دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
اوزان تازه و نادر در دیوان خواجو
1
11
FA
سیروس
شمیسا
0000-0001-6941-0102
.
drmodarreszadeh@yahoo.com
10.22054/ltr.1997.6646
در کتاب «سیر غزل در شعر فارسی» دربارهی خواجو نوشته بودم: «برخی از اوزان غزلیات او نادر و یا تازه است» اما تاکنون مجالی دست نداده بود که آن اوزان را مطرح سازم. این اوزان تازه عمدتاً در بخش صنایع الکمال است.گاهی در ضبط کلمات و مصاریع اشعاری که اوزان آنها تازه است اشکالاتی دیده میشود که ظاهراً محصول غلطکاری ناسخان است اما بعید نیست که در یکی دو مورد خود خواجو وزن را باخته باشد. به هرحال از تنوع این اوزان تازه و نادر پیداست که خواجو، عروضی بوده است. ظاهراً یکی از مدعیان عروض که گویا از اصحاب عمائم بوده است به خواجو نکته گرفته بود که برخی از اوزان شعری او مرسوم و متعارف نیست. خواجو در قطعهیی که خطاب به او سروده است به درستی میگوید که اوزان و آهنگهای شعری از حد شمار بیرون است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6646.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6646_c90e2796aaeac5dcd1a255fdc6c809da.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
بنویسیم یا ننویسیم، اصلاً چرا بنویسیم؟
13
49
FA
علی
میرعمادی
.
10.22054/ltr.1997.6647
یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری بهویژه جوامع شرقی عدم دور اندیشی و پیشبنی وقوع حوادث قبل از وقوع و تحقق آن است. در جوامع شرعی عمدتاً شیوه معالجه از روش پیشگیری متداولتر و مطلوبتر است غافل از آنکه ریشهی بسیاری از ناهنجاریهای روانی و اجتماعی موجود در بزرگسالان را باید در گذشته آنها جستجو کرد. کج خلقیهای پدران و مادران، زورگوییها و تحکمهای اطرافیان، شیوههای غلط آموزشی و تربیتی، تحمیل کج اندیشیها و مغلطهها و سفسطههای بزرگتران بر کودکان و نوباوگان، عدم حسن استفاده از تواناییهای بالقوه کودکان و شم زبانی آنها و بسیاری از علل و عواملی که مسبب ناهنجاریهای اجتماعی است ریشه در کودکی و بهویژه در دوران طفولیت دارد. روانشناسان معمولاً عوامل را در روندهای غیرمنطقی و نادرست تربیتی میجویند ولی از عوامل آموزشی بهطور اعم و تأثیر فرامین تجویزی دستور نویسان سنتی بهطور اخص غافلند. شکی نیست که کودکان بهعنوان یک اصل مسلم زبانی و با استفاده از بهرهگیری از توانش زبانی (Competence) خود میکوشند تا از طریق تعمیم (generalization) قواعد تجویزی را بهبود بخشند و به نظام بخشی (regularization) زبان همت گمارند.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6647.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6647_9102255c8e715937a329e56fa965dc8c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
ترجمه در نخستین سدههای اسلامی و نقد و بررسی آن به قلم یکی از دانشمندان آن روزگار (جاحظ)
51
65
FA
سیدمحمد
حسینی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/ltr.1997.6648
لفظ ترجمه و مشتقات آن در متنهای لغوی کهن تازی چون: «کتاب العین» خلیل بن احمد فراهیدی، ادیب و لغت شناس بزرگ تازی و استاد سیبویه و نیز استاد بسیاری از ادیبان پیشتاز دیگر، «جَمْهَره اللغه» ابن درید، «مَقایِیس اللغه» احمد بن فارس همدانی «المحْکَم» و «المخصّص» ابن سِیده و کتب نَوادِر لغت عربی چون «النَّوادر فی اللغه» ابوزید سعید بن اوْس انْصاری، «کتاب النَّوادِر» أبی مسْحَل اعْرابی، و «مَجالِس ثَعْلَب» ... نیامده است. واژه «تَرجمان» نخستین و کهنترین واژهای است که از ریشه «رجم» در فرهنگهای عربی دیده میشود.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6648.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6648_01d54ab00aacc0542ced2ce244905e5f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
خیال و هلال در تعبیرات مثنوی مولوی
67
76
FA
جلیل
مسگرنژاد
.
10.22054/ltr.1997.6649
درک معانی بلند و تفهیم آن با قلم و بیان برای شخص ثالث امری بس حساس و کاری بس لطیف و نازک است. حساسیت امر در مرحلهای به اوج میرسد که معانی از عالم معنی و بیان کننده خود شاخصی در فرهنگ بیکران اسلام باشد. که عشق آمدنی بود نه آموختنی.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6649.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6649_72495d38e958b64799a1588b033c27c1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
مروری بر مسئله مرگ و جهان پس از مرگ در شاهنامه
77
106
FA
سیدمحمود
طباطبائی
.
10.22054/ltr.1997.6650
از آغاز خلقت همواره این سؤال مطرح بوده است که: مرگ چیست و مردن چگونه انجام میگیرد؟ این موضوع سبب تهییج احساسات افرادی با عواطف و شیوههای گوناگون زندگی شده است. علیرغم این همه رغبت، واقعیت آن است که: برای ما بسیار مشکل است که در مورد مرگ صحبت کنیم. علت آن دو چیز است: یکی از این دو علت، صرفاً روانشناختی و فرهنگی است و مسئله مرگ از مسائل ناگفتنی به شمار میرود، زیرا احساس میکنیم که شاید روبهرو شدن با مرگ به هر طریق – حتی به گونهای غیرمستقیم – بهطور نیمه آگاه، ما را با دورنمای مرگ خود ما روبهرو میسازد و وقوع آن را نزدیکتر میکند. رو در رو گشتن با یک جسد، کنایهای از فناپذیری خود ما را تلقین میکند و نوعی بیآرامی در ما بهوجود میآورد. صحبت دربارهی مرگ باعث پذیرش ذهنی آن میشود و آن را به طریقی به انسان نزدیکتر میکند و به عنوان سرنوشت محتوم بشر رو در روی ما قرار میدهد، بنابراین برای رهایی از این هراس روانی تصمیم میگیریم که تا آنجا که ممکن است از صحبت کردن، دربارهی این موضوع خودداری کنیم. علت دوم، پیچیدگی مرگ و مشکل بودن بحث در آن است، ما در بیشتر موارد کلماتی برای اشیاء بهکار میبریم، که از طریق حواس موجودیت آن را تجربه کردهایم، ولی دربارهی مرگ چنین نیست، زیرا حاضر نیستیم حتی دربارهی آن فکر کنیم. اگر بخواهیم دربارهی مرگ صحبت کنیم، بایستی از بروز مسائل ناگفتنی اجتماعی و پیچیدگیهای ژرف زبانی که ناشی از بیتجربگی در این مورد است جلوگیری کنیم. ما در تجربه خود، مرگ را با چیزهایی دلپسندتر مقایسه میکنیم، چیزهایی که با آن آشنا هستیم.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6650.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6650_7fed5da8b5b2f7ab967f8afd1ea2c7d1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
کراج آب مکسور النصاب
107
126
FA
سعید
واعظ
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/ltr.1997.6651
در اوایل باب ششم مرزبان نامه در داستان زغن ماهی خوار با ماهی بعد از بیت چرخ از دهنم نواله در خاک افکند دولت قدحم پیش لب آورد و بریخت چنین آمده است: »... و از خایب و نادم بماند (ع) کراج آب مکسور النصاب ...» مرحوم علامه قزوینی رحمه الله علیه در پاورقی همان صفحه نوشتهاند: «کذا فی خمس من النسخ و فی السادسه کراج آب الخ و لم اظفر بتفسیره».
https://ltr.atu.ac.ir/article_6651.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6651_39d37608383c7b5f2ee6565fca43d93c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
الشیخ طاهر الجزائری
127
134
FA
نادر
نظام تهرانی
.
10.22054/ltr.1997.6652
عاش الشیخ طاهر الجزایری فی أواخر القرن التاسع عشر و أوایل القرن العشرون فعاصر علماء و أدباء فتره البعث و النهضه فی اواخر الحکم العثمانی فکان من رواد هذه النهضه و المساهمین فی مقارعه ذالک الحکم ساعیاً إلی اماطة غشاوات الجهل و التخلف عن الاُذهان. فکان العقل النابض و القوه المحرکه الدائبه بلعث طبقه نیره تحمل مشعل العلم و الحریه فی البلاد العربیه.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6652.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6652_6d1c332b4b32786963c7e180d837b6b7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
تحقیقی دربارهی انواع روشهای تدریس زبان انگلیسی برای مبتدیان
135
155
FA
عبدالعظیم
جعفری
.
10.22054/ltr.1997.6653
قبل از اینکه به گفتگو دربارهی وسایل مختلف و روش تدریس زبان بپردازیم، بیمناسبت نیست که به طور اجمال و خلاصه، با تکنیکها و اصول روشهای جدید آموزش و تغییراتی که به تدریج در این رشته پدید آمد آشنا شویم و از آنها یاد نماییم. تکنیک و روشهای آموزش و فن تدریس از ابتدای قرن اخیر از نظر علمی پیشرفتهای چشمگیری داشته است که همگی ما شاهد پارهای از این دگرگونیها بودهایم: نفوذ روانشناسی پرورشی و حسی در امر تربیت، و نظرات مربیان و راهنمایان بزرگ آموزشی و تربیتی باعث پدید آمدن علم جدیدی به نام «Psychopedagogy» گردید که بنیاد و ریشه روشهای تربیتی سنتی و کهنه را سخت متزلزل و نا استوار کرده است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6653.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6653_30265398398770b823b296f46bf9a0ba.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
رابطه میان درونگرایی – برونگرایی و مهارت خواندن
156
160
FA
محمدضیاء
حسینی
.
10.22054/ltr.1997.6654
در طول دو دهه گذشته تحقیقات بسیاری در زمینه رابطه میان شخصیت و یادگیری زبان خارجه انجام گرفته است. تمرکز غالب این تحقیقات روی خصوصیات مشابه و یا روندهای یادگیری مشابه میان زبان آموزان بوده است. مطالعاتی که در زمینه دستور جهانی، تربیت یادگیری، و یا گونههای غلطهایی که زبان آموزان مرتکب میشوند، نمونههای بارزی از این مقولهاند.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6654.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6654_67ca87e69be1705db33a1cd513f9eb99.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
A Case for the Integration of Content and Language Instructions in EFL Situation
1
12
FA
ج
بنان
...
10.22054/ltr.1997.6700
https://ltr.atu.ac.ir/article_6700.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6700_a015ad0afa67c4bac4445dfe625a7325.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
INTERVENTION SYMBOLIQUE DANS LE CHAMP SEMANTIQUE DE CERTAINES LOCUTIONS ET SON ROLE DANS LA FORMATION DECELLES-CI
13
23
FA
کامبیز
الهامی
...
10.22054/ltr.1997.6701
https://ltr.atu.ac.ir/article_6701.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6701_5d3ea937a1e12a847fc57293576e8ac8.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
1
2
1997
08
23
Linguistics and the Sacred Language of the Qur'an
24
29
FA
سالار
منافی اناری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/ltr.1997.6702
https://ltr.atu.ac.ir/article_6702.html
https://ltr.atu.ac.ir/article_6702_c7fc474885184e67ac6e596be2097842.pdf