دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219Reread of Ravandi’s Narration about the History of El-Selcuk Based on Foucault Panopticism Planبازخوانی روایت راوندی از تاریخ آل سلجوق بر اساس طرح سراسربین فوکو727715510.22054/ltr.2017.7155FAحبیباللهعبّاسیاستاد دانشگاه خوارزمی، تهرانلیلاپیغمبرزادهدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20170313Texts are product of social and linguistic forces. That’s why we should not search the rules of the game in the texts themselves but in the institutional functions that produce them. Reading Ravandi's representation of Ale Seljuk History with the approach of critical discourse analysis shows that the text produced at the end of the Seljuk Empire reflected the set of dominant discourses in the Seljuk era. The relation between power and legitimacy that are characteristics of Seljuk era is reflected in this text as a general principle reproducing certain aspects of social identity. Religious discourses focused on power, opponent or centrifugal discourses and scientific discourses focused on policy get help from other discursive elements reflecting the discursive patterns of the era. Social agencies of the Seljuk Era contain ideological discourse organizations that through panopticon monitoring, connect with different groups in the institution of power.متنها محصول اجبارهای اجتماعی و زبانیاَند، به همین دلیل قواعد بازی را باید در کارکردهای نهادی یافت که تولیدکنندة گفتمان است.بازخوانی روایت راوندی از تاریخ آل سلجوق با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان نشان میدهد که متن تولیدشده در اواخر امپراطوری سلجوقی، بازتاب مجموعهای از گفتمانهای حاکم در سراسر عصر سلجوقی است. مناسبات قدرت و مشروعیّت که شاخصة گفتمان سلجوقی است، به عنوان یک اصل تعمیمیافته در این متن انعکاس دارد و جنبههای معیّنی از هویّت اجتماعی را بازتولید میکند. هر یک از گفتمانهای دینی معطوف به قدرت، گفتمان مخالف و یا گریز از مرکز و گفتمان علمی معطوف به سیاست، در صورتبندی گفتمانی عصر سلجوقی از عناصر گفتمانهای دیگر کمک میگیرد و آنها را به شبکة معانی خود پیوند میزند. نهادهای اجتماعی عصر سلجوقی، حاوی تشکّلهای گفتمانی ایدئولوژیکی است که از طریق نظارت سراسربین، با گروههای مختلف موجود در نهاد قدرت ارتباط مییابد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219An Investigation of Love in the World of Epic: A case of Shahnamehبررسی عشق در دنیای حماسه با نگاهی به شاهنامه2945715610.22054/ltr.2017.7156FAحسینحسن رضاییدانشآموختة دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهرانعبدالرّضاسیفاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهرانJournal Article20170314Epics like Shahnameh are the world of battle and war; however, they also reflects feelings and sentiment. Although the love stories are really marginal and fill little space of the volume, it has greatly contributed to its perfection. If the great national battle of Iran was emptied from these love stories, it wouldn't have this degree of acceptability. Ferdowsi has paid attention to different human feelings like anger, happiness, and sorrow in his work. He has also paid a special attention to love as one of the oldest human feelings and his everlasting pain. The present paper aims at investigating and discussing the issue of love in the world of epic through the analysis of the most important stories and love events in Shahnameh. More clearly, the general characteristics of love in in the world of epic and its different social and cultural factors will be the focus of this study. To do so, first, the differences between and the similarities of love in the epic and historic eras of Shahnameh are analyzed with a focus on the genre of epic, time etc. which have been so effective in the formation of a special kind of love. Next, three characteristics of love in epic stories are presented and analyzed.با آنکه حماسهها، از جمله <em>شاهنامه</em>، دنیای جنگ و نبرد هستند، امّا در آنها از عواطف و احساسات فردی نیز میتوان نشان یافت. از این رو، هرچند حجم داستانهای عاشقانة <em>شاهنامة</em> فردوسی در مقایسه با حجم کلّ آن اندک است، امّا اگر حماسة بزرگ ملّی ایران از این تعداد داستان عاشقانه خالی میبود، گویی کمال فعلی خود را نمیداشت. فردوسی که در <em>شاهنامه</em> به عواطف مختلف انسان از جمله خشم، شادی، اندوه و... پرداخته، به عشق هم که از کهنترین عواطف انسان و «درد همیشگی» وی است، توجّه داشته است. مقالة حاضر میکوشد با بررسی مهمترین داستانها و ماجراهای عاشقانة <em>شاهنامه</em>، ویژگیهای کلّی عشق در دنیای حماسه و عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی آن را بررسی و تبیین نماید. بدین ترتیب، ابتدا به ذکر تفاوتها و شباهتهای عشق در دورة حماسی با دورة تاریخی پرداخته و عوامل گوناگون مانند ژانر حماسی، زمان و... را که در شکلدهی نوع خاصّی از عشق در <em>شاهنامه</em> مؤثّر بودهاند، بیان میکند و در ادامه، سه مورد از مهمترین ویژگیهای عشق در داستانهای عاشقانة <em>شاهنامه</em> بررسی میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219Narrative Functions of Dialog in Sa'di's Bustanکارکردهای روایی گفتگو در حکایتهای بوستان4771715710.22054/ltr.2017.7157FAعلیرضامحمّدی کلهسراستادیار دانشگاه شهرکرداعظمابدالیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهرکردJournal Article20170314Dialogue is usually attended to as an element of fiction along with other elements, while its structural and narrative functions can also be considered. Sa’di's Bustan is among the texts which has presented these narrative functions more than other Persian texts. This paper was an attempt to investigate the relationship between the narrative functions of dialogues in Bustan and its didactic aims. The most important narrative functions of Bustan are movement, extension, and completion of story-line, consolidation of casual relationships, highlighting the oppositions, importing the embedded narratives, interpretative function and aesthetic function. The high frequency of dialogues in Bustan can be due to its didactic aims. These aims compel Sa’di to use a direct expression by narrator or characters. Because of the importance of dialogue in this didactic context, the narrative aspects of these anecdotes are the results of dialogues rather than the actions and direct description and narration of narrator. Hence, in Bustan, most of the narrative changes, conclusions, explanation of casual relationships, extension of story-line, completion of narrative sequences and etc. have been presented by dialogue rather than narrator’s narration and actors' behaviors.در بررسی حکایات کهن فارسی، گفتگو معمولاً بهعنوان عنصری داستانی در کنار دیگر عناصر مورد توجّه قرار میگیرد، در حالی که نقشی ساختاری و روایی نیز برای آن میتوان در نظر گرفت. <em>بوستان</em> سعدی از متونی است که بیش از دیگران کارکردهای روایی گفتگو را به نمایش گذاشته است. هدف مقالة حاضر نیز بررسی این کارکردها و تبیین رابطة آنها با اهداف تعلیمی <em>بوستان</em> است. مهمترین نقشهای روایی گفتگو در <em>بوستان</em> عبارتند از: پیشبرد، بسط و تکمیل خط داستانی، تقویت روابط سببی، برجسته کردن تقابلها، وارد کردن حکایات درونهای، کارکرد تفسیری و کارکرد زیباشناختی. بسامد بالای گفتگوهای داستانی <em>بوستان</em> را میتوان نتیجة اهداف تعلیمی آن دانست. این اهداف، سعدی را به استفاده از سخن گفتن مستقیم از سوی خود یا شخصیّتها واداشته است. اهمیّت گفتگو در این زمینة تعلیمی موجب شده تا بار روایی حکایات بیش از کنشها، توصیفات و روایتگری مستقیم راوی، بر دوش گفتگوها باشد. بنابراین، در <em>بوستان</em>، بسیاری از تغییرات روایی، نتیجهگیریها، تصریح بر دلایل انجام کنشها، گسترش خط داستان، تکمیل پیرفتهای روایی و... به جای بهرهگیری از روایتگری راوی یا کنشگری شخصیّتها، تنها با استفاده از یک گفتگو ارائه شدهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219The Morphology of Mahan Mesry's Legend Based on the Theory of Vladimir Propریختشناسی افسانة ماهان مصری بر اساس نظریّة ولادیمیر پراپ7389715810.22054/ltr.2017.7158FAسیّد مرتضیمیرهاشمیدانشیار دانشگاه خوارزمی، تهرانزهراسعادتینیادانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20170314Haft Peykar, the valuable work of Nezami Ganjavi, is one of the greatest lyric masterpieces. Mahan Mesry is one of the legends in this book that is very similar to fairy tales in structure. The morphology theory of Vladimir Prop is one of the theories that is used to classify stories and legend in terms of form and structure. The investigation of Persian legend and stories based on Prop<sup>'</sup>s theory is one way to study their structure and find the differences and similarities between them. This study aimed at studying the fifth legend of Nezami's Haft Peykar, Mahan Mesry, based on Prop's theory. The results showed some examples for the thirty one functions presented by Prop. The legend of Mahan extract of first equalization and finally return to the same equalization with a change in the hero.<em>هفتپیکر</em>، اثر گرانسنگ نظامی گنجوی، از شاهکارهای ادب غنایی است و افسانة ماهان مصری یکی از افسانههای این اثر است که از نظر ساختاری شباهتهای بسیار به قصّههای پریان دارد. نظریّة ریختشناسی ولادیمیر پراپ از جمله نظریّاتی است که با استفاده از آن میتوان به ردهبندی داستانها و افسانهها بر اساس فرم و ساختار آنها پرداخت. بررسی افسانهها و داستانهای ایرانی بر اساس الگوی پراپ راهی است برای یافتن ساختار این داستانها و تعیین شباهتها و تفاوتهای ساختاری آنها با یکدیگر. در این پژوهش، افسانة ماهان مصری، پنجمین افسانة <em>هفتپیکر</em> نظامی را مطابق با الگوی پراپ بررسی کردهایم. در این بررسی، برخی از کارکردهای سیویکگانه پراپ را در این افسانه یافتیم. افسانة ماهان با عنصر فریبکاری/ همدستی از صورت تعادل اوّلیّه خارج میشود و در نهایت، با رهایی، بازگشت و تغییر شکل قهرمان به تعادل بازمیگردد<strong>.</strong>دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219A Comparison of Ghasemi Gonabadi’s Khosrow and Shirin with Nezami’s Khosrow and Shirinخسرو و شیرین قاسمی گنابادی و مقایسة آن با خسرو و شیرین نظامی (با معرّفی نسخة قاسمی)91116715910.22054/ltr.2017.7159FAحمیدرضاقانونیاستادیار دانشگاه پیام نور نجفآبادمجیدامینیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور نجفآبادJournal Article20170314Ghasemi Gonabadi is one of the poets who lived in the 10<sup>th</sup> century. He lived in the era of the Safavid kings Shah Ismail and Shah Tahmasb. He imitated Nezami in the Nazirehgooei method. The effects of Jami and Hatefi is also observable in his poems. Some of his poems are: Shahnameh ye Navvabe Ali, Lily and Majnoon, Khosrow and Shirin and Zobdat Al-Ashar. The present study was an attempt to introduce Ghasemi and his great work Khosrow and Shirin. The second purpose of the study was to compare his eminent work with Nezami's Khosrow and Shirin. The two poets are compared for their forms, contents, religions, manner, style and use of images.قاسمی گنابادی از شاعران قرن دهم هجری و معاصر شاه اسماعیل و شاه تهماسب صفوی است. وی یکی از نظیرهگویان موفّق است که به شیوة نظامی منظومههایی دارد و در آنها به پیروی از آثار نظامی گنجوی پرداخته است. در سخن او، تأثیر مستقیم نظامی و پیروان او، بهویژه جـامی و هاتفی آشکار است. از آثار او میتوان <em>شـاهنامة نوّاب عالی</em>، <em>لیلی و مجنون</em>، <em> خسرو و شیرین</em> و <em>زبدة</em><em>الأشعار</em> را نام برد. در مقالة حاضر، به معرّفی قاسمی و آثار او، بهویژه منظومة <em> خسرو و شیرین</em> که یکی از برترین آثار اوست، میپردازیم، سپس به صورت تطبیقی منظومههای <em> خسرو و شیرین</em> وی و <em> خسرو و شیرین</em> نظامی مقایسه میکنیم و برجستهترین شاخصهای شعر قاسمی بر اساس مقایسة محتوایی و ساختاری ـ زبانی، دیدگاه شیعی شاعر، دیدگاه وی نسبت به عشق، سخن و... ویژگیهای داستانی و هنری اشعار او، تصویرسازیها، دایرة واژگانی و... را بررسی مینماییم.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219Shahnameh in Vassaf's Historyشاهنامه در تاریخ وصّاف117141716010.22054/ltr.2017.7160FAیحییکاردگردانشیار دانشگاه قمJournal Article20170314Ferdowsi's Shahnameh is one of the main masterpieces of Persian literature that has attracted the attention of many poets and writers and has imparted them from its unlimited capacities. In spite of rarely successful imitations, successful use of its verses and its heroic state can be found in many literary works. A work that has been under the direct influence of Shahnameh is Vassaf. Vassaf studied Shahnameh in a period of time when epic was on the verge of to cadence, but he increased its values by the use of verses, and the capacity of content, language and rhetoric of Shahnameh. It is a reliable source for the accuracies and inaccuracies in Shahnameh's verses and is available for the researchers of this literary masterpiece. The inclination of Vassaf to Shahnameh is am intellectual answer to the mental and spiritual needs of Iranians who drown in a tiresome despair for the bitter taste of failure from Maghols. Vassaf tried to blow a hopeful spirit to the mid-live corpuses of contemporary Iranians by the remembrance of Iranian glory in the inherent poems of Shahnameh. This paper is a descriptive, conceptual, and adaptative criticism of Vassaf's use of Shahnameh.<em>شاهنامة</em> فردوسی یکی از برجستهترین شاهکارهای ادب فارسی است که نگاه سرایندگان و نویسندگان بسیاری را به سمت و سوی خود کشانده و آنان را از ظرفیّتهای بیشمار خود بهرهمند ساخته است. در کنار تقلیدهای نه چندان موفّق از این اثر، تضمین ابیات و بهرهگیری از حالوهوا و فضای حماسی آن در غالب آثار ادب فارسی به چشم میخورد. یکی از آثاری که <em>شاهنامه</em> در آن نمود بارزی دارد، <em>تاریخ وصّاف</em> است. وصّاف در عصری به <em>شاهنامه</em> روی آورده که جریان حماسهسرایی رو به افول است، امّا او با بهرهگیری از ابیات و ظرفیّتهای محتوایی، زبانی و بلاغی <em>شاهنامه</em>، بر ارزش و اعتبار اثر خود افزوده است و منبعی قابل اعتماد برای بررسی صحّت و سقم برخی از ابیات <em>شاهنامه</em> در اختیار پژوهندگان این شاهکار ادب فارسی قرار داده است. شاهنامهگرایی وصّاف پاسخ هوشمندانه به نیازهای روحی و روانی ایرانیانی است که طعم تلخ شکست از مغولان، آنان را در یأسی جانکاه فرو برده بود. از این رو، وصّاف با یادکرد شکوه ایرانیان در قالب اشعار ماندگار فردوسی، میکوشد روح امید در کالبد نیمهجان ایرانیان معاصر خود بدمد. این مقاله با روشی توصیفی، تحلیلی و تطبیقی، گونههای بهرهگیری وصّاف از ابیات <em>شاهنامه</em> و علل و عوامل آن را بر مبنای مجلّدات پنجگانة <em>تاریخ وصّاف</em> مورد نقد و بررسی قرار داده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138207020170219Analysis of Narrative Structure in Bijan Najdi's Stories Based on Poetics of Modernism (with Emphasis on Charles May and Susan Ferguson's Theories)تحلیل ساختار روایت در داستانهای بیژن نجدی از منظر بوطیقای مدرنیسم (با تأکید بر آرای چارلز می و سوزان فرگوسن)143168716310.22054/ltr.2017.7163FAمنوچهرتشکریاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازمحمودرضایی دشتارژنهدانشیار دانشگاه شیرازقدرتقاسمیپوردانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازمریمبخشیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170314Bijan Najdi is one of the well-known writers of contemporary Persian literature whose short stories have aroused wonder and admiration of general and specific fiction audiences. Innovative applying of such devices as combining features of prose and poetry in the use of language, complicating narrative structure with the application of subjective methods of narration and techniques of breaking narration, tendency to metaphorical pole of language, blending reality and fantasy or objectivity and subjectivity extensively, integration of present and past and many other narrative techniques, not only record his writing style as a unique style with the ability to be followed and continued in the history of Persian fiction, but also create a lot of similarities and correspondences in the technical and narrative structure with what the modernist literary theorists like Charles May and Susan Ferguson have explained in their theories about short story. Accordingly, in this article we want to review his short stories from the perspective of the two well-known critics to identify and evaluate the qualitative and quantitative aspects of these adaptations and also study analytically stylistic innovations Najdi made in this field. some examples of his creativity in this area include: Inventing a new criterion for measuring time in the narrative in order to violate the concept of calendar time and give a personal meaning to it; Summoning the past time in the present in such a way that it becomes hard for the reader to distinguish the two tenses; And avoiding the mechanical application of modern fiction techniques and to use them to expand the semantic and signifying aspects of the narrative.بیژن نجدی از داستاننویسان پرآوازة معاصر است که حاصل تراوشهای قلم او شگفتی و تحسین مخاطبان عام و خاصّ ادبیّات داستانی را برانگیخته است. به کار بستن خلاّقانة تمهیدهای شکلگرایانهای همچون تلفیق امکانات نثر و نظم در نحوة بهکارگیری زبان، پیچیدهسازی ساختار روایی به واسطة کاربست روایات ذهنی و نیز بهرهجویی از شگردهای گسست در روایت، در هم آمیختن عین و ذهن و گذشته و حال در سطحی گسترده، بهرهگیری از پیرنگهای حذفی و استعاری و بسیاری از تکنیکهای روایی دیگر که در این نوشتار به تفصیل بدانها پرداختهایم، افزون بر آنکه سیاق داستاننگاری وی را به عنوان سبکی مستقل، منحصر به فرد و با قابلیّت پیروی و تداوم در حافظة تاریخ داستاننویسی ادب فارسی به ثبت میرساند، مشابهتها و مطابقتهای گستردهای را در ساختار رواییـ تکنیکی داستانهای او با آنچه نظریّهپردازان مدرنیستی همچون چارلز می و سوزان فرگوسن در آرای خود به شرح و تبیین آن پرداختهاند، رقم میزند. بر همین اساس، در این جستار بر آن بودهایم که داستانهای او را از منظر نظریّات این دو منتقد صاحبنام بازخوانی کنیم تا ضمن شناسایی و ارزیابی وجوه کمّی و کیفی این تطابقها، ابداعات و خلاّقیتهای سبکآفرین نجدی در این زمینه را نیز با نگاهی تحلیلگرانه بکاویم.