ORIGINAL_ARTICLE
ترجمه ای زبان شناختی و تفسیری عرفانی از « من عرف نفسه فقد عرف ربه»
حیات انسان در اصل از آن روح است که جوهری الهی، غیرمادی، و نامیراست و منشاء تمام استعدادهای حیاتی انسان مانند تفکر، تعقل، ادراک، اراده، گفتار و کردار می باشد. آنچه پس از جدا شدن روح از بدن بتدریج متلاشی و به اصلی خود که خاک است تبدیل می گردد تن مادی انسان است و نه جوهر الهی او. این جوهر الهی انسان که حقیقت غیرمادی اوست از همان لحظه آفرینش در تن مادی، در مسیر بازگشت به «اصلی» خویش که خداست قرار میگیرد و سفر عمر را آغاز می کند. گاهی از حقیقت غیرمادی انسان با نام «نفس » نیز یاد می شود. سجادی (۱۳۶۲) از قیصری نقل کرده که گفته است: «روح انسان را باعتبار تعلق آن به بدن و مدیریت آن مربدن را نفس گویند.» از دیدگاه علامه طباطبائی، از حقیقت روح گاهی با کلمه «من» نیز تعبیر میشود که حقیقتی غیرمادی و غیرقابل انقسام و تجزیی است. پس «من» هرکس همان روح یا نفس اوست که حقیقت ذاتی و الهی او می باشد، و مدیریت بدن را به عهده دارد. تمام اعضاء و جوارج بدن ابزاری جهت اجرای فرامین من هستند. حاکمیت اراده محدود « من » بر بدن نشانه ای از حاکمیت اراده مطلق پروردگار «من» بر کل جهان هستی است. پس «هرکس خودش را بشناسد پروردگارش را می شناسد.» این جمله ترجمه ای زبان شناختی است از «من عرف نفسه فقد عرف ربه». اما اینکه «خودشناسی» چیست و چگونه حاصل می شود نیاز به تفسیر عرفانی دارد که هدف این مقاله بیان آن است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6427_7e368fe0b9cb67c2856b529789875447.pdf
2005-06-22
1
17
10.22054/ltr.2005.6427
عرفان نفس
معرفت پروردگار
غیرمادی
بعد الهی
لایتناهی
سالار
منافی اناری
1
هیئت علمی دانشگاه علامه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی واژه های عمومی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی
با گذشت نزدیک به هفت دهه از تأسیس نخستین فرهنگستان در ایران، تاکنون بررسی جامعی درباره واژه های مصوب فرهنگستان های متولی امر واژه گزینی در گذشته و حال صورت نگرفته و لذا هنوز بسیاری از مسائل نظری و مشکلات عملی این کار به درستی طرح نگردیده است. هدف این تحقیق نقد علمی اصول و ضوابط واژه گزینی فرهنگستان سوم (فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و بررسی دقیق موانع پذیرش واژه های عمومی مصوب آن است. روش اتخاذ شده در این پژوهش دارای دو ویژگی است: همزمانی و درون زبانی. منظور از همزمانی این است که زبان فارسی نه در گذر زمان بلکه در شکل امروزی آن در نظر گرفته شده است و مراد از درون زبانی این است که در بررسی واژه های مصوب، عموماً به ساختار واژه ها و نیز روابط معنایی واحدهای زبان نسبت به یکدیگر در درون نظام زبان توجه شده و عوامل برون زبانی یعنی موانع و محدودیت های مختلف اجتماعی و روانی دخیل در پذیرش یا عدم پذیرش نوواژه ها کمتر مطرح شده است. در این تحقیق ابتدا اصول و ضوابط واژه گزینی فرهنگستان مورد تحلیل قرار گرفته و اصولی تکمیلی جهت رفع کاستی های این ضوابط پیشنهاد شده است. سپس کلیه واژه های عمومی مصوب فرهنگستان از دیدگاه دستوری، معنایی و کاربردشناختی و با توجه به اصولی و معیارهای مذکور بررسی و نقد شده است
https://ltr.atu.ac.ir/article_6428_15447af00a969ca8964b473c18afa5fb.pdf
2005-06-22
18
43
10.22054/ltr.2005.6428
واژه گزینی
واژه سازی
فرهنگستان
ساختواژه
مجتبی
منشی زاده
monshizadeh30@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آیا تفسیر متن امکان پذیر است ؟
در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا اصولاً تفسیر متن امکان پذیر است یا نه. ابتدا نظری به گذشته داریم و آنگاه با توجه به دیدگاه های نوین تفسیر متن و کلام نمونه ای را مورد تجزیه و تحلیل نشانه شناختی قرار خواهیم داد. ادعا بر این است که تفسیر هر متن در تقابل با نظر نویسنده و یا گوینده نسبی است و قاطعیت در تفسیر عملاً میسر نیست.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6429_8de885522b05f79e005e7ecfbb130ff3.pdf
2005-06-22
44
73
10.22054/ltr.2005.6429
ادراک
تفسیر
هرمونتیک
مفسر
تخیلی گرا
تفسیر تمثیلی
تفسیر لفظی
سیدعلی
میرعمادی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به هرمنوتیک گاد امر
هرمنوتیک با ظهور اندیشه های هانس گئورگ گادامر (۱۹۰۰-۲۰۰۱) وارد عرصه جدیدی شده است. از اینرو لازم است تا نگاهی به چشم اندازها اندیشه هرمنوتیکی گادامر داشته باشیم. این نوشتار در دو بخش تنظیم شده است. نخست به ریشه یابی واژه هرمنوتیک، تاریخچه و خاستگاه و آنگاه قلمرو و گرایش های کلی آن پرداخته و سپس اندیشه های محوری گادامر از قبیل پرسش هرمنوتیکی، مساله متن و مساله فهم آن مورد بررسی قرار گرفته است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6430_64173c4eed08bfe38ae4b80b804a682f.pdf
2005-06-22
74
86
10.22054/ltr.2005.6430
هرمنوتیک گادامر
متن
فهم
عبدالله
نصری
nasri@atu.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظریه سپیر -ورف و اصطلاحات و ضرب المثلهای فارسی و انگلیسی
مقاله حاضر سعی بر آن دارد تا نظریه جبر زبانی سپیر - ورف را در سایه اصطلاحات و ضرب المثلهای فارسی و انگلیسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. از آنجائیکه اصطلاحات و ضرب المثلها ریشه در فرهنگ یک کشور دارد و می توانند بیانگر تفکر یک کشور باشند، از اینرو اصطلاحات و ضرب المثلهای فارسی و انگلیسی مربوط به حیوانات از منابع موثق جمع آوری شده سپس از سخنگویان بومی دو زبان خواسته شد تا بار معنایی اصطلاحات و ضرب المثلها را مشخص نمایند. یافته ها حکایت از تفاوت ناچیز میان این دو گروه از عبارات داشت که صحه بر نظریه نسبیت و نه جبر زبانی می گذارد.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6704_02f7643361789dbcdc6b7aa0eed191bc.pdf
2005-06-22
1
10
10.22054/ltr.2005.6704
نظریه سپیر-ورف
ضرب المثل
منصور
فهیم
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فرافکنی رایشی جمله - بنیاد در بازشناسی و به یادآوری دو زبانی
در راستای تحقیق و تتبع در باب تأثیر فرافکنی زایشی در سطح جمله، ۱۴۴ مرد دو زبانه انتخاب شدند. از این افراد در سه سطح توانش زبانی شرایط یک زبانی و دو زبانی - آزمون بعمل آمد. آزمونهای بازشناسی و به یادآوری در ارتباط با مدخل های واژگانی به خاطر سپرده شده و تأثیر فرافکنی زایشی، آزمون هوش از همه ی آزمودنی ها بعمل آمد. با تجزیه و تحلیل اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که فرافکنی زایشی در سه سطح توانایی زبانی - پیشرفته، متوسط و ابتدایی - وجود دارد. فرافکنی زایشی در شرایط یک زبانی و دو زبانی مشهود بود با علم به این موضوع که نسبت تجلی آن در شرایط یک زبانی ممیزتر و از درجه ای بالاتر برخوردار بود. میزان دانش زبان دوم تغییرات فاحشی را در سطح فرافکنی زایشی نشان نمی داد. آزمون به یادآوری مبین انی واقعیت بود که تأثیر فرافکنی زایشی از آزمون به یادآوری قوی تر است. نهایتاً بین هوش و تأثیر فرافکنی زایشی رابطه ی معنی داری
https://ltr.atu.ac.ir/article_6705_016b3b0c09a33f440d459b9ed5bcac10.pdf
2005-06-22
11
39
10.22054/ltr.2005.6705
فرافکنی زایشی
بازشناسی
س
میر عمادی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر خلاصه سازی و پرسش از خود در پیشرفت درک مطلب فراگیران EFL ایرانی
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر راهبرد های خلاصه کردن و پرسش از خود در درک مطلب بود. برای دستیابی به این هدف ۱۲۷ نفر دانشجوی دختر مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در درس خواندن ۳ در نظر گرفته و پس از هم سان شدن به سه گروه (یک گروه شاهد و دو گروه تجربی ) تقسیم شدند. مدت آموزش ۳۰ جلسه بود که طی این مدت دو گروه تجربی از راهبردهای خلاصه کردن و پرسش از خود در خواندن متون استفاده کردند و گروه شاهد با استفاده از پرسش معلم و بحث کلاسی به یادگیری مطالب پرداخت. با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون شفه ثابت شد که گروه تجربی که از راهبرد خلاصه نویسی استفاده می کرد از نظر آماری بر دو گروه دیگر برتری داشت.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6706_e43fca13bf0555809a37aafa6fac25dd.pdf
2005-06-22
40
59
10.22054/ltr.2005.6706
فراگیران EFL ایرانی
مژگان
رشتچی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرشی بر ترجمه ماشینی
از دیر باز بشر همیشه در آرزوی اختراع دستگاهی بوده است که بتواند متون را از زبان مبداء به زبان مقصد با سرعت و دقت فراوان ترجمه کند. تلاش برای رسیدن به این آرزو بیش از پنج دهه است که آغاز شده است و محققان دسا اوردهایی در زمینه طراحی سیستم ها و ساخت ماشین های مترجم بدست آورده اند ولی نام ماشینهای مترجم همواره مفهوم منفی را در ذهن افراد تداعی می کند و بیشتر مترجمان و محققان نظر منفی درباره ماشینهای مترجم دارند. در این مقاله سعی شده است که نگاه واقع بینانه ای به مسئله ماشین های مترجم بیاندازیم و تعریف دقیقی از ماشینهای مترجم و انواع آن ارائه شود، نکات مثبت و منفی آن مورد نقد و بررسی قرار گیرد و اشکالات اساسی این نوع ترجمه و گونه های مختلف اشتباهات ماشینهای مترجم نیز ذکر شده است. در ضمن راهکارهایی برای رفع و یا کاهش این نوع اشتباهات با توجه به پیشرفتهای علمی در این زمینه ارائه شده است. به نظر می رسد که با توجه به گسترش روز افزون استفاده از ماشینهای مترجم در سازمانها و مجامع بین المللی آشنایی با این پدیده قرن ناگزیر باشد. در انتها مزایا و فواید استفاده از ماشینهای مترجم ذکر شده است و پیشرفتها و موفقیت ترجمه ماشینی و چشم انداز آینده آن بررسی شده است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6707_d0f9d9edb93ea8f88b96991561c910eb.pdf
2005-06-22
60
70
10.22054/ltr.2005.6707
ترجمه ماشینی
اختراع
ساعد
اسفندیاری
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی توصیفی یا مطالعه توصیفی کارکرد زبانی داوطلبان IELTS ایرانی
ارزیابی توانش زبانی یکی از بحث انگیز ترین زمینه های آموزش زبان انگلیسی در سراسر دنیا است. علیرغم وجود انواع آزمون های زبان عمومی معتبر، اکثر مراکز آموزشی و حرفه ای مایلند افراد مورد نظر خود را از طریق دو آزمون شناخته شده ی TOEFLگزینش کنند. امتحان TOEFL با حذف بخش های واژگان و دستور، کنش ایجاد ارتباط آزمودنی ها را در چهار مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن مورد سنجش قرار می دهد. در این تحقیق سعی شده است تا با بررسی کنش زبانی ۵۰۰ متقاضی ایرانی امتحان IELTSدر دو سطح آموزش عالی و آموزش عمومی تصویر اولیه ای از وضعیت برگزاری این امتحان در ایران به دست آید. تحلیل های آماری حاکی از این مسئله است که آزمودنی های ایرانی در مهارت صحبت کردن بهترین و در مهارت شنیدن ضعیف ترین قابلیت را از خود نشان می دهند. به علاوه نتایج نشان می دهند تفاوت معنا داری میان کنشی زبانی متقاضیان آموزش عالی و متقاضیان آموزش عمومی وجود ندارد.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6708_377cfb7d0a2015655c59612d9a048c15.pdf
2005-06-22
71
86
10.22054/ltr.2005.6708
داوطلبان
توانش زبانی
شنیدن
خواندن
عرشیا
کیوانفر
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تعامل بر درک مطلب خواندن
هدف از این پژوهش بررسی میزان درک مطلب خواندن ۲ گروه از زبان آموزان سطح متوسط ایرانی از یک متن در ۲ قالب متفاوت می باشد. گروه اول از زبان آموزان متن را بصورت ساده شده (هم از لحاظ واژگانی و هم از لحاظ دستوری) خوانده و به سوالات درک مطلب پس از آن پاسخ دادند. گروه دوم همان متن را بصورت اصلی (ساده نشده) خوانده ولی قبل از پاسخ دادن به سوالات این فرصت را داشتند تا با معلم خود تعاملی ایجاد کرده و نکات مبهم متن را از این طریق مورد بحث قرار دهند. بررسی تعداد پاسخهای صحیح به سوالات روشن ساخت که گروهی که از تعامل کلاسی با معلم بهره بردند از میانگین نمره بالاتری نسبت به گروه دیگر برخوردار بودند. نتیجه این تحقیق از ۳ جهت حائز اهمیت می باشد. اول اینکه فرضیه تعامل را از منظر جدیدی مورد حمایت قرار می دهد. دوم اینکه روش تعاملی تدریس متن را در کلاسهای خواندن ترغیب می کند و بالاخره اینکه استفاده از متنهای ساده نشده در کلاسهای آموزشی زبان را توصیه می نماید.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6709_8f4e0c220b7bc530daef5d05c521eedb.pdf
2005-06-22
66
86
10.22054/ltr.2005.6709
تاثیر تعامل
خواندن
زبان آموزان
ساسان
بالغی زاده
1
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش نقشه مفهومی به عنوان شیوه ای پس شنیداری بر درک شنیداری فراگیران زبان خارجی
تحقیق حاضر تأثیر آموزش نقشه مفهومی و تعامل نقشه مفهومی و نوع آزمون را بر درک شنیداری فراگیران زبان خارجی مورد مطالعه قرار می دهد. تعداد ۶۴ دانشجوی دختر ترم دوم در گرایش مترجمی زبان انگلیسی بطور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. به دو گروه اول که نقش گروه آزمایش را ایفا می کردند، در طی ۶ جلسه طرح نقشه مفهومی آموزش داده شد، دو گروه دیگر، یعنی گروه کنترل در این مدت هیچگونه آموزشی را در این رابطه دریافت نکردند. در پایان ترم، بطور تصادفی از یکی از گروه های موجود درگروه آزمایش و یک گروه کنترل آزمون نقشه مفهومی بعمل آمد و دو گروه دیگر در آزمونی تستی شرکت نمودند. نتایج بدست آمده حاکی از این است که طرح نقشه مفهومی افزایش درک شنیداری دانشجویان را در بر داشت، بهر حال نوع آزمون تأثیر معنی داری را به همراه نداشت.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6710_ca9778584c20bc470d5607bebe5bec56.pdf
2005-06-22
87
104
10.22054/ltr.2005.6710
آموزش
شنیداری
زبان خارجی
منصور
فهیم
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کنترل در زبان فارسی
دراین مقاله با اعمال آزمون های گوناگون مبتنی بر نظریه کنترل و نیز آزمون های landauبر پایه نظریه معیار کنترل به بررسی ساخت های کنترلی می پردازیم. داده های زبان فارسی حاکی از آن است که آزمون های کنترل Landau با زبان فارسی سازگار است ولی آزمون های HornStein چنین سازگاری را نشان نمی دهد. به دیگر سخن، نظریه اخیر در زبان فارسی تایید نمیشود.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6711_adfd19c131104853b05a93ded3633e26.pdf
2005-06-22
105
126
10.22054/ltr.2005.6711
کنترل
زبان فارسی
پونه
شبانی جدیدی
1
هیئت علمی دانشگاه اوتاوا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد دانشجویان زبان انگلیسی نسبت به دوباره سازی متن : بر پایه ساخت واژگانی یا ساخت نحوی
فرضیات بی شماری که در رابطه با طبیعت و ساختار زبان به خصوص چگونگی تعامل میان واژگان و نحو پیشنهاد شده اند، فرد را با مسئله بظاهر غیر قابل حلی مواجه می سازند. فرضیات متنوع ساختارگرایانه وضعیت دوگانه ای را به وجود آورده است: از یکسو میتوان شاهد فرضیاتی از جمله: فرضیه صرفاً ساختاری هریس بود که نقش بسیار حساس واژگان را به عنوان عنصر کلیدی فراگیری زبان نادیده انگاشته دانش مقولات ذهنی واژگانی را مجزا از نحو می پندارد از سوی دیگر، گرایش اخیر پنداره های زبانشناسی که افرادی از قبیل چامسکی مدعی آنند، بدون چشم پوشی از نقش جادویی واژگان در اتصال شکاف میان مقولات واژگانی و نحو، بر اتحاد میان این دو تأکید می ورزد. هدف از پژوهش حاضر جمع آوری برخی از شواهد تجربی جهت ملاحظه اتحاد یا انفصال عناصر اساسی زبان یعنی واژگان و نحو است هدف فرعی تحقیق شامل ارائه پاسخ به سؤال زیر میباشد: آیا فرایند دوگانه سازی متون ( به عنوان یک فعالیت زبانشناسی که از دانش دستور و کلمات بهره میگیرد ) بر پایه واژگان است یا نحو زبانی؟ بر این اساسی ۱۸ نفر از دانشجویان سال آخر زبان و ادبیات انگلیسی در تحقیق شرکت کردند دو تکنیک پروتکل مورد استفاده محققین قرار گرفتند. نتایج حاصله بر توفق نظر چامسکی گرایان بر گروه دیگر به هنگام دوباره سازی متون تأکید می ورزد.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6712_a0260534e8f9eb31904cfbb6e7e49090.pdf
2005-06-22
127
159
10.22054/ltr.2005.6712
رویکرد دانشجویان
دوباره سازی متن
اعظم
کریمی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR