دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121An Investigation of the Structure of Lyrical Literature from a Linguistic Perspective based on Jacobson’s theory of Language Functionsبررسی ساختار ادب غنایی از دیدگاه زبانشناسی با تکیه بر نظریّة «نقشهای زبانی یاکوبسن»734684010.22054/ltr.2016.6840FAسمیّهآقاباباییدانشجوی دکتری دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهران0000-0003-0961-6015نعمتاللهایرانزادهدانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهرانکورشصفویاستاد زبانشناسی دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهرانJournal Article20161225Lyrical literature is one of the widest types of literature aiming at reporting and expressing the feelings of the speaker and giving joy to the audience. In this literary type, the speaker uses several techniques to convey their lyrical messages. There are some methods to distinguish lyrical literature from the other literary types. These methods are so comprehensive that they can be applied for the classification of other literary types and genres as well. With a focus on Jacobson’s theories, this study was an attempt to propose two of these methods to distinguish between lyrical and other types of literature. These two methods are called ‘Sender-oriented’ and ‘Receiver-oriented’. Based on these two methods, in the course of communication, it is possible to address an audience or ignore them. The findings of this study showed that it is possible to recognize and distinguish lyrical literature from epic and didactic ones through the application of Jacobson’s theory of language functions and the direct and indirect sender-oriented methods.ادب غنایی یکی از گستردهترین انواع ادبی است که هدف آن گزارش و بیان احساسات گوینده و در کنار آن، لذّت بخشیدن به مخاطب است. گویندة ادب غنایی میتواند از روشهای مختلفی برای بیان «پیام غنایی» خود استفاده کند. آنچه در مقالة حاضر مطرح میشود، ارائة ابزارهایی برای طبقهبندی و تمایز ادب غنایی از دیگر انواع ادبی است. جامعیّت این ابزارها سبب کاربرد گستردة آنها شده است، به گونهای که میتوان آنها را در طبقهبندی دیگر انواع و گونههای ادبی نیز به کار برد. در این مقاله، با تکیه بر نظریّة یاکوبسن، دو روش برای بیان «پیام غنایی» ذکر شده است: 1ـ روش مستقیم «فرستندهمدار». 2ـ روش «غیرمستقیم فرستندهمدار». بر اساس دو روش مذکور، در روند برقراری ارتباط، از یک سو، میتوان مخاطبی را مدّ نظر قرار داد و از سوی دیگر، میتوان آن را نادیده گرفت. نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر آن است که با استفاده از نظریّة «نقشهای زبانی یاکوبسن» و ارائة ابزار «گویندهمدار» و «گیرندهمدار» بودن پیام و متن، میتوان آثار غنایی را سبکشناسی کرد و بر اساس وجوه اشتراک حاصل از آثار، متون غنایی را از متون حماسی و تعلیمی جدا نمود و در یک طبقه قرار داد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121The Myth of the Early Kings in the Persian Historical Textsاسطورة شاهان پیشدادی در متون تاریخی فارسی3565684110.22054/ltr.2016.6841FAفاطمهمدرّسیاستاد دانشگاه ارومیّهوزیرمظفریدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه ارومیّهJournal Article20161225Demystification is a process in which we try to historicize and realize mythical phenomena and characters. This concept was first used for the interpretation of religious texts, especially the message of Jesus Christ. Demystification is sometimes defined as revealing the hidden content of the symbols. It is also meant as removing mythical stories and anecdotes from religious and non-religious texts. It is also conceptualized as historicizing mythical elements, phenomena and characters. In this study which is a descriptive-analytical one, demystification is defined as historicizing phenomena and characters. This is to show if the Early Kings have been demystified or not. The results show that the Early Mythical Kings have been placed in a particular time and place throughout the history books. This is a good evidence that these mythical characters have been demystified to some extent and placed within particular times and places.«اسطورهزدایی» به معنی تاریخی کردن و حقیقی جلوه دادن عناصر، پدیدهها و شخصیّتهای اسطورهای است. عنوان اسطورهزدایی برای نخستین بار دربارة تأویل متون دینی، بهویژه پیام مسیح مطرح شد. اسطورهزدایی را گاهی میتوان در معنی دریافت باطن و مکنون نمادها دید و برخی اوقات اسطورهزدایی به معنی حذف داستانها و حکایات اسطورهای در متون دینی و غیردینی است و زمانی به معنی تاریخی جلوه دادن عناصر، پدیدهها و شخصیّتهای اسطورهای است. آنچه در این پژوهش به شیوة توصیفیـ تحلیلی مورد واکاوی و بررسی قرار میگیرد، اسطورهزدایی در معنای واقعی جلوه دادن پدیدهها و شخصیّتهای اسطورهای است تا در نتیجه به اینپرسش پاسخ داده شود که آیا در تاریخ، از شاهان و پهلوانان پیشدادی اسطورهزدایی شده است یانه. برآیند تحقیق حاکی از آن است که با تأمّل در شخصیّتهای اسطورهای پیشدادیان در متون تاریخی به نیکی میتوان دریافت که نویسندگان این گونه کتابها برای شخصیّتهای اسطورهای پیشدادیان، زمان و مکان جغرافیایی و نسب و برخی از ویژگیهای تاریخی و... قائل شدهاند که مغایر با برخی از خصوصیّات اسطورهای آنهاست و از این رهگذر، از آنها صبغة اسطورهای را زدودهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121The Intertextual and Intratextual Analyses of Shamloo’s Committed Poems of the Twenties and Thirtiesواکاوی برونمتنی و درونمتنی اشعار متعهّد شاملو در دهههای بیست و سی6797684210.22054/ltr.2016.6842FAمصطفیملکپائیندانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بیرجندمحمّدبهنامفردانشیار دانشگاه بیرجندعلیاکبرسامخانیانیدانشیار دانشگاه بیرجندسیّد مهدیرحیمیدانشیار دانشگاه بیرجندJournal Article20161225In the decades twenties and thirties, the literary discourse committed to the left wing spread to a large extent through the Iranian literary community. Similarly, Ahmad Shamloo’s poetry was greatly influenced by this discourse. This study was an attempt to investigate some of Shamloo’s noticeable poems from an intertextual and sociological perspectives for their ideological quality. Next, from an intratextual perspective and based on the formalist principles, his poems were studied for their artistic and literary quality. The study had a descriptive and content analysis research design. The intertextual analysis showed that Shamloo’s poetry was totally committed to the left wing describing the political events of the time. It was found that the left ideas were the main reasons why he wrote his poems. Accordingly, he has explicitly or symbolically reflected the left discourse in his poetry to gain the attention of his readers. As for the Intratextual analysis, the results showed that he has put the main emphasis on the audience and subject using a referential and persuasive discourse. He has also focused on concrete narrative and realistic aspects at the expense of the literary oneدر دهههای بیست و سی خورشیدی، گفتمان ادبی متعهّد به چپگرایی تا حدود زیادی در جامعة ادبی ایران فراگیر شد و شعر احمد شاملو نیز از این گفتمان تأثیر پذیرفت. در این مقاله کوشش شده ابتدا از منظری برونمتنی و جامعهگرایانه، برخی از شاخصترین شعرهای متعهّد شاملو در این دوران معرّفی و کیفیّت ایدئولوژیک و متعهّدانة آن شعرها تشریح شود و آنگاه در جستاری درونمتنی و زبانگرایانه، و متّکی به آرای فرمالیستی، کیفیّت هنری و ادبی این اشعار تحلیل گردد. نتیجة این تحقیق که به شیوة توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است، نشان میدهد که از منظر برونمتنی، شعر شاملو در این دوره با تعهّد به گفتمان چپ، به وصف رویدادهای سیاسی زمانه پرداخته است و همین تعهّد، دغدغه و انگیزة اصلی سرایش شعرهای شاملو شده است. از این رو، شاعر گاهی بهصراحت و گاهی نمادین، به بازنمایی ایدئولوژیک در اشعار خود دست میزند و گفتمان چپگرای مسلّط، با خوانشهای سیاسی، شاملو و شعرش را بر قلّة توجّه مخاطبان قرار میدهد. همچنین، از منظر درونمتنی و زبانگرایانه، اشعار متعهّد شاملو با رویکرد غالب تأکید پیام بر مخاطب و موضوع، به زبان ارجاعی و ترغیبی نزدیک میشوند و بیشتر بر جنبة روایی عینی و رئالیستی تکیه میکنند و طبیعتاً از «ادبیّت» دور میشوند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121A comparison of Hadighat Al-Hadighat and Shariat Al-Tarighat with the Sources of Narrationمقایسة ساختار حکایتهای حدیقةالحقیقه و شریعةالطّریقه با سرچشمههای آن حکایات99127684310.22054/ltr.2016.6843FAغلامرضاسالمیاندانشیار دانشگاه رازی0000-0002-1633-1192وحیدسبزیانپوراستاد دانشگاه رازیبهارمستشاهینیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازیJournal Article20161225Sanaee Ghaznavi is the great Iranian poet who lived in the second half of fifth century and the first of sixth century. Sanaee’s Hadighat Al Hadighat includes narrations which had already been presented in the previous Persian and Arabic literary works. This study tries to analyze and compare some narrations of Hadighat Al Hadighat with their original sources in the form of story. The study also aims at exploring the degree of adaptation and innovation in the work of Sanaee. Furthermore, the study has taken into consideration the common and different features of Sanaee’s work and the original sources. The results of study show that Sanaee has changed the characters into typical nameless ones who are called ‘a man’, ‘a person’, etc. Although Sanaee has changed the story elements, he has saved the main themes and subjects of the original stories. Conversation is one of recurrent elements in Hadighat stories, where by the poet presents the characters to the readers. One of Sanaee’s innovations is that he has expanded some short conversations to real narrations through adding some story elements to them. As for the point of view, Sanaee himself is the omniscient narrator of his stories. Sanaee has not changed the point of view of the adapted works, except for few of them. Because of brevity, he has not been concerned with the settings of his narrations.مثنوی <em>حدیقة</em><em>الحقیقة</em> سنایی، حکایات متعدّدی دارد که شاید اغلب آنها در آثار پیشینیان ادب فارسی و عربی نقل شده باشد. در این نوشتار به تحلیل و مطابقت تعدادی از حکایات <em>حدیقه</em> با سرچشمههای آن حکایات، در چهارچوب ساختار قصّه و حکایت پرداختهایم. اینکه سنایی تا چه حد در اقتباس حکایات، ساختار پیشین آنها را حفظ کرده، چه نوآوریهایی داشته است و نیز بررسی مشترکات و اختلافات آنها، از بحثهای این نوشتار است. نتایج پژوهش نشان داد که سنایی در پرداخت شخصیّتها، آنها را به شخصیّتهای تیپیک بدون نام تغییر داده است و از آنها با الفاظ مردی، شخصی و ... نام میبرد. سنایی در ساختار داستانها با حفظ درونمایة اصلی، تغییراتی در عناصر داستان به وجود آورده است. گفتگو از عناصر ثابت داستانهای <em>حدیقه</em> است و گاه شاعر با همین عنصر داستانی، شخصیّت داستان را به مخاطب میشناساند. از ابتکارهای سنایی در این باب آن است که برخی از حکایاتی که وی آنها را مأخذ حکایت خود قرار داده، تنها یک خبر و در اغلب موارد، گفتگویی ساده در حدّ پرسش و پاسخی بدون پرداختن به حادثه و حادثهپردازی است. امّا او با واردکردن عناصر داستانی و ایجاد حادثهپردازی، آن حکایات را در ساختاری داستانگونه وارد میکند. در بیشتر حکایات، زاویة دید، دانای کلّ و راوی، خود سنایی است. سنایی جز در مواردی اندک، در زاویة دید حکایاتی که از آثار پیشین گرفته، تغییری ایجاد نکرده است و اغلب برای ایجاز در حکایات، به زمان و مکان توجّه چندانی نداشته است و بهندرت در بعضی موارد مستقیماً به آنها اشاراتی کرده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121A Structural Investigation of Plot in the Anecdotes of Marzban-Namahبررسی ساختارگرایانة پیرنگ حکایتهای مرزباننامه129152684410.22054/ltr.2016.6844FAمصطفیدشتی آهنگراستادیار دانشگاه ولایتزهراسلیمانیکارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه ولایتJournal Article20161225The structural investigation of ancient anecdotes of Persian literature is an approach which can examine the literary narrative from an overall view. A structural analysis of anecdote can show how narrative has changed in Persian literature. This overall view provides the possibility of comparison and analysis of various narrative structures. This paper aims at investigating the plot of Marzban-Namah’s anecdotes based on Vladimir Propp’s approach and the principles of formalism and structuralism. All the anecdotes of the book are divided into two general structures. Also, this paper is an attempt to investigate the “functions” of the two general structure. The functions of the first type of structure functions are test (problem), helping, success (or not success). Moreover, the functions of the second type are pretension, test (problem), helping, proof (or not proof). It seems that in the plot of these stories, in addition to the element of casuality, there is another element which is called belief.بررسی داستان و داستانوارههای کهن فارسی، بر پایة روش ساختارگرایانه میتواند از منظری کلّی به شناسایی گونههای روایتپردازی در متون مختلف بینجامد. این نگاه کلّی، امکان مقایسه و تحلیل ساختارهای گوناگون روایات را فراهم میآورد و با بررسی متون مختلف از این منظر، میتوان تحوّلات و سیر تکامل روایتپردازی در ادبیّات فارسی را به صورت تاریخی پیگیری کرد. در این مقاله، پیرنگ حکایتهای <em>مرزباننامه</em> بررسی میشود. این بررسی با نگاهی به روش ولادیمیر پراپ و با توجّه به نظریّات فرمالیستها و ساختارگرایان در باب روایت انجام میشود. همة حکایتهای <em>مرزباننامه</em> در دو ساختار کلّی جای میگیرند. همچنین، کارکردهای هر یک از این دو الگو نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند. در الگوی اوّل کارکردهای آزمون، یاری و توفیق (یا نبودِ توفیق) و در الگوی دوم کارکردهای ادّعا، آزمون، یاری، اثبات (یا نفی) وجود دارند. به نظر میرسد در پیرنگ داستانهای این متن، علاوه بر توالی و علّیّت، عنصر دیگری وجود دارد که باور نامیده شده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121The Methods of Application of Qur’anic Verses and Hadith in Jahangosha Historyشیوههای کاربرد آیات و احادیث در تاریخ جهانگشای جوینی153180684510.22054/ltr.2016.6845FAفاطمهعلیخانی ثانی ابدال آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه زابلمحمّدمیردانشیار دانشگاه زابلJournal Article20161225The analysis of literary works relying on the speech array and any literary trick that raises the word of the language to that of literature and art is important in the process of meaning-creation. The discovery of such tricks and hidden layers of texts can lead to a new understanding of them. Verses and Hadiths as literary tools have been applied for different purposes in all periods of Persian language and literature by poets and writers. Jahangosha Juwayni history is one of the most prominent historical-literary works of this type. In this descriptive-analytic research, it has been tried to have an artistic and interact analysis of how Juwayni has adopted verses and hadiths in his book. The two questions under discussions were A), which methods have been more frequently applied by Juwayni in the reflection of verses and hadiths? And B) what are Juwayni’s main purposes and motivations for the application of this artistic style? The results of this study shows that verses and hadiths have been applied variously to express the author’s ideas. Therefore, it is acceptable to consider verses and hadiths as a way for analyzing a text. The main purposes for the application of verses and hadiths are explanation, comment, documentation, argumentation, justification and humor.واکاوی آثار ادبی با تکیه بر آرایههای سخن و هر گونه شگردی که کلام را از سطح زبان به سطح ادب فرا ببرد، در فرایند معناسازی از اهمیّت بسزایی برخوردار است، به گونهای که کشف لایههای پنهانی متون به درک تازهای از خواندن متن میانجامد. آیات و احادیث به عنوان شگردی ادبی در هر دورهای از زبان و ادبیّات فارسی با توجّه به مقاصد شاعران و نویسندگان، در بیان مقصودی خاص مورد استفاده قرار گرفتهاند. <em>تاریخ جهانگشای جوینی</em> از برجستهترین متون تاریخیـ ادبی است که کاربرد آیات و احادیث، یکی از خصیصههای مهمّ نثر این کتاب میباشد. در این پژوهش توصیفیـ تحلیلی سعی شده است جایگاه هنری و اثرپذیریهای جوینی در اقتباس از آیات و احادیث بررسی و تحلیل شود. لذا دو پرسش اصلی مطرح میشود: الف) با توجّه به نوع کاربرد آیات و احادیث در نثر آن دوره، جوینی بیشتر از چه شیوههایی بهره برده است؟ ب) مهمترین اهداف معنایی و انگیزشی جوینی در استفاده از این هنر سبکی چه بوده است؟ نتیجة این بررسی حاکی از آن است که آیات و احادیث در این اثر، با تنوّع کاربردها و شیوههای معنادار زبانی، توانسته است جایگاه ویژهای در ایراد مفاهیم ذهن نویسنده داشته باشد، به طوریکه میتوان آیات و احادیث را به عنوان یکی از شیوههای تحلیل متن معرّفی کرد. بیشترین اهداف به قصد تبیین و توضیح، استشهاد و استناد، تعلیل و توجیه و نکتهپردازی به کار رفته است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138206920161121Archetype of Woman in Alizadeh's Worksکهنالگوی زن در آثار غزاله علیزاده181204684610.22054/ltr.2016.6846FAمحسنبتلاب اکبرآبادیاستادیار دانشگاه جیرفتفرزانهمونساندکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلانJournal Article20161225Myth has had an Ideological mechanism in contemporary narrative. Due to its explanatory capacity, it mainly seeks to explain and demonstrate unknown and primitive issues, especially the infinite and holy ones; as a consequence, it takes a vague and paradoxical property. However, it has other properties such as plot, coherence, and totality which could be applied to configure dispersed events. When myth is used in narrative (especially ideological narrative), it changes into a set of verbal and visual allusions to clarify its meaning. Ghazzaleh Alizadeh is one of the female writers who has tried to demonstrate myth through language and symbol. As a result, myth has targeted, feminist and sometimes aesthetic functions in her works. Myth has not been applied to give a mythical property to the plots of her stories. Contrarily, myth mainly functions as a catalyst in her works to explain and complete the narrative content. This paper was an attempt to explore Alizadeh’s works for mythical processing, functions, and purposes with a focus on the archetype of woman. Her works were investigated in the thematic, narrative and linguistic levels.در روایتهای داستانی معاصر، اسطوره سازوکاری ایدئولوژیک گرفته است. اسطوره بنا به کیفیّت تبیینی خود، در پی توضیح و کشف حقایق ناشناخته و ابتدایی، بهویژه امر لایتناهی و مقدّس است. از این رو، به ناچار خاصیّتی متناقض و مبهم به خود میگیرد، امّا روایت بنا به داشتن پیرنگ، انسجام و کلّیّت، تلاشی برای ساختاربندی و پیکرسازی حوادث پراکنده است. پس وقتی اسطوره وارد روایت (بهویژه روایتهای ایدئولوژیک) میشود، ناچار برای شفّافیّت معنای روایت، تبدیل به اشاراتی زبانی و تصویری میشود. غزاله علیزاده از جمله زنان داستاننویس است که اسطوره را در داستانهای خود از طریق زبان و نماد به تصویر کشیده است. از این رو، در آثار وی، اسطوره بیشتر کارکردی هدفدار، فمینیستی و گاه تزیینی و آرایشی دارد. اینگونه نیست که اسطوره به پیرنگ داستانهای وی خاصیّتی اسطورهای داده باشد، بلکه اسطوره، حکم کاتالیزوری (واسطهای) را دارد که از آن برای ایضاح، تتمیم و تکمیل مضمون روایت بهره گرفته است. در این مقاله تلاش شده است تا نوع پردازش، کارکرد و اهداف اسطوره در سه سطح زبانی، مضمونی و روایی در آثار علیزاده با تأکید بر کهنالگوی زن بررسی شود.