TY - JOUR ID - 6398 TI - تأثیر کاربرد تکنیک Concept map بر قدرت درک مطلب شنیداری زبان‌آموزان ایرانی JO - متن پژوهی ادبی JA - LTR LA - fa SN - 2251-7138 AU - فهیم, منصور AU - مهدی پور آذر, رقیه AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطایی AD - دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 11 IS - 32 SP - 50 EP - 64 KW - درک مسئله شنیداری KW - «طرح مفهوم کلی» (Concept map) KW - روان‌شناسی شناختی KW - تکنیک‌های «طرح مفهوم کلی» ارتباط بین راهبردهای یادگیری زبان در خارج از کلاس KW - خواندن و درک مطلب DO - 10.22054/ltr.2007.6398 N2 - این پژوهش به منظور بررسی و مقایسه کارایی دو شیوه تدریس سنتی و روش مبتنی بر«طرح مفهوم کلی» (Concept map) بین فراگیران زبان انگلیسی برای اثبات ارتقاء قدرت شنیداری، انجام گرفت. در این تحقیق از میان 65 دختر ایرانی - که در سطح ابتدایی از فراگیران زبان انگلیسی بودند - 60 نفر با آزمون achievement انتخاب شدند. سپس این 60 نفر به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و به هر دو گروهpre-test داده شد و برای اطمینان از همسانی آنها، f-test و t-test سنجیده شد. در طول ترم در هر دو گروه از روش «طرح مفهوم کلی» (Concept map) استفاده شد. پس از 21 جلسه به هر دو گروه post-testداده شد و سطح مهارت شنیداری افراد در هر دو گروه سنجیده شد. در این تحقیق از آزمون pre-test، achievement و post-test به عنوان ابزار اندازه‌گیری استفاده شده است. با توجه به امکانات موجود، از طرح پژوهش دو آزمونه با دو گروه آزمایش و کنترل ( post-test equivalent design و pre-test) استفاده شد. در نتیجه معلوم شد که «طرح مفهوم کلی» (Concept map) در ارتقای قدرت درک شنیداری زبان‌آموزان ایرانی تأثیر به سزایی دارد.  UR - https://ltr.atu.ac.ir/article_6398.html L1 - https://ltr.atu.ac.ir/article_6398_0f3fd49e6eb6687f1831b13cfaa55dbf.pdf ER -