دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916The Analysis of Text cohesion elements in Nafthat al-Masdoor Based on Halliday and Hasans Theoryبررسی عناصر انسجام متن در نفثةالمصدور بر اساس نظریّة هالیدی و حسن7311396FAاحمدامیری خراسانیاستاد دانشگاه شهید باهنر کرمانحلیمهعلینژاددانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20140430<em>This article analyzes and reviews the Nafthat al-Masdoor </em><em>in</em><em>structural</em><em>linguistics</em><em> based on texts cohesion theory of Halliday and Hasans (1976). According to this theory, cohesion is a feature of the text. Cohesion </em><em>is created</em><em>with</em><em> elements of the text that the elements of coherence</em><em> are divided</em><em> into three categories</em><em>, </em><em>“</em><em>grammatical, lexical and connection (or </em><em>transplant</em><em>)’’</em><em> and play a role in the relationship between sentence and utterances or </em><em>part of speech. In this article, we have extracted the elements and techniques of </em><em>cohesion</em><em> creation from </em><em>Nafthat al-Masdoor and we have analyzed them by using of different examples. </em><em>Although</em><em>the text</em><em> of </em><em>Nafthat al-Masdoor </em><em>covers</em><em>various aspects</em><em>of historical</em><em>events</em><em>, social massive crisis,</em><em> emotional issues and the bitter</em><em>experiences of</em><em>the author's life, after the</em><em>review, it turned out</em><em>,</em><em>its text</em><em>is</em><em>very</em><em>coherent</em><em>and</em><em>integrated</em><em>and</em><em> some of coherent elements and techniques coherent of the text play</em><em>an important role in</em><em>cohesion.</em><em>Also, these elements of cohesion increase the depth of meaning, the effectiveness and attractiveness of text and satisfy the addressee. So,</em><em> different texts of Poetry and prose</em><em>are distinct from each other </em><em>according</em><em>to</em><em>Language</em><em>and</em><em>content of</em><em>its own</em><em> and </em><em>how to</em><em>use</em><em>these elements</em><em> and </em><em>they</em><em>are</em><em>graded</em><em>and</em><em>evaluated</em><em>in terms of</em><em>cohesion</em><em>.</em><em>در مقالة حاضر، با استفاده از نظریّة انسجامِ (</em><em>Cohesion</em><em>) متن هالیدی و حسن (1976م.) در زبانشناسی ساختگرا به تحلیل و بررسی کتاب </em><em>نفثةالمصدور</em><em> پرداخته شده است. بر اساس این نظریّه، یکی از ویژگیهای متن، داشتن انسجام است. انسجام با عناصری در متن ایجاد میشود که این عناصر انسجام متن، به سه دستة «دستوری، واژگانی و پیوندی» تقسیم میشوند و در ارتباط میان جملهها و پارهگفتارها نقش دارند. در این گفتار، عناصر و شگردهای ایجاد انسجام، از متن </em><em>نفثةالمصدور</em><em> استخراج شد و با شاهد مثالهای مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. پس از بررسی معلوم شد، با وجود اینکه متن کتاب </em><em>نفثةالمصدور</em><em>، ابعاد مختلفی از حوادث تاریخی، بحرانهای عظیم اجتماعی و مسائل عاطفی و تجربیّات تلخ زندگی نویسنده را در بر دارد، متنی بسیار منسجم و یکپارچه است و تعدادی از عناصر و شگردهای منسجمکنندة متن، نقش مهمتری در ایجاد انسجام دارند. همچنین عناصر انسجام بر عمق معنایی، تأثیرگذاری و جذابیّت متن میافزاید و موجب اقناع مخاطب میگردد. بدین ترتیب، متون مختلف نظم و نثر با توجّه به زبان و محتوای خاصّ خود و نحوة بهکارگیری این عناصر، از یکدیگر متمایز میگردند و از نظر میزان انسجام، درجهبندی و ارزشگذاری میشوند.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1396_ecb459bc5c5b302c5925709b0d071107.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916Bayhaqi's History: A Lost Book or an Unfulfilled Wish (A theory about the extent and content of Beyhaghi’s History)تاریخ بیهقی؛ کتابی از میان رفته یا آرزویی شکل نگرفته (نظریّهای دربارة حجم و محتوای تاریخ بیهقی)33541397FAمحمّدرضاحاج باباییاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-3534-4623Journal Article20141023Beyhaqi’s <em>History</em> is a precious work in Persian prose and it has been held in high respect in both fields of literature and history. However, the extent and content of this book have always been among the questions asked by critics. The subject matter of Beyhaqi’s <em>History</em> narrates the coming to power of Masoud Ghaznavi and the events ensuing his administration until his death. It seems that Beyhaqi was following the completion of his <em>History</em> until the end of Masoud's reign and he intended to write the history of Masoud's successors. Based on the book itself, the work of Ibn Fondoq, and several other sources, researchers have inferred that the extent of the book could be much more than what is available today. This paper poses some very important questions and tries to answer them using textual evidence from Beyhaqi’s <em>History</em> in order to show that Beyhaqi’s <em>History</em> has not been a book beyond what is available today, and we can only say that Beyhaqi followed a grand plan for writing a history for Sultan Mahmoud, Sultan Masoud and his successors but he failed to do so because of unknown reasons.<em>تاریخ بیهقی از جمله آثار گرانسنگ نثر فارسی است که با توجّه به موضوع آن، در دو حوزه ادبیّات و تاریخ، مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.</em><em> یکی از مهمترین پرسشهایی که در باب این کتاب مطرح است، میزان حجم و محتوای این کتاب است. موضوع تاریخ بیهقی، چنانکه امروزه در دست ماست، روایتگر چگونگی به قدرت رسیدن مسعود غزنوی و حوادث دوران زمامداری وی تا اندکی پیش از مرگ اوست. ظاهراً بیهقی در پی تکمیل تاریخ خویش تا پایان دوران مسعود و نوشتن تاریخ جانشینان مسعود نیز بوده است. عدّهای از پژوهشگران بر اساس پارهای از مطالب کتاب و نیز سخنان ابنفندق و اشارات چندی که در بعضی از کتابها آمده است، چنین استنباط کردهاند که حجم این کتاب، بسی فزونتر از آن چیزی است که امروزه در دسترس است. در مقالة حاضر، </em><em>با طرح پرسشها و فرضیهها و نیز آوردن مطالبی از خود متن تاریخ بیهقی، نشان دادهایم که تاریخ بیهقی کتابی فراتر از آنچه امروزه در دسترس همگان است، نبوده است و حدّاکثر چیزی که میتوان بیان کرد، این است که بیهقی در پی طرحی کلان برای نوشتن تاریخ محمود، مسعود و دیگر جانشینان ایشان بوده که بنا به دلایل نامعلوم از انجام آن بازمانده است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1397_d632dcf60d4aed09fd0f3921f5d9d98d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916Psychological Analysis of Characters of Three Storeis from Gholam Hosein Sâedi (Beggar, Distitutes, and Garbage can) According to Karen Horney's theoryتحلیل روانشناختی شخصیّتهای سه داستان گدا، خاکسترنشینها و آشغالدونی غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریّه کارن هورنای55881398FAجلیلشاکریاستادیار دانشگاه ولیّ عصر(عج)، رفسنجان0000-0003-3389-5843بهنازبخشیدانشآموختة کارشناسی ارشد دانشگاه ولیّ عصر(عج)، رفسنجانJournal Article20150105<em>Gholam hosein sâedi is one of prolific or hard-working authors in 1340 decade who </em><em>tried very much</em><em>to wake</em><em>up</em><em> suffocated society of Pahlavi period</em><em> by addressing to neurotic characters at lower class of society. In this article, it </em><em>has been</em><em>studied</em><em>and</em><em>analyzed</em><em>characters in his two short stories and a novel namely </em><em>“</em><em>Beggar, Distitutes, and Garbage can’’</em><em>by using of Karen Horney's</em><em>theory</em><em>.</em><em>Karen Horney is one of the most important Freudians in the field of social psychology </em><em>and</em><em> some of his theories have penetrated in all aspects of the culture of the West and he is so well-known person </em><em>that almost all are familiar with him and </em><em>the concepts such as</em><em> ''alienation’’, ''self-actualization<span style="text-decoration: underline;">’’</span> and ''Idealized self-image’’.</em><em>He entered a new understanding of the importance of culture and the environment into psychoanalysis. Beggars are</em><em>major and minor characters of three mentioned stories and all of them are facing with a kind of neurosis which is derived from the community and their growth environment</em><em>.</em><em> In this article, </em><em>we've tried</em><em> to </em><em>determine</em><em>Beggar</em><em>'s </em><em>characters</em><em>in these three</em><em>stories according to</em><em>ten</em><em>needs in Karen Horney's theory</em><em>, </em><em>their</em><em>defense mechanisms</em><em> and</em><em> their similarities and differences.</em><em> Also, we want to</em><em> find out shortage is most needed among the characters and these characters with the same role show what ways of defense against basic anxiety. What is the effect of environmental conditions common in these three stories on their characters? </em><em>Why have they chosen such a defensive ways? </em><em>How far</em><em>are they from their real self?</em><em>غلامحسین ساعدی یکی از نویسندگان پرکار دهة چهل است که با پرداختن به شخصیّتهای روانرنجور طبقة پایین جامعه، تلاش بیپایانی برای بیدار نمودن جامعة خفقانزدة دورة پهلوی کرد. در این مقاله، شخصیّتهای دو داستان کوتاه و یک داستان بلند او به نامهای «گدا»، «خاکسترنشینها» و «آشغالدونی» با بهرهگیری از نظریّة کارن هورنای مورد بررسی</em><em>و واکاوی قرار گرفته است. کارن هورنای یکی از مهمترین پیروان فروید در حوزة روانکاوی اجتماعی است و برخی از نظریّههایش در همة ابعاد فرهنگ غرب رسوخ کرده است و چنان چهرة شناختهای است که کمتر کسی است که با مفاهیمی چون ازخودبیگانگی، خودشکوفایی و خودانگارة آرمانی آشنا نباشد. وی فهم جدیدی از اهمیّت فرهنگ و محیط را وارد روانکاوی کرد. شخصیّتهای اصلی و فرعی سه داستان مذکور را گداها تشکیل میدهند که با نوعی از روانرنجوری که منبعث از جامعه و محیط رشد آنان است، روبهرو هستند. در این مقاله، سعی شده شخصیّتهای گدا در این سه داستان را بر اساس نیازهای دهگانة کارن هورنای و مکانیسمهای دفاعی آنان بررسی و</em><em> نیز</em><em> وجوه شباهت و تفاوت آنان را معیّن کنیم و دریابیم که در میان این شخصیّتها بیشتر کمبود چه نیازی مشاهده میشود؟ این شخصیّتها با نقشهای یکسان، چه راههای تدافعی را در برابر اضطراب اساسی از خود بروز میدهند؟ شرایط محیطی مشترک در این سه داستان چه تأثیری در شخصیّتهای آنان دارد؟ چرا چنین راههای تدافعی را انتخاب کردهاند؟ چقدر از خود واقعی خود فاصله گرفتهاند؟</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1398_73b1cf1fa1f894adfacbfad94dfeefc8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916The Usage of Inferential Statistics in Stylistics (Case Study: the Literal Similes in Sixth Century)کاربرد آمار استنباطی در سبکشناسی (مطالعة موردی تشبیهات حروفی قرن ششم)891211399FAمرتضیحیدری
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20140919 <br /><em>The stylistics deals with studying frequencies and repetitions. Therefore, the employing of statistical analyses in stylistic evaluations is very useful. </em><em>Since</em><em> descriptive statistics do not always explain </em><em>stylistic fluctuations, using of inferential statistics methods in evaluating stylistic, have very high scientific accuracy in assessing of stylistics phenomena.</em><em>Stylometry is coined for stylistic researches</em><em> related to the computer.</em><em> In this article,</em><em>it</em><em>is evaluated </em><em>the relationship between compression angle</em><em> of simile construction</em><em>in the</em><em>sixth</em><em>century</em><em>poetry</em><em> and frequency of construction of literal similes in the poets’ divan of this century and in passing of the time</em><em>. Thus, </em><em>we</em><em>discuss</em><em>statistical inference</em><em>analysis</em><em>by using the</em><em>Pearson correlation coefficient</em><em> in SPSS </em><em>computerized software</em><em>. Direct and positive relationship between variables is confirmed </em><em>according</em><em> to </em><em>quantitative results</em><em>derived from the</em><em>spss</em><em> software</em><em>which indicates the correlation coefficient and</em><em> significance level</em><em> of </em><em>the relationship between</em><em>variables (the compression of simile angle and frequency of literal similes) and comparing</em><em>the</em><em>numbers</em><em>with</em><em>defined</em><em>parameters</em><em>for</em><em>correlation coefficient</em><em>and</em><em>a significant</em><em>level</em><em>.</em><em>In stylistic</em><em>language</em><em>, </em><em>being</em><em>more compact</em><em> of</em><em> simile angle in the poetry of the sixth century means </em><em>increasing of the frequency in </em><em>the literal similes with a more closed construction</em><em>and this stylistic event </em><em>has followed</em><em> the dominant norms on periodic style</em><em>.</em><em>سبکشناسی با مطالعة بسامدها سر و کار دارد. از همین رو، به کارگیری تحلیلهای آماری در ارزیابیهای سبکشناسانه بسیار سودمند است. از آنجا که آمارهای توصیفی همیشه نمیتوانند نوسانهای سبکی را توضیح دهند، استفاده از روشهای آمار استنباطی، دقّت علمی بالایی در ارزیابی پدیدارهای سبکی خواهد داشت. «سبکسنجی» اصطلاحی است که برای پژوهشهای سبکشناسانة مرتبط با رایانه وضع شده است. در مقالة حاضر، رابطة میان فشردگی زاویة ساختمان تشبیه در شعر قرن ششم با بسامد انواع تشبیهات حروفی از لحاظ ساختمان در دیوان شاعران این قرن با توجّه به گذار زمان، ارزیابی میگردد. از همین رو، با استفاده از ضریب همبستگی پِیِرسون در نرمافزار رایانهای </em><em>spss</em><em> به تحلیل استنباطی آمارها میپردازد. با توجّه به نتایج کمّی برآمده از نرمافزار </em><em>spss</em><em> که گویای ضریب همبستگی و سطح معناداری رابطة میان متغیّرها (فشردگی زاویة تشبیه و بسامد تشبیهات حروفی) است و مقایسة این اعداد با شاخصهای تعریف شده برای ضریب همبستگی و سطح معناداری، رابطة مثبت و مستقیم میان متغیّرها تأیید میشود. به زبان سبکشناسی، فشردهتر شدن زاویة تشبیه در شعر قرن ششم به معنای افزایش بسامد تشبیهات حروفی دارای ساختمان بستهتر است و این رخداد سبکی از هنجارهای مسلّط بر سبک دوره پیروی کرده است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1399_3661dfab39e3d507c2ebc964a7c709a8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916Comparative analysis of “Dolls retail“by Sadeq Chubak and “A Corpse on the Pavement’’ by Saadallah Wannousتحلیل تطبیقی «عروسکفروشی» صادق چوبک 1 و «جثّة علی الرّصیف» سعدالله ونوس21231461400FAمجیدصالح بکدانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهران0000-0001-8137-284xفاطمهبیات فرکارشناس ارشد ادبیّات تطبیقی دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانJournal Article20140409<em>Among Sadegh Chubak's works (Iranian writer) and Saadollah Vannous' works (Syrian play writer), there are many similarities between “dolls retail’’ and “A Corpse on the Pavement’’. In this article, at first </em><em>the</em><em> subject and theme of two mentioned works is clearly defined and then structural elements</em><em>of these two works </em><em>are </em><em>analyzed comparatively</em><em>according</em><em>to</em><em>American school.</em><em> For this purpose,</em><em> we studied the narrative structure of two mentioned works based on theories of great narratologists such as “William Lebow’’, “Greimas’’ and “Gérard Genette’’ in four sections of character, plot, and time and place perspective. Also, </em><em>during the</em><em>reflection on</em><em>formal and semantic cohesion factors</em><em> of these two works,</em><em> we have reviewed and analysed </em><em>differences</em><em>and</em><em>similarities</em><em>between them in terms of subject, space, time, place, plot and etc. Finally, </em><em>besides conclusion, we</em><em> have </em><em>talked</em><em> about </em><em>the causes of being these two effects among naturalistic works</em><em>as</em><em>the dominant discourse</em><em>on</em><em>communities</em><em>.</em><em>از میان آثار صادق چوبک (نویسندة ایرانی) و سعدالله ونوس (نمایشنامهنویس سوری) دو اثر «عروسکفروشی» و «</em><em>جثّة</em><em> علی الرّصیف» شباهت فراوانی با هم دارند. در این مقاله سعی شده است ابتدا موضوع و درونمایة دو اثر به وضوح بیان شود و آنگاه با توجّه به مکتب آمریکایی، عناصر ساختاری این دو اثر به صورت تطبیقی مورد تحلیل قرار گیرد. به همین منظور، ساختار روایی دو اثر بر اساس نظریّههای روایتشناسان بزرگی چون ویلیام لباو، گرماس و ژرار ژنت در چهار بخشِ شخصیّت، پیرنگ، دیدگاه زمانی و دیدگاه مکانی مورد بررسی قرار گرفته است و در خلال تأمّل در عوامل انسجام صوری و معنایی این دو اثر، به بررسی تفاوتها و شباهتهای آنها از نظر موضوع، فضاپردازی، زمان و مکان، طرح و غیره نیز پرداخته شده است. در پایان، علاوه بر نتیجهگیری، از علل قرار گرفتن این دو اثر در زمرة آثار ناتورالیستی، به مثابة گفتمان حاکم بر آن جوامع نیز سخن به میان آمده است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1400_51958b025f846f4d35c80a0c5649be00.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916Intertextuality and the Contemporization of Epic in “The Night of Sohrãb's Killing’’ by Bijan Najdiبینامتنیّت و معاصرسازی حماسه در «شب سهرابکشان» بیژن نجدی1471601418FAابراهیمسلیمی کوچیاستادیار دانشگاه اصفهان، اصفهانمحسنرضائیانمربّی دانشگاه یاسوج، یاسوجJournal Article20140520<em>Julia Kristeva</em><em>introduced the</em><em>term </em><em>“</em><em>intertextuality’’ </em><em>based on</em><em>the votes of</em><em>Bakhtin</em><em>,</em><em>for</em><em>the first time</em><em>.</em><em>In her opinion,</em><em> the intertextual relations</em><em> extricate literary text from a limited and rigid semantic system.</em><em> From then on</em><em>, sh</em><em>e</em><em>and</em><em>other</em><em>poststructuralists </em><em>such as Roland Barthes developed </em><em>many of the concepts</em><em> and principles related to the concept of dialogism and intertextuality. Finally</em><em>, </em><em>the second generation theorists of intertextuality </em><em>such as Laurent Jenny and </em><em><em>Michael</em></em><em><em>Riffaterre</em></em><em>have tried to to apply the theory of intertextuality in literary texts seriously. According to</em><em>views</em><em> of </em><em>Laurent</em><em> Jenny, </em><em>intertextuality</em><em> that remains in the surface layers of text</em><em> is</em><em> unimportant to some extent and</em><em>against it there is</em><em>another kind of</em><em>intertextuality</em><em>which</em><em>penetrates in the</em><em>structural</em><em>depth</em><em> and </em><em>context.</em><em>In addition, Mikhail Bakhtin </em><em>compares</em><em>fiction</em><em> with epic</em><em> at</em><em>defensing of it as a distinct literary genre.</em><em> According to him,</em><em>Epic is reflection of the reality in the absolute past </em><em>which is incapable of any evolution and transformation.</em><em>But</em><em>the novel puts</em><em> the reality that is not done </em><em>in front of</em><em>the reader</em><em> eyes, based on </em><em>Principle</em><em>or philosophy of becoming</em><em>.</em><em>In this article, we have choosen </em><em>the short story</em><em> of </em><em>“</em><em>The Night of Sohrãb's Killing’’ by Bijan Najdi </em><em>from</em><em>the set of</em><em>“</em><em>panthers </em><em>that</em><em>they have runed with me</em><em>’’</em><em> for consolidated application of the two theories </em><em>and</em><em>we</em><em>seek to</em><em>answer these questions</em><em>: 1- </em><em>Is the story Najdi able to reconstruct the epic past using intertextual relations in a contemporary text?</em><em> 2-</em><em> Whether this story can be regarded as a serious critique of the monologue in literature?</em><em>. بر اساس نظریّات لوران ژنی، بینامتنیّتی</em><em>که در سطح لایههای سطحی متن باقی میماند، چندان قابل اعتنا نیست و برخلاف آن، نوعی دیگر از بینامتنیّت وجود دارد که به ژرفنای ساختاری و مضمونی متن نفوذ میکند. علاوه بر این، میخائیل باختین در مقام دفاع از ادبیّات داستانی، به عنوان یک نوع ادبی فاخر، این نوع ادبی را با حماسه مقایسه میکند. به عقیدة او، حماسه بازتاب واقعیّتی مربوط به گذشته مطلق بوده که فارغ از هر گونه تطوّر و تحوّل است، امّا رمان بر مبنای اصل صیرورت، واقعیّتی به انجام نرسیده را پیش روی نخستین بار ژولیا کریستوا با تکیه بر آرای باختین اصطلاح «بینامتنیّت» را مطرح کرد. او مناسبات بینامتنی را موجب رهایی متن ادبی از یک نظام معنایی محدود و متصلّب دانست. از آن پس، او و دیگر پساساختارگرایان نظیر رولان بارت، بسیاری از مفاهیم و مبانی مرتبط با مفهوم گفتگومندی و بینامتنیّت را بسط دادند. سرانجام، نسل دوم نظریّهپردازان بینامتنیّت نظیر لوران ژنی و میکائیل ریفاتر، به شکل جدّی به کاربستِ نظریّه بینامتنیّت به متون ادبی پرداختندخواننده قرار میدهد. در نوشتار حاضر، داستان کوتاه «شب سهرابکشان» از مجموعة «یوزپلنگانی که با من دویدهاند»، نوشتة بیژن نجدی را برای کاربست تلفیقی این دو نظریّه برگزیدهایم و در پی پاسخگویی به این پرسشها هستیم که آیا داستان نجدی توانسته با استفاده از مناسبات بینامتنی به بازسازی گذشتة حماسی در متنی از زمان معاصر بپردازد؟ نیز آیا این داستان را میتوان به مثابة انتقادی جدّی از فضای تکصدایی در ادبیّات به شمار آورد؟</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1418_5c3ea1b4c878d35fb7e015277aae337a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138196320150916Different Readings of Classical Persian Texts According to New Historicismخوانش متفاوت متون کلاسیک فارسی در پرتو تاریخگرایی نو1611801428FAبهناممیرزابابازاده فومشیدکترای زبان و ادبیّات انگلیسی دانشگاه شیراز، شیرازآدینهخجسته پوردانشجوی دکتری زبان و ادبیّات انگلیسی دانشگاه شیراز، شیرازJournal Article20140414<em>In</em><em>study</em><em> of </em><em>done research</em><em> about classical Persian literature, this difficult is seen that a significant number of studies or researches lacks any innovation and merely repeats the previous studies.</em><em>We</em><em>should</em><em>seek</em><em>the root of this</em><em>problem</em><em>not</em><em>in</em><em>classical Persian</em><em>literature, </em><em>but in repetition of old approaches to these texts.</em><em>To solv</em><em>this</em><em>problem</em><em>m,</em><em> it </em><em>can be used</em><em>from </em><em>newer</em><em>approaches to</em><em>literary criticism</em><em>such as </em><em>“</em><em>new historicism’’.</em><em>Since the</em><em>new</em><em>historicism</em><em> destroys on the one hand,</em><em>Literary</em><em>and</em><em>non-literary</em><em>border</em><em>, </em><em>and</em><em>on the other hand</em><em>,</em><em>the border between</em><em>history</em><em>and</em><em>literature</em><em>,</em><em>The benefit of</em><em>this approach in</em><em>studies</em><em>of classical Persian</em><em>literature would lead</em><em> to </em><em>different readings of</em><em>literary works</em><em> and </em><em>Different readings of</em><em>historiographical</em><em>works</em><em> such as </em><em>Beyhaghi</em><em>History as well as</em><em>scientific</em><em>and</em><em>non-literary</em><em>works</em><em>.</em><em>Other</em><em>advantages of</em><em>using this</em><em>new approach</em><em> are</em><em>wide range of research in classical</em><em>Persian</em><em>literature and</em><em> their reading's diversity</em>.<em>در مطالعه و بررسی پژوهشهای انجام شده در زمینة متون کلاسیک فارسی این مشکل به چشم میخورد که تعداد قابل توجّهی از پژوهشهای انجام شده، فاقد نوآوری هستند و صرفاً به تکرار پژوهشهای پیشین بسنده کردهاند. ریشة این مشکل را نه در متون کلاسیک فارسی، بلکه در کاربست تکراری رویکردهای قدیمی بر این متون باید جست. برای رفع این مشکل میتوان از رویکردهای تازهتر نقد ادبی مانند </em><em>«</em><em>تاریخـگرایی نو»</em><em>استفاده کرد. از آنجا که تاریخگرایی نو از یک سو، مرز میان متون ادبی و غیرادبی و از سوی دیگر، مرز میان تاریخ و ادبیّات را از بین میبرد، بهرهمندی از این رویکرد در پژوهشهای متون کلاسیک فارسی نه تنها به خوانش متفاوت آثار ادبی، بلکه به خوانش متفاوت آثار تاریخنگارانه مانند تاریخ بیهقی و نیز آثار علمی و غیرادبی خواهد انجامید. از دیگر مزایای استفاده از این رویکرد تازه میتوان به گسترش دامنة پژوهشی متون کلاسیک فارسی و تنوّع خوانشها اشاره کرد</em><em>.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_1428_7f6b20df7943f8beb1c6a662642b0afc.pdf