دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121Review of the Similarities of the Sprite and the Sorceress in the Post-Shahnama Epicsبررسی مشابهتهای پری و زن جادو در منظومههای حماسی پس از شاهنامه730824310.22054/ltr.2018.8243FAرضاستاریدانشیار دانشگاه مازندرانسوگلخسرویدانشجوJournal Article20180210The sprite and the sorceress are among the mythological beings in Persian mythology and epic literature who sometimes are beside the epic hero and sometimes stand against him. In Post-shahnama epics, these two characters have found prominent places as they tend to appear with their duties on a good side as the goddesses of fertility and reproduction in the form of the archetype <em>anima</em> - the feminine part of the psyche –acting effectively in furthering the hero’s aims. Contrarily, they appear in a devilish form as the sorceress with destructive roles preventing the hero reaching his grand goals, which, indeed, characterizes the negative <em>anima</em>. In the present study, after a brief description of the nature of the sprite and the sorceress, it is attempted to explain that the sprite is the same sorceress who changes into a diabolical entity representing evil duties influenced by Zoroastrian thought..از جمله موجوداتی که در اساطیر، افسانهها و حماسههای فارسی، گاهی همراه با قهرمان حماسی و در کنار او و گاهی نیز در تقابل با او به ایفای نقش میپردازند، «پری» و «زن جادو» هستند. در منظومههای حماسی پس از <em>شاهنامه</em>، گاه این دو با خویشکاریهای خود در جایگاه پری، به عنوان ایزدبانوی زایش، برکت و باروری که بازتابی از کهنالگوی «آنیما» میتواند باشد و در نقش و سویة مثبت خود ظاهر میشوند و یاور و همراه قهرمان هستند، و گاهی نیز در نقش اهریمنی خود که بازتابی از سویة منفی «آنیما» میتواند باشد، همچون زنجادو و اغواگر نمود مییابند و نقش مخرّب و ویرانگری دارند و میکوشند با اغوای قهرمان و به دام انداختن او، مانع از رسیدن قهرمان به هدفهای مورد نظرش شوند. در این مقاله، پس از بحث مختصری پیرامون «پری» و «زنجادو» کوشیدیم، نشان دهیم که در حماسههای ایرانی، پری همان زن جادو است که گفته شده بعد از دینآوری زرتشت و متأثر از اعتقادات و افکار زرتشتی، دچار دگردیسی شده، به شکل موجودی اهریمنی با خویشکاریهای منفی درآمدهاست.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121Bakhtinian Polyphony and Heteroglossia and Their Presentation in the Novel Sangesaborچندآوایی و چندزبانی باختینی و جلوههای آن در رمان سنگ صبور3152824410.22054/ltr.2018.8244FAفرزادبالواستادیار زبان و لدبیات فارسی دانشگاه مازندران0000-0002-6457-7533مریمخواجه نوکندهکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20180210Bakhtin's concepts of Polyphony and <em>heteroglossia</em> are two of the main principles of modern criticism, especially in the analysis of literary texts such as novels and stories. Polyphony and <em>heteroglossia</em> as potential capacities of a text let the readers analyze novels and stories based on polyphonic and heteroglossic features. This study aims at investigating one of the leading contemporary novels, namely, Sangesaboor by Sadegh Ckubak, based on the principles of Polyphony and <em>heteroglossia</em>. To do so, polyphony and <em>heteroglossia</em> Bakhtin and its various manifestations including parody, intertextuality, literary and historical figures are explained using examples of the novel. In fact, the study aimed at finding if Chubak’s novel has cases of polyphony and heteroglossia in their different manifestations.یکی از آموزههای نقد مدرن در تحلیل متون ادبی، بهویژه رمان و داستان، مفهوم چندآوایی و چندزبانی باختین است. چندآوایی و چندزبانی به عنوان ظرفیت بالقوة متن، این امکان را در اختیار خواننده قرار میدهد تا رمان و داستان را از نظر ویژگیهای چندآوایی و چندزبانی واکاوی کند. در نوشتار حاضر، همت نگارندگان بر آن است تا یکی از رمانهای مطرح معاصر، یعنی <em>سنگ صبور</em> صادق چوبک را از نظر ویژگیهای چندآوایی و چندزبانی باختینی نقد و بررسی نمایند. برای نیل بدین منظور، چندآوایی و چندزبانی باختینی و جلوههای مختلف آن، اعم ازنقیضهپردازی، بینامتنیت<strong>، </strong>همآوایی اشخاص تاریخیـ ادبی و... را همراه با مصادیق و نمونههایی از رمان <em>سنگ صبور</em> تبیین میکنیم و توضیح میدةم تا به این پرسش بنیادین پاسخ داده باشیم که با تکیه بر چه شواهد و مصادیقی از رمان <em>سنگ صبور</em> میتوان این رمان را واجد خصلت چندآوایی و چندزبانی و نیز جلوههای مختلف آن دانست؟دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121A Narratological Study of Tooti Namehبررسی روایتشناسانة طوطینامه5378824510.22054/ltr.2018.8245FAمحمدرضاحاجی آقا باباییعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3534-4623Journal Article20180210Narratological study of literary works could lead us to gain a better understanding of the hidden layers of works through exploring more components and aspects of them. Tooti Nameh is one of the most famous works in Persian literature which is translated from Sanskrit into simple Persian by Ziae Nakhshsabi in the 14<sup>th</sup> century. The present study aims at an analytical exploration of the work based on narrative theory of Gerard Gennete. The work has both intradiegetic (writer) and extradiegetic narrators (parrot) while the latter plays the bigger part in narrating. The book is studies for Focalization and focalizer from the two perspectives of intradiegetic and extradiegetic narrator. In Tooti Name, we don’t see specific calendar time, but instead a general sense of time. Similarly, places are presented in specific and general senses. Tooti Name has a unique voice, as a dominance ideology runs through the story, and any unconventional behavior from characters will result in their suppression and inexistency. Writer of the book tries to compress the time through elimination and shortening of some of the descriptions.بررسی متون ادبی از منظر روایتشناسی میتواند موجب شناخت بیشتری از ابعاد گوناگون متن گردد و لایههای پنهان آن را برای خواننده آشکار سازد. <em>طوطینامه</em> یکی از مشهورترین کتابهای داستانی در ادبیات فارسی است که ضیاء نخشبی آن را در قرن هشتم بر اساس قصههایی که ظاهراً اصلی سانسکریت داشته، به نثر سادة فارسی بازنویسی کردهاست. در مقالة حاضر، بر اساس نظریة روایی ژنت این متن تحلیل و بررسی شدهاست. در این متن، با یک راوی برونداستانی(نویسنده) و یک راوی درونداستانی(طوطی) مواجه هستیم و بیشترین میزان مشارکت در امر روایتگری بر عهدة راوی درونداستانی است. کانونیشدگی و کانونیگری در این متن، از دو جنبة راوی برونداستانی و راوی درونداستانی بررسی شدهاست. در <em>طوطینامه</em> با زمانهای تقویمی روبهرو نیستیم و زمان عموماً به صورت کلی مطرح میشود.در برخی از بخشهای متن، نویسنده با حذف و کوتاه کردن برخی توصیفات، سعی در فشردهسازی زمان دارد و نیز در روایتهای <em>طوطینامه</em> ترتیب زمانی حوادث رعایت شدهاست. مکان در <em>طوطینامه</em> به دو صورت مکانهای کلی و مکانهای خاص بیان شدهاست. از منظر اندیشه و فضای فکری، در <em>طوطینامه</em> با یک اندیشة غالب روبهرو هستیم و متنی تکصدا داریم و هنگامی که رفتاری در تضاد با اندیشة حاکم در متن، از سوی یکی از شخصیتها سر میزند، منجر به سرکوب و نابودی وی میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121A Discourse Analysis of Sa’di’s Debate with the Plaintiff Using a Metaphorical Ideological Approachتحلیل گفتمان «جدال سعدی با مدعی» با رویکرد ایدئولوژی شناختی استعاری7998824610.22054/ltr.2018.8246FAاسماعیلنرماشیریدانشیار دانشگاه ولایتJournal Article20180210Metaphor is a linguistic category and structure. The way metaphor is chosen and applied plays a critical role in idea-making and explaining ideas. Hence, it necessarily conveys the ideas, purposes and thoughts of authors and poets. There is a coherent meaningful and purposeful link between metaphors and ideologies as the former form the latter. The present study, using an analytical method, explores ‘Sa’di’s debate with The Plaintiff’, one of the long narratives of Gulistan’s Seventh Chapter with a discursive-dialectic structure. The most important question in the paper is whether the narrative solely explains the difference between wealth and poverty, and the preference of the former over the latter or not. Generally, the set of conceptual metaphors and deductive debates reveal that Sa’di’s undermined poverty-oriented historical view of society in an experimental-phenomenological fashion, taking into account the effective active and creative self-knowledge ideology using his own capable characterاستعاره مقوله و ساختی زبانی است. گزینش و نوع کاربست استعارهها در ایدهپردازی و تبیین آن بسیار اهمیت دارد. پس استعارهها لزوماً نشاندهندة ایدئولوژی و غرض فکری شاعر و نویسنده است. از آنجا که ایدئولوژی موجب تولید استعارهها میشود. بنابراین، رابطهای درپیوسته و معنادار بین استعارهها و ایدئولوژی وجود دارد. این جستار، بر اساس همین رویکرد، حکایت «جدال سعدی با مدعی» را که یکی از حکایتهای بلند باب هفتم <em>گلستان</em> با ساختاری گفتمانی ـ جدلی است، به روش مطالعة کتابخانهای و به شیوة تحلیلی، مورد ارزیابی و خوانش علمی قرار دادهاست. اصلیترین پرسش این پژوهش این است: آیا حکایت «جدال سعدی با مدعی» صرفاً در بیان تفاوت و ترجیح غنا بر فقر است؟ برآیند مجموعة مباحث استدلالی ـ تحلیلی استعارههای مفهومی نشان میدهد که سعدی با طراحی این حکایت به شکلی پدیدارشناسانة تجربی، ذهنیت تاریخی افاقهگرایانة حاکم بر روح جامعه را زیر سؤال بردهاست و با شخصیت توانگر ایدئولوژی خود، شناخت فعال مؤثر اجتماعی را نیز مدّ نظر داشتهاست.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121An Investigation of Demonstrative, Interrogative, and Exclamatory Adjectives in Persian Literary Textsتحلیل کاربرد و ساختار صفتهای اشاره، پرسشی و تعجبی در متون فارسی99122826310.22054/ltr.2018.8263FAغلامرضامستعلی پارسادانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)،0000-0003-4402-6889احمدسبحانی درگاهگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانحبیبصفرزادهاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، بجنورد، ایرانJournal Article20180214Adjective is one of the categories of Persian language that has different types and is discussed from different points of views. Demonstrative, interrogative and exclamatory adjectives are three types of non-rhetorical adjectives that have undergone some structural and functional changes from the past to the present. These adjective categories have remained with the same structures or functions of the past or have undergone more or fewer changes over time. The investigation of these three adjective categories along with an historical account of the literary works could be revealing for readers. The present study, drawing on various types of literary texts, mainly the masterpieces of their own periods, on the one hand analyzes the structures and functions of the three adjectives categories, and on the other hand, makes it possible for the readers to figure out the differences and similarities from one period to the other. Since a deep analysis of the three grammatical categories requires a wide literary corpus, the researchers decided to broaden their corpus and examine various types of texts.صفت یکی از مقولههای زبان فارسی است که انواعی دارد و از زوایای مختلف مورد بحث قرار میگیرد. صفتهای اشاره، پرسشی و تعجبی جزء صفتهای غیربیانی هستند که چه از نظر ساختار و چه کاربرد، از گذشته تاکنون با تحوّلاتی مواجه شدهاست. گاه کاربرد و ساختار پیشین را حفظ کردهاست و با همان شیوه ادامة حیات دادهاند، گاه نیز با تحوّلات اندک یا فراوان نسبت به دورههای پیشین، وارد حوزة زبان شدهاند. تحلیل این صفتهای سهگانه، با در نظر گرفتن سِیر تاریخی آثار، واقعیّات تازهای را فراروی خوانندگان قرار میدهد. این مقاله ذکر نمونههای متعدّد از متونی که غالباً اثر برجستة عصر خویش هستند، از یک سو، شکل کاربرد یا ساختار این صفتها را تحلیل کردهاست و از دیگر سو، این امکان پیش روی خواننده قرار گرفته تا خود، تفاوتها و طباقهای هر دورهای را نسبت به دورة پیشین دریابد و چون تحلیل مقولههای دستوری به میدان وسیعی نیاز دارد، پژوهندگان این مقاله را بر آن داشته تا پژوهش میدانی خود را گستردهتر کنند و آثار متعدّدی را بررسی نمایند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121The Plot of Suffi's Revelationsطرح روایات مکاشفههای صوفیه123145824710.22054/ltr.2018.8247FAمهساروندانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)محمدشفیع صفاریاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین، ایرانJournal Article20180210What structuralist narratologists have in common is that, instead of analyzing the actants of a literary genre based on traditional rhetoric, they analyze a literary genre as a systematic structure whose actants have internal links together. The plot or the sequence of events is the most significant element that both the first and the second generation of Narratologists have considered attentively. Although the first generation emphasizes on causative and effective sequence, the second generation, especially, Raymon Kenon, has also added the periodic sequence to that. The present study aimed at considering 300 Sufis’ revelations selected from 30 mystical prose from the 4th to the 7th Century. It was found that even though the combination of events had numerous superficial differences, they followed few similar patterns. The results also showed that, in addition to the causative or periodic relevance, the revelations had another kind of sequence whereby a unique moment of the mystic’s incoming is briefly narrated. These kinds of revelations are highly inspired by a type of French story which is called “Nouvelle - instant” revelation.نقطة مشترک نظریات روایتشناسان ساختگرا این است که در تحلیل یک گونة روایی، به جای تحلیل جزءجزء عناصر بر پایة بلاغت کهن، میتوان آن را به مثابة یک ساختار نظاممند دید که تمام اجزای آن ارتباطی درونی با یکدیگر دارند. «پیرنگ» یا «طرح» یا همان «توالی رخدادها»، مهمترین عنصری است که نسل اول و دوم روایتشناسان هردو بدان اهتمام ویژهای داشتهاند، با این تفاوت که نسل اول بیشتر بر توالی علّی و معلولی رخدادهای روایت تأکید کردهاند و نسل دوم، بهویژه ریمون کنان، توالی زمانی را نیز بر توالی علّی و معلولی رخدادها افزودهاند. در این مقاله، با بررسی 300 روایت از مکاشفات عرفا از مجموع 30 کتاب عرفانی قرن چهارم تا هفتم، مشخّص شده که ترکیب رخدادها در این روایات، هرچند در ظاهر تفاوتهایی با یکدیگر دارند، اما از الگوهای نسبتاً محدودی پیروی میکنند. این پژوهش نشان میدهد که علاوه بر مکاشفاتی که بر اساس توالی علّی و معلولی یا زمانی روایت شدهاند، در مواردی به نمونة روایاتی برمیخوریم که هیچ یک از توالیهای مذکور در آنها به چشم نمیخورد. در این گونه روایات، فقط لحظهای ناب از دریافتهای صاحب مکاشفه به صورت کاملاً موجز روایت شدهاست که این دسته از مکاشفات را با الهام از نام نوعی داستان کوتاه در فرانسه، مکاشفات «کوتاه ـ لحظهای» نامیدهایم.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138217420180121Readout of the Ghazaliyate Shams from the Perspective "self" Archetype in Jung's Thoughtبازخوانی غزلیات شمس از منظر کهنالگوی نَفْس در اندیشة یونگ147166824110.22054/ltr.2018.8241FAبهنامصادقیان کلودانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180204In Jung's Analytical Psychology “Self” is one of the important expressions. In Jung's view, self is an archetype which can be considered as base of an individual's integration and consistency. According to Jung's theory, we all grow slowly during their life time and after experiencing a process which Jung calls it "Individuation process" we become the one who we are. Jung calls the whole personality "self". From his point of view "Self" can’t be understood completely. "Self" is symbol of integration and Christ is the archetypical exemplar of human integration because Christ is an example of the divine integration. Jung has mentioned several features for "Self". On the other hand, in Ghazaliyate Shams and overall in mystical literature we face with terms such as soul "Rouh", spirit "Jan" and heart "Del" that are consistent with the schema that Jung define. In this study in addition to explaining the "Self" archetype form Jung's perspective we have also aimed to collate it with the features of "Soul" , "spirit" or "heart" in Ghazaliyate shams and study its features.در روانشناسی تحلیلی یونگ، نَفْس (Self) یکی از اصطلاحات بسیار حائز اهمیت است. از نظر او، نَفْس کهنالگویی است که میتوان آن را مبنای قوام یافتن فرد دانست. مطابق با نظریة یونگ، هر یک از ما با گذشت زمان آرامآرام رشد میکنیم و با از سر گذراندن فرایندی که یونگ آن را «فردانیت» مینامد، آن کسی میشویم که هستیم. یونگ کلّ شخصیت را نَفْس مینامد. از منظر وی، نمیتوان نَفْس را به طور کامل شناخت. نَفْس نماد تمامیت است و مسیح، نمونة کهنالگوی آن است؛ چراکه او مظهر تمامیتی از نوع الهی است. یونگ برای نَفْس ویژگیهای مختلفی را برشمرده است. از طرفی، ما در <em>غزلیات شمس</em> مولوی و به طور کلی، در ادبیات عرفانی، با روح، جان یا دل مواجه هستیم که با الگویی که یونگ تعریف میکند، همخوانی دارد. در این مقاله، سعی کردهایم علاوه بر تبیین کهنالگوی نَفْس از منظر یونگ، آن را با ویژگیهای روح، جان یا دل در <em>غزلیات شمس</em> تطبیق دهیم و به بررسی ویژگیهای آن بپردازیم.