ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی فشرده از رساله الطیر ابن سینا
رساله الطیر عنوان رساله نمادین از ابن سینا است که در اصل به عربی است. در این مقاله نخست گردانیده ی دقیق آن به فارسی معیار آمده است و سپس تحلیل و بررسی درون مایه و محتوای آن. آنچه در پی می آید ترجمه یی است فشرده و امروزین. از زندگی نامه ی خود نوشت پرندگان ابن سینا.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6359_55b03f80b4013930a5a33f2b04bf01c6.pdf
2006-03-21
1
14
10.22054/ltr.2006.6359
رساله الطیر
ابن سینا
اسماعیل
تاجبخش
e.taj37@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
داوری میان سه استاد در مساله تاویل در قرآن کریم
تفسیر و تاویل دو گونه متفاوت از فهم متن هستند که در متونی که بر حسب موضوع و مولف و شیوه نگارش از عمق خاصی برخوردارند جریان می یابند و متون دینی، از جمله قرآن کریم از این گونه هستند. تفسیر عمومیت دارد و با شرایطی در اختیار همه است اما تاویل از عمومیت کمتری، بر حسب متن و مخاطب برخوردار است ولی به همان نسبت اهمیت و خطر بیشتری دارد.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6360_343eb37ce1a949508afcf145ef359b51.pdf
2006-03-21
13
32
10.22054/ltr.2006.6360
تفسیر
تاویل
فهم
محکم
متشابه
ارجاع
راجع
مرجع و قرآن کریم
صدرالدین
طاهری
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ابیات عربی نامه های عین القضاه همدانی
نامه های همدانی مناسب حال و مقال مشحون از اشعار زیبا و لطیف عربی است. نگارنده این سطور در این مقاله با بضاعت مزجاه خود به ترجمه و تعیین منابع و مستندات اشعار عربی نامه های عین القضاه پرداخته است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6361_1c26aade6a79e706558dcedb6ebce468.pdf
2006-03-21
33
46
10.22054/ltr.2006.6361
عین القضاه
سعید
واعظ
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سخنی چند در خصوص لوح تعلیم
لوح تعلیم که با نامهای مختلف از جمله لوح الف، تخته مشق و ... در لا به لای متون ادبی به چشم می خورد یکی از اقسام لوح است که در لغت نامه ها و کتابهای فرهنگی نمی توان تعریف بسزایی برای آن یافت. ولی به دلیل استفاده شعرا و نویسندگان صاحب ذوق و چیره دست فارسی از این عنصر در خلق مضامین بدیع و تعبیرات زیبا می توان به شواهد ارزنده ای دست یافت واطلاعات مفیدی در خصوص طریقه کاربرد جنس و سایر مسائل مرتبط با آن کسب نمود.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6362_3d195f6ee0ab8641be4b938fe52b04a9.pdf
2006-03-21
47
60
10.22054/ltr.2006.6362
لوح تعلیم
تخته مشق
لوح سیمین
لوح فلزی
شکستن لوح
شستن لوح
پروانه
سید الماسی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شعر تا انتها حضور اثر سهراب سپهری از دیدگاه نقد فرمالیستی
این مقاله یکی از اشعار سهراب را از دیدگاه نقد فرمالیستی مورد سنجش قرار می دهد. در نقد فرمالیستی، شکل تجسم تجسم محتوای شعر است. این شعر چهار بند تا مساوی دارد و اندیشه محوری آن وجود زندگی دیگر در شکل صوری شعر نیز بلورسته شده است. زمان شعر از شب شروع شده و تا اوایل صبح ادامه پیدا میکند.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6363_f8c2e6064b444f0b4a4b0041e4e7a5e3.pdf
2006-03-21
61
75
10.22054/ltr.2006.6363
نقد فرمالیستی
باطل نما
انواع تصاویر
آشنایی زدایی
برنهاد
برابر نهاد
ابوالفضل
حری
horri2004tr@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقاشی ایرانی به روایت صادق بیک افشار
نقاشی ایرانی بر خلاف دیگر سنن شرقی به دلیل شرایط خاص رشد و نمو آن از داشتن رساله های نظری در باب اصول و تاریخ اش چندان بهره ای ندارد. متون موجود در این باب در حد انگشتان یک دست نیز نیستند. از این جهت رساله قانون الصور منبع مهمی به شمار می آید چرا که توسط یک نقاش اهل ادب تالیف شده است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6364_1ecdeebf612673beda292c0013f64696.pdf
2006-03-21
76
91
10.22054/ltr.2006.6364
نقاشی ایرانی
صادق بیک افشار
قانون الصور
امیر
نصری
amir.nasri@yahoo.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روانشناسی شخصیت و زندگی فریدون در شاهنامه فردوسی بر پایه ی مکتب روانکاوی زیگموند فروید
هر داستان یک تجربه ی عینی یا ذهنی از زندگی انسان است. کند و کاو در لایه های درونی داستان ها و حوادث و شخصیت ها و انگیزه ها و اندیشه هایشان همیشه از دغدغه های ذهن جستجو گر و پویای خوانندگان حرفه ای داستان هاست. یکی از مهمترین و تاریخ سازترین شخصیت های شاهنامه یعنی فریدون در این گفتار مورد کنکاش و بررسی روانکاوی قرار گرفته است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6365_d9226179cb835ac65893c63e70656661.pdf
2006-03-21
92
113
10.22054/ltr.2006.6365
ناخودآگاه فردی
فریدون
عقده ی ادیپ
مهران
مرادی
1
دانشجوی دانشگاه شهر کرد
AUTHOR
احمد
امین
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نعل باژگونه
در تحلیل فرم با استناد به عناصر موجود نشان می دهیم که این اثر در شکل رمان ارائه شده است اما شرایطی دارد که می تواند به آسانی به نمایش در آید. خاصیت های موجود را که منتقدان را رهزنی کرده اند و سطوح حقیقی و تمثیلی را نشان می دهیم. در تحلیل محتوا شخصیت ها، زبان و عناصر مربوط به آنها را نقد و بررسی می کنیم.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6366_4f9807a7144422afb295f6efdf637630.pdf
2006-03-21
114
138
10.22054/ltr.2006.6366
رمان
جدال
شخصیت
طنز
باقر
صدری نیا
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ابراهیم
رنجبر
skhodadani@gmail.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ی نظریه ی ولایت از دیدگاه شیخ محی الدین محمودی، شیخ محمود شبسثری، عطار نپشابوری و علامه طباطبایی
محی الل ین عربی یکی از بزرگان محرفان اسلامی است که وی را پدر عرفان اسلامی نیز گفته اند. ه ژ در سال ٦٣٨ )_ .ق( وفات یافت و تقریبا همه عرفای بعد از وی از آثار او متاثر بوده اند . محی الدین مانند سایر عرفای سنی مذهب به فقه اهل سنت عمل می کرد ٠ است ولی مطالعه آثار وی بیانگر تفکر شیعی اوست. به طوریکه به امامت اهل بیت علیهم السلام به کرات در جای جای کتاب عظیم خودیعنی فتوحات مکیه اشاره کرده. است و نیز ذر فصوص الحکم و شجرهالکون در این زمینه اشاراتی دارد بدان که ولایت همان محیط عامه و دایر. کبری اسمت که خدا هر که را بخواهد انتخاب می کند که نبوت و رسالت از احکام ولایت اند. محی الدین در ادامه گفتار خود ٠ ولایت عظمی را متعلق به رسول اکرم ص( میداند که وی قطب عالم امکان و قطب الاقطاب هستی است.از ید او قطب عالم هستی حقیقت محمدیه صلی اثه علیه و آله است که قبل از رسالت وی این قطبیت و حقیقت محمدی در انبیا قبلی تجلی کرد ه بوده است و بعد از زمان رسالت ختمیه به اقطاب است وی انتقال یافته است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6367_3dd1cab285749d8338516192a4c47025.pdf
2006-03-21
139
170
10.22054/ltr.2006.6367
محمدرضا
کمالی بانیانی
1
هیئت علمی دانشگاه ایذه
AUTHOR
یوسف
نیری
2
هیئت علمی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یلورالیزم و ادبیات کلاسر عرفانی
در این مقاله نگارند. ابتدا به بررسی تاریخچه ی پلورالیزم در غرب و در جهان اسلام پرداخته است؟ آنگاه ضمن بررسی حوزه ها و کاربردهای مختلف پلورالیزم و ارائه ی یک تقسیم بندی جاید از آن تحت عناوین ا - پلورالیزم رفتاری در ماهیت صرفآ فلسفی آن متوقف نمانده و از منظری نوین و زاویه ای دیگر بدین مبحث و مو ضوع نگریسته است؟ در این مقاله ریشه های این تفکر و اندیشه در گونه ها و نمودهای تکثرگرایانه ی عارفان این دیار سخن به میان آمد. است. مبحث پلورالیزم که در فارسی به ،<تکثر و چندگانگی،، «،آیین کثرت و کثرت گرایی،، تعبیر می شود )فرهنگ معاصر ٧۵ ( ٦ (، در شکل و ماهیت کنونی آن مبحثی جدید به شمار می آید کیان~شی ٧٦ (. ٠ ر طی سالهای اخیر، بهد لیل اهمیت این موضوع و نقش سترگ آن در تحولات
https://ltr.atu.ac.ir/article_6368_86de01aca0e8d63e4f9b6e3a0216ee2a.pdf
2006-03-21
171
190
10.22054/ltr.2006.6368
مهدی
رحیمی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دولت قر آ ن و اسلوب بیان در شعر حافظ
میان شعر حافظ و کلام غیبی قران پیوستکی وجود دارد و این پیوستکی تنها در پیوندهای لفظی و معنایی خلاصه نمی گردد بلکه فراتر از آنها اسلوب بین بیانی و ساختار زبانی را نیز در بر می گرد. نوشتار حافظ سعی دارد آثار و نشانه های ساختار زبان و فنون بلاقی فنون کریم را در صورت و ساختمان غزل حافظ بررمی نماید. موضوعات عمده بحث عبارتند از : شیوهبیان و ترکیب کلام ، تنوع موضه ع در محور افقی تعدد وجو ه معانی، صحنه های زبان حافظ، تصویر سازی بیانی در شعر حافظ از قبیل : تشبیه، استعار.، تمثیل، ارسال المثل با بهره جویی از آیات قرآن.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6369_24cef823d726d903cfb65a756d849bc1.pdf
2006-03-21
191
213
10.22054/ltr.2006.6369
قران
حافظ
اسلوب
تشابه
بلاغت
میر جلیل
اکرمی
1
هیئت علمی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ادبیات تطبیقی و مفهوم امروزی ان
نزدیک به دو قرن است که از پیدایش دانش ، ادبیات تطبیقی ،، در جهان دانش و اندیشه می گذرد. در این مدت منتقدان موافق و مخالف زیادی را در دامن خود پروده است، در دانشگاهای بسیاری از کشورها کرسی ادبیات تطبیقی بنیان نهاده شد. است و با وجودآن که تبیین مفهوم ادبیات تطبیقی وقت و نیروی فراوان مصرف کردند اما بحث و مجادله ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و هنوز هم مفهوم واحدی از ادبیات تطبیقی که آگاهان و علاقه مندان را خرسند کند به دست نیامده است، اندیشمندان و منتقدان کشورهایی که دارای ادبیات ریشه دار و پربار هستند، در کنار این تلاش ها از این دانش نوعبرای ترویج اندیشه و آثار ادبی خود بهرهها گرفتند شاعران و نویسندگان را را به ملت های دیگر شناساندند و از اندیشه و آثار و چهره .های ادبی ملت های دیگر در جهت بارورتر کردن ادبیات و فکر و فرهنگشان سودها بردند، به نظر می آید که گستردگی قلمرو دانش ادبیات تطبیقی از یک سو ونوع نگرش ملت ها به ادبیات و برداشت از آن و تفاوت های فکری و فرهنگی از سوی دیگر موجب شد. است که رسیدن به تعریف و مفهومی واحد از ادبیات تطبیقی نزدصاحب نظران دشوار باشد، این مختصر نه برای گر هگشایی از این معضل _ که البته به مجای خود لازم و سودمند است _ بلکه کوششی است به حد وسع، که این روند را بر اساس پارهای نظریه ها و با توجه به دو رویکرد متفاوت در عرصه ی پژو هش های تطبیقی ترسیم میکند. مضامین مشترک میان مسعود سعد و ابوفراس حمدان
https://ltr.atu.ac.ir/article_6370_36f9c6e3eec2a12ca3c81d8dc1358bbc.pdf
2006-03-21
214
226
10.22054/ltr.2006.6370
منصور
پیرانی
m_pirani@sbu.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مضامین مشترک میان مسعود سعد و ابوفراس حمدان
مطالعه و تحقیق ر زبان و فرهنگ و تاریخ ملتها به منظور استغاده از ثمرات عقول و افکار و آثار و نقد و مقایسه آنها یکی از اهداف و زمینه پزوهش ادبیات تطبیقی است که می تواند در جیت انتقال ذوق و احساس و عواطف و خرد انسانها و ملتها به یکدیگر به منظور ایجاد ارتباط و پیوند میان اندیشه ها و ذوقها و درک و فهم و تاثیر متقابل فرهنگها نقش آفرین و . ابوفراس حمدان گوینده و سراینده رومیات در زبان عربی و کوشش در مقایسه مضامین و موضومحات مشترک و همانندی و شباهت زندگانی این دو شاعر گرفتار و در بند امکان و بالنده باشد
https://ltr.atu.ac.ir/article_6371_ed7004bbbba556116b625e1be63a54e5.pdf
2006-03-21
227
249
10.22054/ltr.2006.6371
محسن
رائی
1
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR