TY - JOUR ID - 6397 TI - ارتباط بین راهبردهای یادگیری زبان در خارج از کلاس، خواندن و درک مطلب JO - متن پژوهی ادبی JA - LTR LA - fa SN - 2251-7138 AU - معرفت, فهیمه AU - بربری, فاطمه AD - هیئت علمی دانشگاه علمه طباطبیی AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 11 IS - 32 SP - 28 EP - 49 KW - راهبردهای یادگیری زبان خارج از کلاس KW - فعالیت‌های کاربردی KW - فعالیت‌های کارکردی (عملکردی) DO - 10.22054/ltr.2007.6397 N2 - هدف از انجام این تحقیق کاربردی، بررسی ارتباط بین راهبردهای یادگیری زبان خارج از کلاس و خواندن و درک مفاهیم می‌باشد. از آنجا که در مورد راهبردهای زبان‌آموزان بر اساس علاقه خودشان و به صورت فعال تحقیقات اندکی صورت گرفته است، ضرورت این تحقیق احساس می‌شود. چارچوب نظری این تحقیق یادگیری زبان در خارج از کلاس است. پیرکارد(1996)، بنسن(2001)، هیوآنگ و ونرسن(1987)، ریس(1981)، ویسک(1979)، آکسفورد و نیکوس(1993) و ماکرو(2001) خصوصیات فراگیران موفق زبان را بررسی کردند که شامل راهبردهای خارج از کلاس، از جمله جست‌وجوی فرصت‌های استفاده از زبان، بود. محاسبات آماری نشان داد که زبان‌آموزان روش نظارتی را از همه بیشتر استفاده می‌کنند. راهبردهای یادگیری زبان را به اندازه سطح زبان یا خواندن و درک مفاهیم خویش استفاده نمی‌کنند. اگرچه زبان‌آموزان راهبردهای زیادی به گونه طور ناخودآگاه برای یادگیری زبان استفاده می‌کنند ولی ایده یادگیری از طریق استراتژی ها برای آنها جدید می‌باشد. زبان‌آموزان روش ساختاری، عملکردی و نظارتی یادگیری زبان را به طور یکسان استفاده نمی‌کنند . زبان‌آموزان بیشتر به استفاده از ساختار زبان‌شناسی توجه می‌کنند پاسخ های دیگران را اصلاح می‌کنند. دانش‌آموزان فعالیت‌های غیر فعال خواندن و گوش کردن بیشتر از سایر فعالیت ها توسط دانش‌آموزان استفاده می‌شود. بهتر آن است که معلمان خصوصیات زبان‌آموزان را بر اساس ویژگی‌های یادگیرندگان موفق شناسایی کنند. پیشنهاد می‌شود که معلمان زبان‌آموزان را در شناخت اهمیت استفاده آگاهانه راهبردهای یادگیری زبان کمک کنند تا یادگیری سریعتر، آسان‌تر و مؤثرتر صورت گیرد. فراهم کردن فرصت‌هایی برای زبان‌آموزان که یادگیری و استفاده زبان را به صورت معنی دار و هدفمند باشد، مؤثر خواهد بود. ادغام آموزش راهبردها در برنامه درسی یا مطالب درسی موجب تشویق دانش‌آموزان به ادامه یادگیری در خارج از کلاس خواهد شد. UR - https://ltr.atu.ac.ir/article_6397.html L1 - https://ltr.atu.ac.ir/article_6397_75221067a90e3ce3ff4617e9cf4baa36.pdf ER -