دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219Analysis of Narrative Structure of Attar’s Poetic Works (Elahi-nameh, Mantiq al-Tayr, and Musibat-nameh)تحلیل ساختار روایی منظومههای عطّار (الهینامه، منطقالطّیر و مصیبتنامه)530659010.22054/ltr.2013.6590FAمحسنبتلابدانشجوی دانشگاه گیلانJournal Article20161205Structuralism extends an inclusive perspective in analysis of texts during which all intratextual components are linked to one another and the function of each component depends on the system. Due to its cause and effect basis, coherence and high capacity in structural analysis, narration has always drawn the attention of many narratologists. This paper attempts to study the narrative structure of three Elahi-nameh, Mantiq al-Tayr, and Musibat-nameh poetic works which have similar narrative forms, using the viewpoints of structuralistnarratologists and a descriptive-analytic method. The agreements and rules governing Attar’s narrations are discovered and introduced. This study shows that “journey” is he central and cohesive element of the poetry works in the formal structure of the narration. Thus, the functions and actions are processed within the framework of this element. By adjusting this element in the mystic concept of the poetic works, it is revealed that the presence of mysticism and therefore the concept of “becoming” have remarkably affected the structure of the narration of the poems. The narrative structure of the poems is a layered one in which the linguistic and formal features of the narration has a dialectic relation with allegorical features. This has given a mental and internal aspect to the narration.ساختارگرایی با طرح ایدة نظام، به بسط چشماندازی فراگیر در تحلیل متون میپردازد که در طی آن همة اجزای درونی متن به یکدیگر مرتبط و کارکرد هر جزء، وابسته به نظام تلقی میشود. روایت به سبب بنیان علّی و معلولی، انسجام و ظرفیت بالایی که در تحلیل ساختاری دارد، توجّه بسیاری از روایتشناسان را به خود جلب کرده است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از آرای روایتشناسان ساختگرا، ساختار روایی سه منظومة الهینامه، منطقالطّیر و مصیبتنامه ـ که دارای فُرم روایی مشابهی هستند ـ با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد و قراردادها و قواعد حاکم بر روایتهای عطّار کشف و معرّفی شود. این بررسی نشان میدهد که در ساخت صُوری روایت، «سفر» عنصر مرکزی و انسجام بخش منظومههاست. از این رو، کارکردها و کُنشگران حول این عنصر پردازش میشوند. با انطباق این عنصر در مفهوم عرفانی منظومهها، مشخّص میشود که ساحت عرفانی و به تَبَع آن، مفهوم صیرورت و «شدن»، به نحو چشمگیری ساختار روایت منظومهها را تحت تأثیر قرار داده است. ساختار روایی منظومهها، ساختاری لایهلایه است که ساحت زبانی و صوری روایت، ارتباطی دیالکتیک با ساحت بطنی و تأویلی دارد و همین امر به روایت، جنبهای ذهنی و درونی داده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219The Concept of “Non-existence” in the Works by Bidel Dehlavi and Comparison with the Thoughts of Ibn Arabiمفهوم «عدم» در آثار بیدل دهلوی و مقایسة آن با اندیشههای ابنعربی3164659110.22054/ltr.2013.6591FAسعیدقاسمی پرشکوهدانشجوی دانشگاه گیلانمحمد حسینبیاتدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20161205One of the main issues in Islamic Sufism and Mysticism is the concept of existence which is openly reflected by the Andalusian Sufi Mystic, MuhyiddinibnArabi in the 13th century and then in the Persian literature. Then, in order to clarify the truth of “existence” and “being” and the origin of creatures, the concept of “non-existence” is brought to the fore; a concept which originates from the concept of existence and is widely discussed in the field of theoretical mystic science. This paper studies the concept of “non-existence” in the language and works of Bidel Dehlavi. By searching for the said concept in his works, the present study seeks to find out whether or not there are similarities between the thoughts of Bidel Dehlavi and Ibn Arabi. In line with this, the concept of “non-existence” in the works y Ibn Arabi is first studied. Then, the viewpoints of Bidel Dehlavi are analyzed and compared with those of Ibn Arabi. At the end, it is discussed how Ibn Arabi has affected the works of Bidel.یکی از موضوعهای اصلی و به سخنی دیگر و بهتر، اساسیترین موضوع در تصوّف و عرفان اسلامی بحثِ «وجود» است که با ظهور عارف اندلسی، «محییالدّین ابنعربی» در قرن هفتم و پس از آن تاکنون در ادب فارسی جلوة آشکار و نمودی پُررنگ دارد. به تَبَعِ آن، برایِ روشن کردنِ حقیقتِ «وجود» و «موجود» و نیز منشأ موجودات، در مرتبة پس از آن، مقولة دیگری که در عرصة علم عرفان نظری از آبشخورِ مقولة «وجود» آب خورده است و مورد بحث و بررسی قرار گرفته، مقولة «عدم» است. این جُستار به بررسی مقولة «عدم» در زبان و آثار «بیدل دهلوی» میپردازد و در پیِ آن است تا با جستجوی مفاهیم «عدم» در کلّیّات آثار وی به این نتیجه برسد که آیا در این باره، شباهت اندیشگانی میانِ بیدل دهلوی و ابنعربی وجود دارد یا نه؟ در این راستا، نخست به مقولة «عدم» در آثار ابنعربی پرداخته شده، سپس دیدگاه بیدل دهلوی واکاوی شده، با نظر ابنعربی مورد مقایسه قرار گرفته، در نهایت نیز نتیجة تأثیرات ابنعربی بر بیدل بیان شده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219Analysis and Comparison of the Story of Uraynab in Praising Karbala Poetry with the Historical Story of IbnQutaybahتطبیق و تحلیل منظومة تسبیح کربلا با روایت تاریخی ابنقتیبه6588659210.22054/ltr.2013.6592FAفاطمهجمالیدانشجوی دانشگاه پیام نورJournal Article20161205Love stories as the most important part of lyrical texts comprise a large part of the Persian language and literature. Studies conducted in the field of lyrical literature show that such stories dates as far back as to the start of the Persian poetry and works such as Afarin-nameh by BooshakoorBalkhi, Varqa and Gulshah by Ayooqi, and Vamiq and 'Azra by Unsuri. It is not difficult to gain information on lyrical texts and know the authors of such works, because so many studies have been conducted so far in this regard. Lyrical texts with religious approach are limited, to the extent that in comparison with large number of stories like Leyli and Majnoon, Khosrow and Shirin, Vamiq and 'Azra, and Nel and Daman with only lyrical aspects, there are a few stories like Soleyman and Belqeys and Yoosef and Zuleykha. The present paper studies a lyrical text written during Safavid time; a work that is unique and distinguished in nature. It is a rare of concurrence of religion and lyrical works; a love story with a totally religious theme. In addition to discussion the lyrical aspects of Uraynab love story in Praising Karbala poetry by ZakiMashhadi, this study attempts to analyze different aspects of the said work and compare them with the historical story of IbnQutaybahDinvari.داستانهای عاشقانه به عنوان مهمترین بخش متون غنایی، سهم قابل توجّه از گسترة زبان وادب فارسی را به خود اختصاص دادهاند. مطالعات انجام شده در حوزة ادب غنایی نشان میدهد که سابقة این داستانها به آغاز شعر فارسی و آثاری چون آفریننامة بوشکور بلخی، ورقه و گلشاه عیّوقی و وامق و عذرای عنصری، بازمیگردد. کسب آگاهی در زمینة متون غنایی، عشّاق ادب فارسی و آشنایی با صاحبان این آثار چندان دشوار نمینماید؛ زیرا در این زمینه فراوان قلمفرساییهایی شده است. در این میان، متون غنایی با رویکرد مذهبی و اعتقادی محدودیّت خاصّی دارند1. تا جایی که در مقابل تعداد فراوان «لیلی ومجنون»ها، «خسرو و شیرین»ها، «وامق و عذرا»ها و «ِنل و دمَن»ها2و صدها منظومة عاشقانة دیگر با جنبههای صرفاً غنایی، تعداد معدودی «سلیمان و بلقیس» و «یوسف و زلیخا»3پدید آمده است. امّا در پژوهش حاضر سخن از یک متن غنایی متعلّق به اواخر دورة صفویه است که باید آن را در نوع خود یگانه و از بسیاری جهات ممتاز دانست. نمونة نادری از تلاقی مذهب و آثار غنایی، داستانی عاشقانه با مضمونی کاملاً مذهبی و رعایت جانب حرمت امام حسین (ع). نگارنده در پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن تطبیق و تحلیل ابعاد مختلف داستان عاشقانة ارینب در «منظومة تسبیح کربلا» متعلّق به «زکی مشهدی» با روایت تاریخی «ابنقتیبه دینوری»، به بررسی وجوه غنایی آن بپردازد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219The Image of Qosheyri in Asrar al-Towhid (Methodological and Content Analysis)چهرۀ قشیری در اسرارالتّوحید (بررسی و تحلیل روششناختی و محتوایی)89108659310.22054/ltr.2013.6593FAمهدیمحبتیدانشیار دانشگاه زنجانJournal Article20161205Mehdi Mohebbati, PhD Writing mystical Maqameh (a type of short story with only one setting) is one of the most important branches of mysticism and history of the mystic literature to which not enough attention has been made so far. Exact and logical classification of three different types of Maqameh-writing and explanation of the status, the viewpoint, methods, motivations and goals of this important genre of mystic literature can help us know about the culture and literature of the past and present time. Also, analysis of characters who are the contemporaries of the same mystics recognized through these Maqamehs and the judgments made about their states can largely familiarize today’s readers with their viewpoint and criteria of their judgment and also clarifies the image and character of the authors. Parallel with this, using a methodological and content analysis, this paper attempts to study the character of AbolqassemQosheyri from the perspective of Mohammad ben MonavvarMihanei the famous Maqameh writer of the literature of mysticism in Asrar al-Towhid and to show the distance between the statements and stories told by Mohammad ben Monavvar in Qosheyri Chapter and the historical and real character of Qosheyri. It also shows the distinction between this viewpoint and the real character of the Iranian liberal mystic, AboosaeedAbolkheyr.مقاماتنویسی عرفانی یکی از مهمترین شاخههای عرفان و تاریخ ادبیّات عرفانی است که تا به امروز کمتر بدان به عنوان یک ژانر (نوع) ادبی خاص توجّه شده است. طبقهبندی دقیق و منطقی انواع سهگانة مقاماتنویسی و تبیین جایگاه، نوع نگاه، روشها و انگیزهها و اهدافی که در پشت این نوع مهمّ ادب عرفانی هست، میتواند کمک فراوانی به شناخت فرهنگ و ادب دیروز و امروز ما نماید. همچنین، بررسی و تحلیل چهرهها و شخصیّتهای همطراز و معاصر همان عرفا و اوّلیاء ـ که از طریق این مقاماتنوشتهها مطرح میشوند و به ویژه داوریهایی که در باب افعال و احوال آنها مینمایند ـ تا حدود زیادی خوانندۀ امروزین را به معیار و میزان داوری و نوع نگاه آنها نزدیک مینماید و چهره و شخصیّت نویسندگان را نیز بسیار روشنتر میسازد.این مقاله در همین راستا کوشیده است تا از منظری روششناختی و تحلیل محتوایی به بررسی شخصیّت استاد امام ابوالقاسم قشیری از دیدگاه مقاماتنویس مشهور ادبیّات عرفانی، محمّد بن منوّر میهنه-ای در اسرارالتّوحید بپردازد و نشان دهد میان مجموع گفتهها و قصّههایی که محمّد بن منوّر در باب قشیری در کتاب خویش آورده است، چه مقدار فاصله با شخصیّت تاریخی و واقعی قشیری هست و مخصوصاً این نوع نگاه تا چه حد با شخصیّت حقیقی عارف آزاده و آزادیبخش ایرانی، ابوسعید ابوالخیر نیز فاصله و تمایز دارد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219The Constent Element of the Main Motif of the Story of Daqooqi in Masnaviجستجو، عنصر ثابتِ بُنمایة اصلی داستان دقوقی در مثنوی مولوی109122659410.22054/ltr.2013.6594FAشهلاخلیل الهیاستادیار دانشگاه شاهدJournal Article20161205Development of story, using anecdotes and allegories, and in general “story within the story” are among the narrative features of Masnavi. From among the stories in Masnavi, the symbolic story of Daqooqi reveals Rumi’s great skill in developing story. In this story full of events, the main character is pictured by wonderful events he has been craving to happen for years. The present paper aims at studying the story of Daqooqi based on narrotological components and the constant motif and is conducted with content analysis method. Propp considers the constant and variable elements to be the minimum units of narration. The motifs changing the situation are called dynamic motifs and the ones undergoing no change at all are called static motifs. The results show hat searching and praying are the two main constant and recurrent elements of this story, in different layers of which images of fantasy and story-telling and physical aspects are revealed.داستانپردازی و آوردن حکایات، تمثیلات و به طور کلّی طرح «قصّه در قصّه» از ویژگی-های ساختار روایی مثنوی است. از میان داستانهای مثنوی، داستان نمادین دقوقی، چیرهدستی مولانا را در داستانپردازی نمایان میسازد. این داستان، قصّهای است حادثهپردازانه که در آن شخصیّت اصلی با وقایع شگفتآوری که سالها در آرزوی تحقّق آنها بوده، به تصویر کشیده شده است. هدف مقالة حاضر بررسی داستان دقوقی برحسب مؤلّفههای روایتشناختی با تکیه بر عنصر بُنمایه ثابت است، مسألة اصلی آن تبیین بُنمایههای ثابت این داستان برحسب مؤلّفههای روایتشناختی است که به روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. پراپ عنصر ثابت و عنصر متغیّر را واحدهای کمینة گزارهروایی معرّفی میکند. بُنمایههایی که موقعیّت را تغییر میدهند، «بُنمایههای پویا» و بُنمایههایی که تغییری در آن پدید نمی-آورند، «بُنمایههای ایستا» خوانده میشوند. نتیجة این بررسی نشان میدهد که «جستجو» و «دعا» عنصر ثابت بُنمایة اصلی و موتیفهای تکرار شوندةاین داستان هستند که تصاویر خیالی و داستانپردازی در لایههایی از آن و جنبههای فیزیکی در سطوح دیگر این روایت آشکار میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219Analysis of the Relation between Themes of the Works by SiminDaneshvar and Iran’s Cultural Backgroundتحلیل نسبت میان درونمایههای آثار داستانی سیمین دانشور با پیشینة فرهنگی ایران123146659510.22054/ltr.2013.6595FAحسینعلیقبادیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161205A text cannot be created without relation with literary heritage and previous texts. Novel and contemporary short Persian story is a relatively new genre. The relation between this newly-founded genre and the ancient Iranian culture is of great importance. In literary criticism, a modern approach called intertextuality is used to study the relation between texts. The theoretical framework of this study is based on the view of Gerard Genette, one of the most influential theorists in the field of itnertextuality. According to his theory, any relation of the text with something other than the text itself is called paratextuality which includes different aspects. Intertextuality is about the relation between two texts. In this study, This paper analyses the relation between cultural heritage as hypotext and the stories in A City like Heaven and Who Shall I Greet?and the novels Savushun, Wandering Island and Wandering Cameleer. Furthermore, the present study discusses the role of cultural background in the technique of story-telling used by Daneshvar. Using a descriptive-analytic method, this paper attempts to analyze the said story absed on the theory of itnertextuality. The results indicate theآفرینش متن بدون ارتباط با میراث ادبی و متون قبل از آن صورت نمیگیرد. رُمان و داستان کوتاه معاصر فارسی ژانری (نوع ادبی) نسبتاً نوپاست. ارتباط این ژانر نوپدید با میراث فرهنگی پُردیرینة ایران موضوعی درخور تأمّل است. در نقد ادبی به منظور بررسی ارتباط بین متون، رویکردی نو به نام بینامتنیّت مطرح است. این پژوهش بر پایة دیدگاه یکی از مؤثّرترین نظریّهپردازان حوزة بینامتنیّت یعنی ژِرار ژنِت، منتقد فرانسوی، شکل گرفته است. مطابق نظریّة او، هرگونه ارتباط متن با غیر خود، فرارَوی متنی یا فرامتنیّت نام دارد که جنبههای متعدّدی را شامل میشود. از این میان، بیشمتنیّت و بینامتنیّت دربارة ارتباط بین دو متن است. بینامتنیّت حضور مستقیم متنی در متن دیگر و بیشمتنیّت هرگونه تأثیر متنی از متن دیگر است. این جستار، ارتباط مجموعه داستانهای «شهری چون بهشت» و «به کی سلام کنم؟» و رُمانهای «سووشون»، «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» را با میراث فرهنگی، به عنوان زیرمتن تحلیل میکند و نقش این بهرهگیری در شیوة داستاننویسی دانشور را بازمیکاود. این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی سعی کرده است بر مبنای چهارچوب نظریّة بینامتنیّت، آثار داستانی اشاره شده را تحلیل کند. اجمالاً این پژوهش حاکی از حضور مستقیم عناصر نظام فرهنگی و میراثهای ادبی ایران در آثار یاد شدة دانشور است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138165420130219Parrhesia Discourse Analysis in Hasanak the Vizier Storyتحلیلِ گفتمان پارِسیا در روایتِ حسنکِ وزیر147168659610.22054/ltr.2013.6596FAمهینطهماسبیمربی دانشگاه آزاد واحد شالJournal Article20161205The old historians would prioritize the text and consider the history as background. They believed history is an accurate reflection of real events and that historians illustrate the events without any favoritism or discrimination just as they have taken place. However, modern historians believe the opposite and reiterate that the whole history discloses the mentality, because it is written by people whose personal biases have influenced their interpretation of the history. These historians state that the history is one of the many discourses or ways of seeing and thinking about the world. The present paper studies Parrhesia discourse analysis in the story if Hasanak the Vizier based on the theory of modern historians. Parrhesia is a Greek term meaning honesty derived from Greek texts by Michel Foucault. Parrhesiastes is one who expresses whatever goes on his mind openly and truthfully. The question posed in this study is that can we consider Sultan Masoud and Hasanak as Parrhesiastes according to Foucault’s idea? Thus, the story ofHasanak the Vizier is analyzed according to the linguistic cycle.تاریخ گرایان کهن، متن را در درجة اوّل اهمیّت قرار میدادند و تاریخ را در حکم پسزمینه میدانستند. آنها بر آن بودند که تاریخ، بازتاب دقیقی از رخدادهای واقعی است و تاریخ نگاران بدون هیچ شائبة حُبّ و بغضی، وقایع را آنگونهکه حادث شده است ترسیم میکنند، ولی تاریخگرایان نوین، درست عکس آن میاندیشند و تصریح میکنند که کُلّ تاریخ واجد کیفّیتی ذهنی است؛ زیرا افرادی نوشتهاند که جانبداریهای شخصیشان در تفسیر آنها از تاریخ تأثیر گذاشته است. این تاریخگرایان مطرح میکنند که تاریخ یکی از بسیار گفتمانها یا شیوههای دیدن و اندیشیدن دربارة دنیاست. نوشته حاضر بر اساس نظریة تاریخگرایی نوین به تحلیل گفتمان پارِسیا، در داستان حسنک وزیر میپردازد. پارِسیا اصطلاحی یونانی است به معنای راستگویی و رُکگویی و «میشل فوکو» آن را از متون یونانی گرفته است. پارسیاستِس، کسی است که هر آن چه در ذهن دارد را بیان میکند. پرسشی که ذهن نگارندگان را به خود مشغول داشته، این است که آیا با توجّه به ایدة فوکو میتوان سلطان مسعود و حسنک را پارسیاستِس دانست؟ از این رو، به تحلیل داستان حسنک وزیر با توجّه به چرخش زبانی می-پردازند.