TY - JOUR ID - 6607 TI - بازتاب جلوه‌های معناباختگی در آثار صادق هدایت JO - متن پژوهی ادبی JA - LTR LA - fa SN - 2251-7138 AU - طاهری, قدرت الله AU - اسمعیلی نیا, فاطمه AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی AD - دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 17 IS - 56 SP - 85 EP - 106 KW - ادبیات معناباخته KW - صادق هدایت KW - بوف کور KW - سگ ولگرد KW - سه قطره خون DO - 10.22054/ltr.2013.6607 N2 - تحت تأثیر رواج اندیشه‌های پوچ‌گرایی متأثر از وقایع و تحولات فلسفی، علمی، تاریخی و اجتماعی عصر مدرن، در ادبیات قرن بیستم، سبکی با عنوان ادبیات معنا باخته (Absurd  literature ) پدید آمد که با تأکید بر فقدان منطق در طبیعت و انزوای انسان در جهانی فاقد معنا و ارزش، به بیان اندیشه‌هایی همچون بی‌هدفی و پوچی، بی‌ایمانی، از خودبیگانگی، بی‌هویتی، تنهایی، مرگ‌اندیشی و... در زندگی انسان عصر مدرن می‌پرداخت. این جریان تقریباً همزمان با غرب در طی دو دوره در ادبیات ایران مجال ظهور پیدا کرد. نخست، دوره استیلای استبداد رضاشاه بود که خفقان و یأس و ناامیدی را در جامعه رواج داد و دوره دوم به وقوع کودتای 28 مرداد 1332 و شکست جنبش ملی شدن صنعت نفت مربوط می‌شد که موجب سرخوردگی و سرکوب روشنفکران و زمینه‌ساز گرایش به ادبیات معناباخته و پوچ‌گرا شد. هجوم نیروهای بیگانه، استعمار، استبداد، آشوب و ناامنی و بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، در روحیه‌ی نویسندگان ایرانی تأثیر به سزایی گذاشت و موجب پدیدآمدن اندیشه‌های پوچ‌گرایی و بی‌معنایی در آثار آنان شد. صادق هدایت، صادق چوبک و بهرام صادقی از جمله نویسندگان دهه‌های 30 و 40 هستند که نشانه‌های تفکرات پوچ‌گرایی در آثار آنان دیده می‌شود. در این پژوهش سعی شده است بازتاب جلوه‌های معناباختگی در آثار صادق هدایت با تکیه بر سه اثر وی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. UR - https://ltr.atu.ac.ir/article_6607.html L1 - https://ltr.atu.ac.ir/article_6607_34f390073c9e9f40c2267ac1d190d534.pdf ER -