دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823Quest and the development of the theory of "love" in the mystical and philosophical notions and thoughts of Roozbahan and Ibn al-Dabbaghسیر و تطور نظریة «عشق» در آرا و اندیشههای عرفانیـ فلسفی روزبهان و ابندبّاغ327883110.22054/ltr.2018.8831FAبهمننزهتدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران0000-0002-9023-2352علیرضامظفریاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایرانسمیهجبارپوردانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران0000-0002-8076-2819Journal Article20180827 Love has been the most important topic in mystical literature whose conceptual framework has gone far beyond frameworks of the existing word to well above the world of senses, and the most exalted ideas of Islamic philosophers and mystics have materialized themselves in it. There are three major approaches (i.e., philosophical, mystical and the one between the two) that have applied their whole spectrum of imagination and thinking to define and describe the concepts of love. "Ábhar-olashegin" of Roozbahan Baghli and "Mashariq-ol Anvar-alqoloob" of Ibn al-Dabbagh Cyrene, which have been composed in two distinct ideological and geographical contexts, are outstanding examples of mystical and philosophical spectrums. Through explaining and analyzing the issue of divine love in these two works, we demonstrate that Islamic scholars and mystics have defined the nature of such love through establishing certain phrases and expressions and thereby have enriched mystical language and concepts through the widespread application of such specific and technical phrases and terms. «عشق» مهمترین مقولة ادبیات عرفانی است که گسترة مفهومی آن از چهارچوب پدیدارهای هستی تا فراسوی عالم حس فراتر رفتهاست و بیشتر اندیشههای متعالی حکما و عرفای اسلامی در این مقوله متجلی شدهاست. در این میان، سه رویکرد مهم فلسفی، عرفانی و رویکردی که حدّ فاصل این دو است، طیفهایی از خیال و اندیشة خود را برای تبیین و تشریح مقولة عشق بهکار بستهاند. دو کتاب <em>عبهرالعاشقین</em> روزبهان بقلی شیرازی و <em>مشارق أنوار القلوب فی مفاتح أسرار الغیوب</em> ابندبّاغ قیروانی از نمونههای شاخص طیفهای عرفانی و فلسفی هستند که در دو حوزة متفاوت فکری و جغرافیایی نگارش یافتهاند. در پژوهش حاضر، به روش تاریخی و رویکرد تحلیلی (تحلیل محتوایی) و با بهرهگیری از اندیشههای حکمای عرفان اسلامی به تحلیل مضمون نگرشها و طبقهبندیهای دو طیف مذکور از مقولة عشق پرداخته شدهاست. با تشریح و بررسی مقولة عشق در این دو اثر مشاهده خواهد شد که حکما و عرفای اسلامی با وضع اصطلاحات خاصی به تعریف سرشت عشق پرداختهاند و با کاربرد گستردة اصطلاحات خاص و فنی مقولة عشق بر غنای زبان و مفاهیم عرفانی افزودهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823The study of goals and structural specifications in the five spiritual Travel booksبررسی و تحلیل اهداف و ویژگیهای پنج سفرنامة روحانی(گیلگمش، ارداویرافنامه، افسانة اِر افلاطون، سیرالعباد سنایی، کمدی الهی دانته)6033883210.22054/ltr.2018.8832FAنورالدینبازگیردکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانعلیحیدریاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران0000-0002-9341-8793محمد رضاحسنی جلیلیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران0000-0002-2766-5809علینوری خاتونبانیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران0000-0001-9514-1268Journal Article20180827Since long ago, the human confrontation with death has roused the curiosity and fear in him. What would happen to him after death and where he would go? That is the main question and apprehension of the mankind. Imaginative travel books have been one of the common responses to this fear and curiosity. The samples of these works are manifested in many cultures and nations. The current study, as one of the long list of these texts which are called "spiritual travel books", employs analytical and descriptive methods to examine five cases: Gilgamesh epic, Ardavirafname, Er of Plato, Seyrolebad Sanaaie, and Divine comedy of Dante. Regarding political, social, religious, and philosophical goals these texts have some commonalities. They also have similarities in structural specifications such as: holy numbers, presence of guide, symbol, archetype, description of afterlife world and etc. These sharing and similarities resulting from fundamental pattern of human beings’ mentality and cultural and religious exchanges between nations show that the spiritual travel books can account for the common language of mankind and reveal how facts are shared among human beings.از دیرباز مواجهة انسان با مرگ، حسّ کنجکاوی و ترس را در او برمیانگیخت. این پرسش که «سرنوشت انسان، پس از مرگ چه خواهد شد و به کجا خواهد رفت؟»، سؤال و دغدغة ذهنی نوع بشر بودهاست. سفرنامههای تخیلی به جهان پس از مرگ، یکی از پاسخهای شایع به این احساس ترس و کنجکاوی هستند. در بسیاری از فرهنگها و ملل گوناگون، نمونههایی از اینگونه نوشتهها دیده میشود. از میان سیاهة بلندی از این سفرنامههای جهان دیگر، که آنها را «سفرنامههای روحانی» میخوانیم، این مقاله به روش تحلیلیـ توصیفی به بررسی پنج نمونه از آنهاپرداختهاست: حماسة <em>گیلگمش</em>، <em>ارداویرافنامه</em>، <em>افسانة اِر</em> (Er) افلاطون، <em>سیرالعباد</em> سنایی و <em>کمدی الهی</em> دانته. این متون از لحاظ اشتمال بر اهداف سیاسی، اجتماعی، دینی، تعلیمی و فلسفی با هم اشتراک دارند و در ویژگیهای ساختاری و محتوایی، مانند وجود اعداد مقدّس، حضور راهنما، کهنالگوها، نماد، توصیف جهان پس از مرگ و... شباهتهای بسیاری با هم دارند. این اشتراکها و شباهتها که ناشی از یکسان بودن بنمایههای فکری نوع بشر و نیز مراودات فرهنگی و دینی است، نشان میدهند که سفرنامههای روحانی میتوانند به عنوان زبان مشترک نوع بشر به شمار روند و پرده از حقایق مشترک، اما تغییر شکلیافتةانسانها و مذاهب بردارند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823An investigation of Kamaloddin Esfahani’s quatrains based on manuscripts and ancient resourcesبررسی رباعیات کمالالدّین اصفهانی بر اساس دستنویسها و منابع کهن8661883310.22054/ltr.2018.8833FAسیّدمهدیطباطباییاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20180827A brief look at poets’ poetry shows that a quatrain is often attributed to numerous poets. Therefore, recognizing each poet’s quatrains is one of the most difficult parts of text correction. Although developing a series of quatrains is influential in the identification of poets of some quatrains, being thematic, single version, great number of writings, and copying from each other have created various problems in identifying the poets. Also, Kamaloddin Isfahani is one of the poets who plays an important role in writing quatrains. His poems have been scrutinized by quatrain anthologies collectors. By taking into account these two issues, the present study seeks to investigate his quatrains through Kamaloddin Esfahani’s generalities manuscripts and based on resources such as Nozhatolmajales, Mounesolahrar, Kholasatolashaar, collection of poems, Persian and Arabic correspondence, and ancient Safeenatun of quatrains. The current study used analytical approach in which archival sources as well as other researchers’ scientific findings were used. The incentive to conduct this study is mainly due to the importance of Kamaloddin Esfahani during the sixth and seventh centuries, especially in the form of quatrain, and the lack of comprehensive research on the subject. To bridge the current gap, we specified the poet’s extensions and scraps of quatrains in Bahrololoomi’s corrected text and validated anthologies on assigning quatrain poems to poets.نگاهی مختصر به دیوان شاعران نشان میدهد که گاه یک رباعی به چندین شاعر منسوب شدهاست. به همین دلیل، تشخیص رباعیات هر شاعر از دشوارترین بخشهای تصحیح متون است. تدوین مجموعهها و جُنگهای رباعی هم، اگرچه در شناخت سرایندگان برخی رباعیها گرهگشاست، به دلیل موضوعی بودن،کتابتهای فراوان، تکنسخهای بودن، و استنساخ از روی یکدیگر، مشکلاتی دیگر در شناخت سرایندگان اشعار بهوجود آوردهاست. از طرف دیگر، کمالالدّین اصفهانی ازجمله شاعرانی است که در سرودن رباعی جایگاه ویژهای دارد و گردآورندگان جُنگهای رباعی، به دیوان او عنایت بیشتری داشتهاند. این پژوهش با لحاظکردن این دو موضوع، در پی آن است تا با استناد به دستنویسهای کلیات کمالالدّین اصفهانی و بر اساس منابعی چون <em>نزهة</em><em>المجالس</em>، <em>مونسالأحرار</em>، <em>خلاصة</em><em>الأشعار</em>، مجموعة اشعار و مراسلات فارسی و عربی، و سفینة کهن رباعیات، رباعیات منسوب به این شاعر رابررسی کند. روش تحقیق، تحلیلی است که در آن از امکانات کتابخانهای ونیز دستاوردهای علمی پژوهشگران دیگر استفاده شدهاست. جایگاه کمالالدّین اصفهانی در جریان شعری قرن ششم و هفتم، بهویژه در قالب رباعی، و نبودِ پژوهشی جامع در باب این موضوع، اهمیت و ضرورت تحقیق را نمایان میسازد و نتیجة حاصل از آن، مشخصکردن الحاقات و اسقاطات رباعیات این شاعر در متن مصحَّح مرحوم بحرالعلومی، و نیز اعتبارسنجی مجموعهها و جُنگهای رباعی در انتساب اشعار به شاعران است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823Conceptual metaphors of love in Mowlavi’s Masnaviاستعارة شناختی عشق در مثنوی مولانا11487883410.22054/ltr.2018.8834FAداووداسپرهمدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0018-5742-297سمیهتصدیقیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20180827Love is the most important key word for all mystical texts, especially in the school of thought of the Maulana. Love cannot be expressed in a simple and direct way; therefore, the mystics, with various linguistic and conceptualization means, attempt to clarify their meaning by using a wide range of linguistic and conceptual tools. In Masnavi, love is also a key element. In this paper, metaphors that have been reflected in the love of Mowlavi's Masnawi have been studied. The theoretical basis of the research is the conception/cognitive theory of Lakoff and Johnson's metaphor in which, contrary to the traditional approach, metaphor not only has an aesthetic role, but it also is a cognitive tool for understanding the author's worldview and thinking. At the beginning of the article, a report of the conceptual/cognitive metaphors of love in Mowlavi's Masnavi is presented and these metaphors are analyzed based on the source and destination. The present study aims to identify the main metaphors of love in Masnavi and discover Rumi's view of love. These metaphors, in terms of content, fall into four main categories: a group that presents a positive image of love, the second group highlights the negative qualities of love, the third is twofold metaphors, and the fourth category is metaphors that are conceptually neutral. The cognitive analysis of each group/network is presented from metaphors according to their central metaphors. The results revealed that burning, befuddling, and sentiment are the most important aspects of love from Mowlana's point of view. He also believes that beloved is very powerful and has all authority; on the other hand, lover is needy, dependent and follower of beloved.«عشق» مهمترین کلیدواژه تمام متون عرفانی، بهویژه در مکتب فکری مولاناست. از عشق نمیتوان با بیانی صریح و مستقیم سخن گفت. از این رو، عرفا با ابزارهای گوناگون زبانی و مفهومی سعی در روشن ساختن منظور خود از این مقولة اساسینمودهاند. در <em>مثنوی</em> نیز عشق، عنصری کلیدی است که باید بدان اهتمام ویژهای داشت. در این مقاله، استعارههایی بررسی شدهاند که با محوریت عشق در <em>مثنوی</em> مولانا بازتاب یافتهاند. مبنای نظری و اساس تحقیق، همان نظریة استعارة مفهومی/ شناختی لیکاف و جانسون است که مطابق با آن، برخلاف رویکرد سنّتی، استعاره تنها نقش زیباییآفرینی ندارد، بلکه ابزاری شناختی برای پی بردن به جهانبینی و تفکر نویسنده است. در ابتدای مقاله، گزارشی از استعارههای مفهومی/ شناختی عشق در <em>مثنوی</em> مولانا آمدهاست و این استعارهها بر پایة حوزة مبدأ و مقصد بررسی و تحلیل شدهاند. هدف از این کار، مشخص کردن استعارههای کانونی و اصلی عشق در <em>مثنوی</em> و سرانجام، کشف دیدگاه مولانا دربارة عشق بودهاست. این استعارهها از نظر مضمون و محتوا در چهار گروه اصلی قرار میگیرند: 1ـ گروهی که تصویری مثبت از عشق ارائه میدهند. 2ـ آنها که صفات و ویژگیهای منفی عشق را برجسته میکنند. 3ـ استعارههایی که دوجانبه و دوپهلو هستند. 4ـ استعارههایی هستند که از نظر مفهومی، خنثی هستند. تحلیل شناختی هر گروه/ شبکه از استعارهها با توجه به استعارههای مرکزی آنها ارائه شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که سوزندگی، مستکنندگی و ذیشعور بودن عشق، بیشتر از سایر جنبههای آن مدّ نظر مولانا بودهاست و در نگاه وی، تمام اقتدار از آنِ معشوق است و عاشق دنبالهرو، بیمار و نیازمند معشوق است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823Bound and limitation in Saadi's lyrics, the criteria for assessing the artistic rhetoric of Persian rhetoricشگردهای حصر و قصر در غزلیات سعدی، معیار سنجش کلام هنری بلاغت فارسی142115883510.22054/ltr.2018.8835FAفرهادکاکه رشاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایرانحسینآریاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان، ایران0000-0003-2801-6090Journal Article20180827The ease and perseverance of Sa'di's words in the first encounter with each poet is very appealing and pleasant, especially when it becomes more apparent that Sa'di's attention to artistic practices in exploiting the rhetorical rhetoric in his sonnets.One of the topics discussed in the science of meanings, bound and limitation. In fact, this method is one of the factors of the emphasis in theology used to highlight and influence. The rhetoric scholars of Arabic have pointed to various ways to create a falsehood, which in the Persian language, like other topics of semantics, has been referred to in the same way, regardless of the specific structure of the Persian language, while many of these are not compatible with the structure of Persian language.There are other things that are not at stake.In this research, we tried to investigate the linguistic structure of the false poster created in Saadi's lyrics, in Persian, what methods exist to create a confinement in the word which is considered from the point of view of the aesthetics of art, rhetoric, and applied semantics siege of cases and generalizable laws , thanks totheartand interest Saadi, speaking in the trick also pointed out that the language and found that the language persian rhetoric measure of artistic speech in Saadi poem lyric.ویژگی سهل و ممتنع بودن کلام سعدی در اولین برخورد بر هر خوانندة اشعارش نمایان و دلپذیر است و این ویژگی بهویژه هنگامی آشکارتر میگردد که در توجه سعدی به شگردهای هنری در بهرهگیری از حصر بلاغی در غزلیات او تأمّلی داشته باشیم. یکی از مباحث مطرح در علم معانی، حصر یا قصر است. در واقع، این شیوه یکی از عوامل ایجاد تأکید در کلام به شمار میآید که برای برجستهسازی و تأثیر بیشتر بهکار گرفته میشود. علمای بلاغت در زبان عربی به شیوههای متعددی برای ایجاد حصر اشاره کردهاند که در زبان فارسی نیز مانند مباحث دیگر علم معانی، بدون توجه به ساختار خاص زبان فارسی به همین روشها اشاره شدهاست، در حالی که بسیاری از این موارد با ساختار زبان فارسی سازگار نیست. ضمن اینکه موارد دیگری نیز هست که بدانها توجه نشدهاست. در این پژوهش، سعی شده با بررسی ساختار زبانی حصر ایجاد شده در غزلیات سعدی دریابیم در زبان فارسی چه روشهایی برای ایجاد حصر در کلام وجود دارد که از دیدگاه زیباییشناسی هنر، علم بلاغت و معنیشناسی کاربردی مورد توجه هستند. بدین منظور، ضمن استخراج و دستهبندی موارد حصر و ارائة قوانین قابل تعمیم، به هنر و لطف سخن سعدی، در بهرهگیری از این ترفند زبانی نیز اشاره شدهاست و به این نتیجه دست یافتهاست که زبان سعدی در غزلیات، بهویژه در برخورد با شگردهای بلاغی، معیاری باعیار و محکی مستحکم در ساختار زبان و بلاغت فارسی است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823The study of the function of language and gender in the international court of Khatun Shirazi Based on DSL theoryبررسی کارکرد زبان و جنسیت در دیوان جهان ملک خاتون شیرازی بر مبنای نظریة DSL164143883610.22054/ltr.2018.8836FAعباسعلیوفاییاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0867-0418فریدهخواجه پوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-5344-4487Journal Article20180827One of the modern theories of linguistics and gender and language is DSL theory put forward by the eminent American linguist Robin Lakoff. According to this theory, the speech style of men and women is distinctive and different even in the most hidden cases. This is recognizable on the basis of dividing the gender structure of language into mind and lingual branches. The authors of this essay have used this theory to consider the language approach in Jahan Malek Khatoun<sup>’</sup>s poem that is the first female poet whose works are fairly complete. The main motive behind this study is some studies that have been conducted on the poetic style of Jahan Malek. These studies have considered her style like the male poems style in terms of structure and language. Also, the female aspect of her poems has been neglected. The findings of the linguistic forms demonstrated that the high frequent use of words means companionship and cooperation. Mentally, words express female emotions explicitly which are the important signs for female language approach in Jahan Malek poems. In fact, Lakoff theory is a suitable model for considering literary works from gender and language perspective.یکی از نظریههای نوین درباره زبانشناسی و جنسیت، تئوری DSL از دکتر رابین لیکاف، زبانشناس برجسته آمریکایی است. وی بهاختصار معتقد است که سبک گفتار زنان و مردان، حتّی در پوشیدهترین حالات، کاملاً متمایز از هم است و بر مبنای تقسیم ساختار جنسیتی زبان به دوشاخه فکری و زبانی تشخیص داده میشود. نگارندگان مقاله حاضر از این نظریه برای تحلیل کارکرد زبان در شعر جهان ملک خاتون، شاعره قرن هشتم هجری که نخستین شاعرهای است که دیوان نسبتاً کاملی از وی بهجامانده است، بهره بردهاند. علت این بررسی ازآنروست که در چند اثر پژوهشی که بهصورت مختصر و ضمنی از شعر جهان ملک سخن رفته، زبان اشعار او پیرو زبان موجود در شعر مردان همعصر و پیش از وی دانسته شده است و جنبه زنانه کارکرد زبان در شعر او موردتوجه قرار نگرفته است. یافتههای این بررسی در شاخه زبانی که ازجمله آنها، بسامد بالای استفاده شاعر از واژگان با بار معنایی اشتراک و معیت است و نیز در شاخه فکری که ازجمله آنها، بسامد بالای صراحت در اظهار عواطف زنانه است، نشاندهنده کارکرد زبان زنانه در شعر جهان ملک است. در واقع، نظریه لیکاف به دلیل توجه به زوایای مختلف کارکرد زبان و جنسیت در آثار ادبی، الگویی مناسب برای بررسی آثار ادبی از نگاه زبان و جنسیت است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823Time in “Shemiran Bus” from Gérard Genette viewpointبررسی مؤلفة زمان در اتوبوس شمیران بر اساس دیدگاه ژرار ژنت165190883710.22054/ltr.2018.8837FAرویاجدی تازه کنددانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانپروانهعادل زادهدانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0002-8149-5660کامرانپاشایی فخریدانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20180827“Shemiran Bus” is the first collected story of “scattered memories” written by Goli Taraghi. She has used narrative technique efficiently by employing memory and story narrative type. Time, which narrative is heavily contingent on, plays an important role in shaping the structure of a narrative. Time in narratology is investigated mainly in three parts: order, continuity and frequency. Gérard Genette, a pioneer researcher, is one of the greatest theorists of “time and narrative”. The current study employed descriptive-analytical method to examine time from narratology perspective of Gérard Genette and its role in shaping the narrative in the short story of Shemiran Bus. The results showed that Taraghi has employed retrospective internal anachronism and external anachronism to destruct the time linear trend. The retrospective internal anachronism due to association is the common application of time in this story. Also, the retrospective external anachronism has been used in two cases accompanied by arguing act of character and nostalgia of the memories. In the scope of continuity, the elements of descriptive pause, deletion, summarization and display have been used according to the importance of the subject matters. At the beginning of the story, due to attention of the writer to descriptive pause, characterization and explanation with more detail, the narration momentum is negative. The dominant frequency in this story is singular, and repetitive frequency has been used for meaningful emphasis on the plot.<em>اتوبوس شمیران</em> اولین روایت از مجموعهداستان <em>خاطرههای پراکنده</em> اثر گلی ترقّی است که با بهرهگیری از گونة روایی خاطرهـ داستان بهخوبی از تکنیک زمان روایی استفاده کردهاست. زمان، عامل مهمی است که ساختار روایت را شکل میدهد و بدون آن روایت هرگز وجود نخواهد داشت. زمان در روایتشناسی عمدتاً در سه بخش نظم، تداوم و بسامد بررسی میشود و ژرار ژنت از بزرگترین نظریهپردازان در زمینة «زمان در روایت» است که به طور کامل به این جنبهها پرداختهاست. این پژوهش با روش توصیفیـ تحلیلی به بررسی مؤلفة زمان و نقش آن در شکلگیری روایت در داستان کوتاه <em>اتوبوس شمیران</em> از منظر ژرار ژنت میپردازد. بر اساس نتایج این پژوهش، ترقی با درهم شکشتن روال خطی زمان، از انواع زمانپریشی گذشتهنگر درونی و بیرونی بهره بردهاست. گذشتهنگریهای درونی به دلیل تداعی، شیوة غالب کاربرد زمان در <em>اتوبوس شمیران</em> است. از گذشتهنگری بیرونی در دو مورد استفاده شده که با اغراضی چون تعلیل کنش شخصیت و نوستالژی خاطرات گذشته همراه است. در بحث تداوم، از عنصر درنگ توصیفی، حذف، تلخیص و نمایش به فراخور اهمیت موضوع استفاده میکند. در ابتدای داستان، به دلیل توجه نویسنده به درنگ توصیفی، و شرح وقایع با جزئیات بیشتر، شتاب روایت، منفی است. در اواخر داستان، حوادث بیاهمیت حذف شده، روایت شتاب مثبتی به خود گرفتهاست. بسامد غالب در این داستان، بسامد مفرد است و از بسامد مکرر برای تأکید معنیداردر درونمایة داستان استفاده شدهاست.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823The Fictional elements of Written-memories in the Sacred Defence with Emphasis on the Daughter of Sheenaعناصر داستانی خاطرهنوشتههای دفاع مقدس با تأکیدبر اثر دختر شینا214191883810.22054/ltr.2018.8838FAالهامزارعدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننعمت اللهایرانزادهدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانغلامرضاپیروزدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20180827In the history of Persian literature, memoir has received scant attention compared to fiction. But this genre was revitalized when the Iraqi-imposed-war against Iran broke out and the Iranian warriors started to record their memories. The significant number of memoirs published in the aftermath of the war calls for a special heed to this genre and the need for the examination of memoirs in the light of literary standards. Memoirs are of double nature: historical and fictional. Every single memoir, depending on the techniques it employs, has either historical or fictional orientation. Analyzing the elements of the story may well prove the fictional orientation of the memoirs. Investigating the elements of “plot”, “narrative”, “dialogue” and “character”, the common elements between fiction and memoir, the present study evidences the affinity between the memoir of Daughter of Sheena and fiction.خاطرهنویسی ژانری است که در طول تاریخ ادب فارسی نسبت به قصه و داستان، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاست. با وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران و توجه یکبارة بسیاری از رزمندگان به ثبت خاطرات خود از دوران دفاع مقدس، این ژانر جانی تازه یافتهاست. حجم زیاد آثار چاپشده در این ژانر اقتضا میکند تا پژوهشگران با موازین علمی به بررسی چیستی این نوع ادبی بپردازند. خاطرهنوشته ماهیتی دوگانه دارد که بخشی از آن برگرفته از تاریخ و بخش دیگر آن مربوط به داستان است. هر خاطرهنوشته با توجه به شگردهایی که در آن بهکار رفته، به یکی از این دو ژانر گرایش دارد. یکی از ملاکهایی که میتواند گرایش داستانی خاطرهنوشتهها را اثبات کند، تحلیل عناصر داستانی در آن است. این مقاله با بررسی عناصر مشترک میان خاطرهنوشته و داستان، از جمله «پیرنگ»، «روایت»، «گفتگو» و «شخصیت» در اثر روایی <em>دختر شینا</em>، شباهت این اثر با ژانر داستان را اثبات کردهاست.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823The study of the time element effects in the underplotted anecdotes of Marzban-Namehبررسی جلوههای عنصر زمان در حکایات فرعی مرزباننامه240215883910.22054/ltr.2018.8839FAنجمه الساداتعندلیبدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانسعیدحسام پوراستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180827The time element is a kernel component and organizer of the narrative stories. The paper illustrates time element and its influence in the underplotted anecdotes of Marzban-Nameh. To this end, the most frequent lingual signs in those anecdotes were analyzed carefully on the basis of efficient theories and points of view. First of all, three groups of grammar structures, figures of speech and lingual symmetries which are the most common and effective lingual signs in the narrative speed were studied from the speed and function point of view. Then, by studying all of the signs that have effects on the speed, in all of the narratives from the point of view of philosophy, the speed of mentioned anecdotes was evaluated. The findings revealed that the speed and dynamism are common in the studied narratives. Also, the number of dynamic or static signs is mostly related to the verb of sentence. It means that if the verb of a sentence is dynamic, all or the most of that sentence signs are dynamic and vice versa. So, the author applied an especial style to effectively use the signs and manage the narrative speed in each sentence.عنصر زمان بر اجزای روایت داستان جاری است و به آن سازمان میدهد. در این پژوهش، کوشش شدهاست عنصر زمان در حکایتهای فرعی <em>مرزباننامه</em> و تأثیر آن بر روایت بررسی شود. برای این منظور، فراوانترین نشانههای زبانی در حکایات یادشده با در نظر داشتن نظریهها و دیدگاههای کارا در این زمینه بهدقت تحلیل شد. نخست، سه گروه ساختهای دستوری، آرایههای ادبی و قرینههای زبانی که پرتعدادترین نشانههای زبانی مؤثر بر طول زمانی روایت هستند، جداگانه در هر روایت از نظر سرعت و کارکرد بررسی شدند. در پایان، با بررسی همة نشانههای مؤثر بر سرعت، در همة روایتها از دیدگاه فلسفی، سرعت روایاتِ مورد بحث ارزیابی گردید و دو نتیجه به دست آمد. نخست اینکه سرعت و پویایی بر روایات بررسیشده غالب است. دیگر اینکه، جز درچند مورد، فراوانی نشانههای پویا یا ایستا درون یک جمله به پویایی یا ایستایی فعل جمله بستگی دارد؛ یعنی اگر فعل جملهای پویا باشد، همة نشانههای درون آن جمله یا بیشتر آنها پویا هستند و برعکس. پس، نویسنده در کاربرد نشانههای مؤثر بر «زمان» و تنظیم سرعت روایت در هر جمله، سبک خاصی داشتهاست.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823Comparison of the semantic levels of ascension of Prophet Muhammad (PBUH) and the Journey of Alexanderمقایسة سطوح معنایی معراج پیامبر(ص) و سفر اسکندر266241884010.22054/ltr.2018.8840FAعلیعباسیاستاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانکبریبهمنیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، لرستان، ایرانJournal Article20180827The ascension of the Prophet Muhammad (PBUH) has had a great influence on the ascensions in Sufism. Moreover, its confirmation and description in many mystical texts indicates the narrator’s faith, while the ascension was influenced by the involvement of storytellers and its connection with some folk tales has not been considered. This study compares a narration by Ibn Abbas about the ascension and the Journey of Alexander in the Tarsusi’s Darab Naameh. In Darab Naameh, Alexander is an oriental world traveler who has found theosophic dimensions. A kingly pedigree has been created for him. The Islamic community highlighted the prophethood concepts about Alexander, and attributed to him a supreme experience like what the Prophet Muhammad (PBUH) experienced at the ascension night, but at a lower level. The journey of Alexander, to see the wonders and search for water, has the major foundations of ascension. The comparison of these two shows the common elements which, based on the inter-textual relationship with the Qur'an, illustrates the examples of “The Great Verses”. According to the Quran's value system, “verses” or signs are the illustrations of the Creator and create belief. A stream of meaning emerges in the verses that transform the “presence” of activists. The analysis of both journeys based on symbology-semantics approach, shows that in addition to the three common elements “paradise and hell”, “angelology” and “meeting God”, there are common organizational levels, functions and semantic creations among the two.معراج پیامبر اسلام<sup>(ص)</sup> تأثیر زیادی بر معراجهای صوفیه گذاشتهاست. علاوه بر این، تأیید و توصیف آن در بسیاری از متون عرفانی، نشانی از ایمان گوینده تلقی میشد، در حالی که معراج متأثر از دخل و تصرف قصهگویان است و ارتباط آن با برخی قصههای عامیانه مورد توجه قرار نگرفتهاست. این پژوهش به مقایسة روایت ابنعباس از معراج و سفر اسکندر در <em>دارابنامة</em> طرسوسی پرداختهاست. اسکندر در <em>دارابنامه</em>، جهانگشایی شرقی است که وجوه اشراقی یافتهاست و برای وی نسبنامهای کیانی ساخته شدهاست. بافت جامعة اسلامی نمود پیامبرگونة اسکندر را برجسته کرد و تجربة عالی پیامبر اسلام<sup>(ص)</sup> را در شب معراج، در سطحی پایینتر، اما با همان تکنیک به وی نسبت داد. سفر اسکندر برای دیدن عجایب و جستجوی آب حیات، بنمایههای اصلی معراج را در خود دارد. مقایسة این دو نشاندهندة عناصر مشترکی است که بر اساس ارتباط بینامتنی با <em>قرآن</em>، مصادیق «آیاتالکبری» را نشان میدهد. طبق نظام ارزشی <em>قرآن</em>، «آیات» یا نشانهها، خالقنما و ایمانآفرینند. جریانی از معنا در مواجهه با آیات شکل میگیرد که «حضور» کنشگران را دستخوش تغییر میکند. تحلیل هر دو سفر بر اساس رویکرد نشانهـ معناشناسی نشان میدهد که علاوه بر عناصر مشترک در سه محور «بهشت و دوزخ»، «فرشتهشناسی» و «ملاقات با خداوند»، سطوح سازماندهی و چگونگی کارکرد و تولید معنا در هر دو، سازوکار یکسانی دارد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227620180823Shams e Tabrizi and sufis characteristicsویژگیها و صفات سالکان در نگاه شمس تبریزی2902671014510.22054/ltr.2018.19109.1758FAسهیلاموسوی سیرجانیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران0000000185858214سونیافرهنگ فرهیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20170212Abstract: فایل پس از ویرایش 97/2/30<br /> One of the main differences between the mystics and those following the Sharia (orthodox law) is their interest in the holy path or the spiritual journey toward the truth. In the view of the mystics removing the veils between the veils between the servant and the ultimate truth, achieving the intuitive knowledge and the perfection of monotheism, is possible through this mystical journey. <br /> <br /> There are many books, and papers by sufi saints that have addressed the characteristics and attributes that a disciple needs to have in order to reach the end goal.<br /> Shams Tabrizi, the well-known sufi saint (1185-1248), has also talked about these concepts. However, there is a huge problem in accessing his views on these issues, as they are not gathered in a specific chapter _similar to other concepts in his book, al-Maqalat_ and are spread in different parts of the book.<br /> <br /> In this article, this issue has been addressed and the related concepts have been separated from the al-Maqalat book, to have a better access to Shams Tabrizi’s views on characteristics and attributes of the seekers of the ultimate truth.<br /> <br /> Keywords: Shams, Mysticism, Seekerیکی از وجوه مهم تمایز عارفان از اهل شریعت، اهتمام آنان در طی طریق و سلوک است. در زمینة ویژگیها و صفاتی که سالکان طریقت باید داشته باشند، عارفان بسیار سخن گفتهاند و یا در آثار مکتوب خود، در فصلهایی معین به آن پرداختهاند. شمس تبریزی، عارف نامدار قرن هفتم نیز در این موضوع، سخنان مفصلی بیان کردهاست. مشکل مهم در دستیابی به نقطهنظرهای شمس در این زمینه، مانند همة مسائل مطرح در <em>مقالات</em>، پراکندگی آرای او دربارة یک موضوع در بخشهای مختلف کتاب است. در این مقاله، برای دستیابی به نظرات این عارف دربارة ویژگیها و صفات لازم سالکان، مجموعهای از دیدگاههای شمس در باب این موضوع، از کلّ کتاب <em>مقالات</em> استخراج و ارائه گردیدهاست.