دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220Psychoanalysis of personalities of Kavous,Garsivaz and inferiority complex of Siavash in Shaahnaamehتحلیل روانشناختی شخصیت کاوس، گرسیوز و سیاوش در شاهنامه733643910.22054/ltr.2008.6439FAاحمدامیناستادیار دانشگاه شهرکردJournal Article20161203The roots of many events in a story can be found by psychological research about the characters of that literary work and study of their behavioral characteristics. In this article , by psychoanalysis of the behaviors and acts of the paranoid and psychopathic personalities of Kavous and Garsivas, and studying the inferiority complex in Siavosh, it has been attempted to analyze the cause and effect relationships of many important events of their lives. Kavous personality has the paranoid behavioral characteristics like wrong judgments and self ishness : and going to Mazandaran , fighting with Hamavaran and flying to the sky are reflections of them .The Psychopathic pcrsonality of Garsivaz led him to malice. self conceiting and ruthlessness. The roots of inferiority complex in Siavosh kept him away from Kavous and made him to get closer to his enemy, Afrasiab.با تحقیق روان شناختی شخصیت های یک اثر و بررسی ویژگیهای رفتاری آنها میتوان بسیاری از حوادث و وقایع داستان را ریشهیابی کرد. در این مقاله با تحلیل روان شناسانة اعمال و رفتار شخصیت پارانویی و پسیکوپاتی کاوس و گرسیوز و بررسی عقدة حقارت در سیاوش، سعی شده است روابط علت و معلولی بسیاری از حوادث بزرگ زندگی آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. شخصیت کاوس دارای ویژگیهای رفتاری "پارانویایی" چون غرور، داوریهای نادرست و خودرأیی است و رفتن به مازندران، لشکرکشی به هامون و پرواز به آسمان ... بازتاب آن ها به شمار میآید. شخصیت پیسکوپاتی گرسیوز منجر به کینه توزی، خودبینی و سنگ دلی او میشود و ریشههای عقدة حقارت در سیاوش، او را از کاوس دور و به دشمنی چون افراسیاب نزدیک میکند.https://ltr.atu.ac.ir/article_6439_709ebf6f739c32b135e64fa471ca77d6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220A rhyme-based reading of Ferdawsi’s Shahnameقرائت قافیه ای از شاهنامة فردوسی3446644010.22054/ltr.2008.6440FAاورنگایزدیهیئت علمی دانشگاه علامهJournal Article20161203This article is a discussion in historical linguistics on the correct reading of the present stem of [mordan] ‘die’ in Shahname. Since short vowels are not represented in Persian orthography, the present stem of [mordan] can have one of the three following readings: [mor], [mer], and [mar]. Considering evidence from similar texts and present dialects of Persian, it is argued here that [mar] is the best reading of this stem.این مقاله بحثی است در زبانشناسی تاریخی دربارة شیوة قرائت ماده مضارع مر - به معنی مردن - در شاهنامه. نخست پنج مورد فراوانی این پدیدة زبانی در شاهنامه فراهم آمده است و سپس با توجه به شواهد دیگر در متون مشابه آن و گویشهای زندة موجود، سه قرائت مُر، مِر و مَر به یاری قواعد قافیه به محک آزمون زده شده است و در نهایت سیر تحقیق، قرائت مَر را از حیث تاریخی پذیرفتنیتر مسائل قرائتهای دیگر یافته است.https://ltr.atu.ac.ir/article_6440_381cb679cd723669996cdc5a9d3b5c55.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220A study on “substitutional verbs” in modern Persian languageتحول حوزة معنایی برخی از افعال و عبارتهای فعلی و کاربرد آن در نثر فارسی معاصر4767644110.22054/ltr.2008.6441FAاکرمسلطانیدانشجوی دانشگاه علامهJournal Article20161203In Persian Grammatical structure, the subject of verb is a complicated is- sue, especially for those who want to learn Farsi as a second language. One of the kinds of verbs that has not been analyzed or less mentioned in Persian Grammatical materials and studies, is a group of verbs that in this article, are referred to as “substitutional verbs”. Also evidence are given to show the changes of Persian verbs from the meaning point of view. The substitutional verbs usually play a greater role in expressing meaning more than the main verb itself. Therefore, the meaning and usage of the substitutional verbs in modern Farsi language should be explained to Farsi learnersدر دستگاه دستوری زبان فارسی مقولة فعل یکی از پیچیدهترین مباحث دستوری است؛ به ویژه برای کسانی که میخواهند زبان فارسی را به عنوان زبان دوم بیاموزند. یکی از انواع فعل در دستور زبان فارسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار نگرفته و یا کمتر به آن اشاره شده، فعلی است که از نظر معنی در گذر زمان دستخوش تحول شده و هر روز بر بار معنایی آن افزوده گشته است. این گونه افعال اغلب وارد حوزة معنی افعال دیگر شده، آن ها را به عقب رانده، جانشین آن ها میشوند و معنای جدیدی را القا میکنند. فهم معنایی اینگونه افعال، زبانآموز را دچار مشکل میکند. بدیهی است فرهنگهای مختصر دو زبانه نمیتواند در فهم این افعال به زبان آموز کمک چندانی بکند. لغت نامههای موجود فارسی نیز آنگونه که باید آنان را یاری نمیکند. تنها راه، تهیة فرهنگ لغتی است که فقط اختصاص به اینگونه افعال داشته باشد و یا به عبارت دیگر، به مصدر و مصدر مرکب اختصاص یابد که هم بتواند نیاز امروز زبان آموزان را برطرف سازد و هم آیندگان را برای فهم زبان امروز یاری رساند، زیرا ممکن است کاربردهای امروزی این گونه افعال بر اثر تحولات گستردة اجتماعی دستخوش فراموشی شود. این گونه افعال در این مقاله به قیاس تقسیم بندی این برخی از دستور نویسان، افعال جانشین نام گرفته است. چند نمونه از این افعال ذکر شده و شواهدی مبنی بر تحول حوزة معنایی آنها عرضه گردیده است. افعال جانشین در افادة معنی، تأثیر بیشتری از فعل اصلی دارند، بنابراین مفهوم افعال جانشین، بر حسب کاربرد و تحول معنایی آنها برای زبانآموزان باید توضیح داده شود.https://ltr.atu.ac.ir/article_6441_663145acee42193f927a0aff460c4199.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220The characters of Postmodernist Novel: Powerful effect of Existentialismشخصیتهای رمان پسامدرن: جوشش اصالت وجود6884644210.22054/ltr.2008.6442FAسیروسشمیساهیئت علمی دانشگاه علامه0000-0001-6941-0102Journal Article20161203In this article, with reference to the comparison of the two contradictory features of the characters of the post- modern stories, attempts have been made to find the root of this contradiction in a social context. In post- mod- ern stories , the characters are unruly and nosey (based on the terminology of story writing ). These characters have authority over their own fates as well as events of the story, and at times change the story line despite the author’s desire. However, this contradicts with the other features of these characters, such as their lack of identity or multiple identities. The article concludes that such inconsistency is the result of the conflicts between post-modernity and post- modernism. The characters rebellion is a reflec- tion of today’s human desire to fight against the lack of identity which is imposed by post-modernity. Ironically, this struggle is caused by word- made characters that along with the world of story form the reality.در این مقاله با مقایسة دو ویژگی به ظاهر متناقض در شخصیتهای داستان پسامدرن، سعی در ریشهیابی این تناقض در وضعیت اجتماعی پسامدرن شده است. شخصیتهای داستان پسامدرن، شخصیتهایی شورشیگری و طبق اصلاحات داستان نویسی «فضول» هستند. این شخصیتها بر مقدرات خود و اثر، حاکم هستند و گاه مسیر داستان را برخلاف میل نویسنده رقم میزنند. این امر با ویژگی دیگر این شخصیتها، یعنی بیهویتی و یا چند هویتی بودن آنان، به ظاهر متناقض است. در این مقاله نتیجه گرفته شده که این تناقض به سبب تقابلی است که بین پسامدرنیته و پسامدرنیسم وجود دارد و شورشگری شخصیتهای داستانی، بازتاب آرزوی انسان این عصر برای ایستادگی در برابر بیهویتی تحمیلی پسامدرنیته است؛ اما این ایستادگی به نحو آیرونیکی از جانب شخصیتهایی از جنس واژه صورت میگیرد و این جهان داستان و شخصیتهای داستانی هستند که واقعیت را رقم میزنند، نه خود واقعیت.https://ltr.atu.ac.ir/article_6442_3536136d9c392df43931c2347548da2f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220Totemism in the stories of Shahnameتوتم در داستان های شاهنامه85113644310.22054/ltr.2008.6443FAمیرجلال الدینکزازیهیئت علمی دانشگاه علامهJournal Article20161203Before the emergence of religion, Totemism was one of the beliefs of primitive human beings. Most scholars believe totemism to be a necessary stage of man’s evolution, though the phenomenon cannot be found in all the primitive societies. Since, there has been, no or very little investigation on the present subject, the paper is intended to probe into the totemism in the stories of Ferdowsi’s Shahname. To this end, stories from the mythical and historical parts of the Shahname have been selected to study the case more meticulously.توتمیسم یکی از باورهای انسان بدوی قبل از رسیدن به دوران مذهب است. بسیاری از دانشمندان، توتمسیم را مرحلة ضروری و عمومی تکامل جامعه بشری میشمرند؛ اگر چه نمیتوان به طور قطع و یقین وجود توتمیسم را در همة اقوام ابتدایی جستجو کرد. موضوع مقالة حاضر «بررسی توتم در داستانهای شاهنامة فردوسی» از مواردی است که اندک به آن پرداخته شده، شاید به دلیل آنکه منابع اصلی در این زمینه بسیار محدود بوده است. حجمی گستردة شاهنامه، نگارنده را بر آن داشت تا جهت افزونی دقت و توجه بیشتر به جزئیات، به ده داستان در سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی توجه کند.https://ltr.atu.ac.ir/article_6443_994fc0b3ca0179f7e18afc12d930ef51.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220Seeking for self-awareness skill in Mystical taughtsجستجوی کمال خودشناسی در تعلیمات عرفانی114128644410.22054/ltr.2008.6444FAهمامیرزاوزیریدانشجوی دانشگاه علامهJournal Article20161203“Life skills” have been the subject of investigation in recent years. These skills have also been offered in educational materials in different levels in our country. World Health Organization has defined five pairs of skills among which self-awareness is the most important one. Self –awareness refers to one’s weaknesses and Strengths and all other skills are achieved if it is fulfilled. It seems what is introduced as self-awareness in our Mysti- cal literature is much more extensive than assumed. To explain principles of self-awareness, mystics offer a clear image of perfect man. Reaching such a dynamic self-awareness is one of the beautiful paradoxes in mysti- cism. In mysitcs’ view, by adoring all manifestations of God in the entire universe and being drunk of “pure wine of divine love”, getting aware of oneself will be fulfilled. In deed, self-will happen after self-ignorance.چند سالی است که «مهارتهای زندگی» در همة دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در کشور ما نیز اخیراً آموزش این مهارتها به عنوان واحدهای درسی در سطوح مختلف آغاز گردیده است. سازمان بهداشت جهانی پنج زوج مهارت تعریف کرده که در این میان، خودشناسی مهمترین آن هاست و همة مهارتهای دیگر با تحقق آن شکل میگیرد. خودشناسی را اشراف هر فرد به نقاط ضعف و قدرت خویش میدانند. به نظر میرسد آنچه به عنوان خودشناسی در ادبیات عرفانی ما مطرح شده، بسیار کاملتر از این تعریف است. در این نوشتار به دنبال آشکار ساختن ویژگیهای این مهارت در تعلیمات عرفانی هستیم. عرفا با ترسیم تصویری روشن از انسان کامل اصول خودشناسی را بیان میکنند. از نمونههای متناقض نمای بسیار زیبا در عرفان، دستیابی به چنین خودشناسی پویایی است. عرفا برآنند که با عشق ورزیدن به همة جلوههای پروردگار در کائنات و در پرتو مستی از «شراب طهور عشق الهی» میتوان به شناخت خود دست یافت. در واقع، خودشناسی به دنبال بیخودی حاصل میشود.https://ltr.atu.ac.ir/article_6444_31689d6f3d6c0fb36e22ff732275fffc.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138113420080220Lovers grievances against the loved oneگله یار از یار129138644510.22054/ltr.2008.6445FAسعیدواعظهیئت علمی دانشگاه علامهJournal Article20161203Monaghaz, son of Tammah, referred to as jomeih, was one of the rare arro- gant riders who was murdered on the day of jebleh some forty years before Islam. He was also a highly skilful poet. His poems are indicative of his subtle taste and bright nature. For instance, he artistically displays a simple misunderstanding between a married couple in twelve verse ode, pictures the complaints in a novel manner. The present paper attempts to deal with the translation of this ode as well as investigating it stylistically.منقذ پسر طمّاح، ملقب به جمیح، از معدود سوارکاران جاهلی است که حدود چهل سال قبل از اسلام در روز جبله کشته شد. او در شاعری نیز چیره دست بود و اشعار باقی مانده از او، نشان دهندة ذوق لطیف و طبع وقّاد اوست؛ برای نمونه، در قصیدهای دوازده بیتی در بحر بسیط، به شیوهای بسیار هنرمندانه، یک سوءتفاهم ساده زناشویی را مطرح و گلههایش را در قالب ابیاتی مخیل و بدیع تصویر میکند. این مقاله به شرح، ترجمه و بررسی زبانی بلاغی این قصیده پرداخته است.https://ltr.atu.ac.ir/article_6445_0b889a9c695d850532c5591291804a39.pdf