صفحات و بابهای مختلف کتاب نشان خواهیم داد. در این مورد، برای نمونه تشبیهات شیخ جام را مورد بررسی قرار میدهیم. در بخش بعد، بیان آشکار این مضمون را در سخنان شیخ در انسالتّائبین بررسی خواهیم کرد و از این طریق، ارتباط میان فرم و محتوا کاملاً مشخّص میشود. پس از انجام همة این مراحل به مقایسة آن با نمونههایی از مقامات ژندهپیل که در قالب حکایات و کرامات شیخ و در شکل دیگر، به همین مضمون اختصاص دارد، خواهیم پرداخت و نشان میدهیم که افسانههای سدیدالدّین غزنوی در این باب، ریشه در حقیقتی از اندیشه و زندگی شیخ جام دارد.</em>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150703The motif of Bubble and its network images in Ghazals of Abdul-Qādir Bidelبنمایة حباب و شبکة تصویرهای آن در غزلیّات عبدالقادر بیدل دهلوی811231201FAسیّدمهدیطباطباییاستادیار دانشگاه شهید بهشتی،Journal Article20140706<em>Hindi</em><em> style is very important for its poetic motifs, </em><em>because</em><em>poets of</em><em>this style created Innovations</em><em>in poetic</em><em>motifes</em><em>Using</em><em> their</em><em> creativity</em><em>and power of creation</em><em> or</em><em> extended</em><em> its Network association. </em><em>In</em><em> the meantime, Abdul-Qādir Bēdil can be assumed as </em><em>Tipping point</em><em> of</em><em> the illustrations with these motifs. </em><em>This article</em><em> tries to look at the motif of bubble in Biddle's poetry</em><em> and it’s specifying the network images of it in three</em><em> general forms: metaphorical, descriptive, and Meta descriptions. The research method is documentary and using of the library resources, data analysis and data categorizing. The importance of the research about Bidel,</em><em>his</em><em>place</em><em>in</em><em>Persian</em><em>poetry and the lack of</em><em>research on</em><em>this subject</em><em> shows significance and </em><em>Necessity</em><em> of this research.</em><em>The result of this study is Highlighting of the bubble motif in Bidel</em><em>poetry through the discovery</em><em> and classification of its network images</em><em>.</em><em>سبک هندی از حیث بنمایههای شاعرانه، اهمیّت فراوانی دارد، چراکه شاعران این سبک با بهرهگیری از خلاّقیّت و نیروی آفرینشی خود، نوآوریهایی در بنمایههای شعری انجام دادند یا شبکة تداعیهای آن را گستردهتر ساختند. در این میان، عبدالقادر بیدل را میتوان نقطة اوج تصویرسازی با این بنمایهها دانست. </em><em>این مقاله بر آن است تا با نگاهی به بنمایة حباب در شعر بیدل، شبکة تصویرهای آن را در سه قالب کلّی تشبیهی، توصیفی و فراتوصیفی مشخّص سازد. روش تحقیق به صورت اسنادی و با استفاده از امکانات کتابخانهای و شیوة تحلیل محتوا و طبقهبندی دادههاست. جایگاه بیدل در شعر فارسی، بایستگی مطالعه درخصوص او و نیز نبودنِ پژوهشی در باب این موضوع، اهمیّت و ضرورت تحقیق را نمایان میسازد و نتیجة پژوهش، برجستهسازی بنمایة حباب در شعر بیدل از طریق کشف و طبقهبندی </em><em>شبکة تصویرهای آن است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150703The study of the signs of time and place in Kashf ul-mahjoob, Resale-ye Ghoshairie and Tazkirat al-Awliyaبررسی نشانههای زمانی و مکانی در کشفالمحجوب، رسالة قشیریّه و تذکرةالأولیاء1251451203FAتیمورمالمیر استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه کردستان، سنندجهادیدهقانی یزدلیدکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهرانJournal Article20140311<em>According to the</em><em>Symbolism importance</em><em>in mystical</em><em>narratives and necessity of interpretation in understanding of text and obtaining of narrative function, we have surveyed</em><em> Signs</em><em>narratives</em><em>related to</em><em>time and space</em><em> in three</em><em> original, </em><em>authentic and effective texts:Kashf ul-mahjoob</em><em>, </em><em><em>Resale</em></em><em>-ye Ghoshairie </em><em>and </em><em>Tazkirat al-Awliya. The results of this research show that many of the signs have multiple layers and have </em><em>referential</em><em> function.</em><em> Signs of the time</em><em> are usually a field t</em><em>o establish</em><em><span style="text-decoration: underline;">’’</span></em><em>another </em><em>time</em><em>’’.</em><em> Until the mystic can</em><em> achieve</em><em>mystical experience</em><em> via </em><em>breaking</em><em>time</em><em> or overcome it and sacred existence be reflected to him.</em><em>Places</em><em>and</em><em>their</em><em> accessories</em><em>are</em><em>also</em><em>signs</em><em> with different Surface structure but </em><em>unique</em><em>code</em><em> which have common meaning. Numerous Surface structures in different cultural horizons are device of transmission and reflection of the feeling and sacred and religious experience</em><em>.</em><em>با توجّه به اهمیّت رمزپردازی روایتهای عرفانی و لزوم تفسیر آنها در درک متن و حصول کارکردهای روایی آن، نشانههای روایتهای مربوط به زمان و مکان را در سه اثر اصیل و تأثیرگذار کشفالمحجوب، رسالة قشیریّه و </em><em>تذکرة</em><em>الأولیاء بررسی کردهایم. حاصل این پژوهش نشان میدهد که بسیاری از نشانهها چندلایه هستند و کارکرد ارجاعی دارند. نشانههای زمانی عمدتاً محملی برای بنیان نهادن «زمان دیگر» است تا عارف با شکستن زمان یا تفوّق بر آن بتواند به تجربة عرفانی دست یابد و امر قدسی برای او متجلّی شود. مکانها و متعلّقات آنها نیز نشانههایی هستند که در روساختی متفاوت، امّا با رمزگانی یگانه بار معنایی مشترکی را با خود حمل میکنند؛ روساختهای متعدّدی که در افقهای فرهنگی مختلف، ابزاری برای انتقال و انعکاس احساس و نیز تجربة امر قدسی و تجربة دینی هستند.</em>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150703Animal Symbols of the Ego in the Mystical Works of Sanāi, Attār and Rumiنمادهای جانوری نفس در متون عرفانی با تکیه بر آثار سنایی، عطّار و مولوی1471731204FAامینرحیمیاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اراک، اراکسیّده زهراموسویاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اراک، اراکمهردادمرواریددانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اراک، اراکJournal Article20140816The ego (<em>nafs</em>) is one of the most important and complicated issues in Islamic mysticism. In Persian mystical texts, one of the main tasks of the seeker is to have control over the ego, and as long as he is caught by the ego, he has no chance to gain perfection. The ego with its many different features is appeared differently in people according to their talent or predisposition. In the mystical literature, sometimes the ego is visualized and embodied, and poets or writers have shown it based on their own desires. Sometimes the ego is depicted as an animal, and some animals are frequently used as symbols of the ego (based on their characteristics). The present research firstly offers brief definition for two important terms, namely, symbol and the ego, and then, the animals discussed by the poets are introduced, and it is explained why the poet has used that animal as a symbol of that trait of the ego. The purpose of this study, using descriptive analysis, is to clarify one of the many diverse manifestations of the ego in Persian literature. <em>نفس در عرفان اسلامی یکی از مهمترین و پیچیدهترین مباحث به شمار میرود. در کتابهای عرفانی، یکی از وظایف مهمّ سالک، در اختیار گرفتن زمام نفس دانسته شده است و سالک تا زمانی که گرفتار نفس است، نمیتواند به پایههای عالی کمال نائل آید. این نفس، خصلتهای بسیار گوناگونی دارد و در وجود هر کس با توجّه به استعداد او، به گونهای جدید خودنمایی میکند. نفس در ادبیّات عرفانی گاهی تجسّم و تجسّد یافته است و بر اساس خصلتی که مورد نظر نویسنده یا شاعر بوده، آن را به شکلی نشان دادهاند. گاهی برای آن صورت حیوانی تصوّر کردهاند و برخی حیوانات را (با توجّه به ویژگیهای آنها) نماد نفس قرار دادهاند. در مقدّمه مقاله حاضر، به تعریف گذرا از دو اصطلاح مهمّ این تحقیق، یعنی نماد و نفس پرداخته شده است و در ادامه، ابتدا جانورانی جستجو شده که شاعران مورد بحث، آنها را به عنوان نماد نفس به کار بردهاند و پس از آن تا حدّ امکان به این امر پرداخته شده است که چرا شاعران مذکور، یک جانور را نماد یکی از خصلتهای نفس قرار دادهاند. هدف این تحقیق روشن کردن یکی از جنبههای بسیار متنوّع، یعنی تجلّی نفس در ادبیّات فارسی است. در این تحقیق، از روش تحلیل توصیفی بهره برده شده است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138186220150703Psychological Critique of the character in the novel of Salmargi based on Karen Horney’s theoryنقد روانشناختی شخصیّت در رمان سالمرگی بر مبنای نظریّة کارن هورنای1751931206FAمحمّد بهنام فردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند، بیرجند0000-0002-0498-7995زینب طلاییدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20140301<em>Salmrgy</em><em> novel, from Asghar Elahi, an Iranian novelist and psychiatrist is naration of distress and conflict of personalities. </em><em>In forming the characters of the novel,</em><em>Elahi portrays their emotional states such as fear, Psychosis and humiliation with</em><em>new</em><em>techniques such as</em><em>mental</em><em>soliloquy (self telling)</em><em>. </em><em>In this study, </em><em>we are</em><em> going to study this novel, according to Karen Horney's psychological theory. The study was conducted using content analysis</em><em> and </em><em>the characters</em><em>and</em><em>their</em><em>functions</em><em> is</em><em>evaluated</em><em> and and the results show that these psychotic characters,</em><em> depending on their situation</em><em> or position and </em><em>refer to defensive methods such a</em><em>s seeking of love,</em><em>and</em><em> isolationism</em><em> for the treatment of psychosis and their </em><em>inferiority</em><em>.</em><em>They flee from reality for escaping of torment of conscience. </em><em>The</em><em>narratives</em><em>are</em><em>more</em><em>complex by expanding</em><em>the scope of</em><em>mental</em><em> and </em><em>psychological</em><em>imagination</em><em>.</em><em>Time is moving and interfering in their illusory and distracted minds and new narratives </em><em>are formed</em><em> from these interferences. Sometimes the time of stories is not specified</em><em>and</em><em>the timelessness in monologues will engage the audience with the narrative confusion in this novel</em><em>. </em><em>The Life of characters</em><em>who are seeking</em><em>love </em><em>is depending to people's love and help. So they</em><em>tend to suppress their supremacy. A person who is Seeking seclusion, benefit from his seclusion according to the spiritual needs and his position or </em><em>Condition</em><em>and in fact, in order to reach his desired comfort and character</em><em>.</em><em>رمان سالمرگی، نوشتة اصغر الهی، داستاننویس و روانپزشک ایرانی، روایت پریشانحالی و تعارض شخصیّتهای آن است. الهی در پرداخت شخصیّتهای این رمان، حالات روحی آنان همچون ترس، روانپریشی و حقارت را با شگردهای تازهای چون خودواگویی روانی به تصویر میکشد. ما در این پژوهش برآنیم تا این رمان را با توجّه به نظریّة روانشناختی کارن هورنای بکاویم. در این پژوهش که به روش تحلیل محتوا صورت گرفته، شخصیّتها و کارکردهای آنان مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج تحقیق حاکی از آن است که شخصیّتهای روانپریش این رمان، برای درمان روانپریشی و احساس حقارت خود، بسته به موقعیّت، به شیوههای دفاعی چون مهرطلبی و انزواطلبی روی میآورند. آنها برای رهایی از عذاب وجدان از واقعیّت میگریزند و با گسترش دامنه تخیّل روانی، باعث پیچیدگی بیشتر روایتها میشوند. </em><em>زمان در ذهن</em><em></em><em>های متوهّم و پریشان آنان در حرکت و تداخل است و روایتهای تازهای از این تداخل بهوجود میآید.</em><em> گاهی روایتهای آنان زمان مشخّص ندارد و همین بیزمانی در تکگوییها، مخاطب را با آشفتگی روایت در این رمان درگیر میکند. زندگی شخصیّت مهرطلسب، وابسته به محبّت و کمک دیگران است. بنابراین، تمایلات برتریطلبی خود را سرکوب مینماید. شخصیّت عزلتطلب هم بنا به ضروریّتهای روحی و موقعیّتی که در آن قرار گرفته است و به واقع، در راستای رسیدن به آرامش و شخصیّت مطلوب خود، از انزواطلبی بهره میبرد.</em>