per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
7
39
10.22054/ltr.2016.4843
4843
Research Paper
نقد و بررسی سبکشناسانة شعر دورة بازگشت
A Critical Analysis of the Poetic Style of the Restoration Period
غلامرضا مستعلی پارسا
1
دانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهران
فرهنگ هر ملّتی از عناصر گوناگونی فراهم میآید، یکی از مهمترین ارکان سازندة فرهنگ، شعر و ادب است که از اساطیر، مذهب، حوادث اجتماعی و تاریخی هر ملّت سرچشمه میگیرد و یکی از منابع شناخت تاریخ تمدّن ملل در قرون مختلف میباشد. آشنایی دقیق و انتقادی با تحوّل و تطوّر شعر در طول تاریخ، گامی مؤثّر در شناخت سرگذشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعهای است. با آشنایی با تاریخ ادب و شعر میتوان دریافت که آیا جامعه در حال پیشرفت و اعتلاست، یا در حال سکون است و یا اینکه سیر قهقرایی دارد. شعر فارسی در طول تاریخ هزار و دویستسالة خود، دچار تحوّلات و دگرگونیهای مختلفی شده که عوامل بسیاری در این تطوّرها مؤثّر بودهاند. آنچه در این مقاله مطرح است، جستجوی بررسی میزان توفیق شاعرانی است که از سبک هندی روی برتافته، به تتبّع در آثار قدما پرداختهاند و اینکه تا چه اندازهای توانستهاند از نفوذ سبک هندی خارج شوند، چه از نظر ترکیبات واژگانی و چه از لحاظ مضمون و محتوای شعر. با بررسی و مقایسة ویژگیهای شعر شاعران خراسانی و بازگشت میتوان گفت که تقلید، هرچند استادانه هم انجام بگیرد، باز هم ارزش اثر اصلی و ابتکاری را ندارد و در طول تاریخ، هیچ گاه مقلّدان یک هنرمند به اندازة خود او ارزش پیدا نکردهاند و آثار آنان مورد توجّه قرار نگرفته است. اصولاً تقلید از حالت سکون و ایستایی شخص و جامعة مقلّد حکایت میکند. قصد داریم تا با ذکر نمونهها و دادههای آماری دقیق، به میزان موفّقیّت یا شکست نسبی این تقلیدهای شاعرانه دست یابیم.
The culture of every society comprises different parts. One of the most important constructive parts of each culture is literature or poetry which originates from the mythology, religion, and social/historical events. It is also one available source to explore the history of civilizations in different centuries. Having a deep knowledge of the change and development of the poetry over time is an effective step to recognize the political, social and cultural destiny of communities. With such a knowledge base, the relevant scholars can find out whether a society has progressed, regressed or hasn’t changed at all. Persian poetry has changed and developed during centuries in response to various political, social and cultural events. This study investigates the extent to which some Persian poets have been able to go beyond the common features of Indian style to adopt the style of ancient Persian poets in terms of word combinations, concepts and content. The comparison of the poetic features of Khorasani and Restoration periods show that even the most elaborate imitations of the ancient poets cannot be of the same value and originality. The imitators of great literary figures have never received the same amount of attention as the literary figures themselves. In fact, imitation is an indication of a static society where there is no room for innovation. This study, with use of statistical data, aims at exploring the extent to such imitators have successfully replicated the ancient literary masterpieces.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4843_11fa0e4b8c39bce8ef1cf4675849d27b.pdf
تقلید
دورة بازگشت ادبی
سبک خراسانی
شعر
نقد و بررسی
The Restoration Period of literature
Khorasani style
Stylistics
Poetry
Critical analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
41
65
10.22054/ltr.2016.4844
4844
Research Paper
خوانش پسااستعماری رمان جزیرۀ سرگردانی
A Post-colonial Reading of the Novel of ‘‘The Island of Wandering’’
سمیّه حاجتی
1
احمد رضی
ahmadrazi9@gmail.com
2
دانشجوی دکتری ادبیّات فارسی دانشگاه گیلان
استاد دانشگاه گیلان
مطالعات پسااستعماری یکی از شاخههای مهمّ نقد ادبی است که در پیوند با زمینههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آثار ادبی قرار دارد. این رویکرد انتقادی آن دسته از آثار ادبیّات را که به روایت از کشورهای استعمارگر، جوامع تحت سیطره و مسائل مختلف آنها چه در تقابل با یکدیگر و چه به صورت مجزّا پرداختهاند، در بر میگیرد و هدف عمدۀ آن، ارائۀ رهیافتی واسازانه در چگونگی بازنمایی خود و دیگری یا مرکز و حاشیه در تحلیل و بررسی است. این مقاله با ارزیابی مفاهیم بنیادین پسااستعماری مانند دیگریسازی، جنسیّت، زبان، استعمارزدایی و... در رمان جزیرۀ سرگردانی قرائتی جدید از این اثر ارائه میدهد. همچنین، زمینههای مرکززُدایی از تفکّر غربی و ایجاد خودآگاهی را در برخورد با دیدگاه تکسونگرانۀ غرب که در آثار داستانی فارسی انعکاس یافته است، تحلیل میکند. در این راستا، بنمایههای بازتاب یافته در رمان در دو دستۀ عمدۀ 1ـ از خود بیگانگی شامل بیقیدی، آشفتگی و مرگاندیشی. 2ـ خودباوری توأم با پیوند و تعلّق به نشانهها و باورهای هویّت ملّی، شناسایی و معرّفی میشوند تا نگرش نویسنده به عنوان داستاننویس موفّق معاصر نسبت به جهان غرب، نوع واکنش به آن در شخصیّتپردازی و روایت اثر مشخّص گردد. این تحقیق نشان میدهد که دانشور در مقام ارائۀ راهکار هم برآمده است و سطح فرهنگی و فکری اقشار مختلف و تأثیر میزان آگاهی افراد را در نوع واکنش نسبت به غرب بسیار پُراهمّیّت دانسته است
Postcolonial analysis, as one of the important branches of literary criticism, is concerned with the political, social, and cultural aspects of literary works. This critical approach is used to analyze those literary works narrated from colonial, dominated communities and their different issues whether comparatively or separately. The main goal of this critical approach is to provide a deconstructive approach for representing self and other or center and margin in analysis. This paper aimed at reviewing the basic tenets of post-colonialism such as the other making, gender, language, decolonization, etc, and providing a post-colonial reading of Simin Daneshvar’s novel of ‘The Island of Wandering.’ More specifically, the study is an analysis of issues like decentralizing and raising awareness against the single-sided western viewpoints which are highly reflected in Persian literary works. In so doing, the reflected themes of the novel are presented into the two main categories of 1) alienation which includes promiscuity, chaos and death thinking and, 2) Attachment to signs and beliefs of national identity. These two major themes are used to analyze the author’s views about and her reaction to the western culture. The results of the study showed that the author not only analyze prevalent issues such as identity, culture, and alienation, but also presents the cultural and intellectual levels of different social classes and their degrees of awareness as determinant factors affecting the general reaction to the western culture.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4844_e006e7ac708258d7414b5fe948e83083.pdf
سیمین دانشور
نقد ادبی
هویّت
جنسیّت
Simin Daneshvar
literary criticism
Identity
alienation
Gender
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
67
91
10.22054/ltr.2016.4845
4845
Research Paper
رمزگشایی از دو افسانة هفت گنبد بر اساس اسطورة آفرینش
Decoding Two Legends of Nezami’s Seven Domes Based on the Myth of Creation
محسن ذوالفقاری
m-zolfaghary@araku.ac.ir
1
حمید غلامی
h.gholamv@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه اراک
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اراک
آثار نظامی گنجوی، بهویژه «هفت پیکر» حاوی پیامها و مفاهیمی است که آبشخور بسیاری از آنها برگرفته از ناخودآگاه فردی و جمعی اوست که در بیانی نمادین و در لایههای رمز انعکاس یافته است. این نوع زایش ادبی برگرفته از نفوذ به نمایههای عمیق اسطورهای در وجود این شاعر و بروز و ظهور آن در غالب داستانهایی است که بیش از هر چیز، شگفتی و درک تجربة بیزمانی را به خواننده القا میکند. این مقاله بر اساس رویکرد اسطورهشناسی و بهرهگیری از اسطورة بنیادین آفرینش و اسطورة دایرهکه در راستای اسطورة آفرینش به آن پرداخته شده است، ساختار فکری اسطورهای شاعر را نمایان میکند که روح اسطوره را در درونیترین ابعاد فکری شاعر طنینانداز کرده است. همچنین، به واکاوی و کشف معنای رمزی و تأویلی عناصری در این زمینه از قبیل، اسطورة درخت و اسطورة جاودانگی از رهگذر حضور کامل در بهشت به مدّت یک شبانهروز بر اساس اسطورة دایره و عامل اصلی هبوط بر اساس رهیافت اسطورهای پرداخته است. در این پژوهش، با روش تحلیلیـ استنادی و با استفاده از تأویل، در گشودن نشانههای موجود در این باب، دریافتی متفاوت و مستند از دو افسانة گنبد سیاه و گنبد پیروزهای در ساختار روایی داستان آفرینش ارائه شده است.
Nezami’s works, especially ‘Seven Bodies’, contain messages and concepts emerging from his individual and collective unconsciousness reflected in symbolical and mysterious expressions. This literary trend has emerged from his deep mythological understanding manifested in the form of stories that impose on the reader an experience of wonder and timelessness. This article aimed at demonstrating Nezami’s mindsets which have mythological tenets in their innermost aspects. The analysis was based on a mythological approach with a focus on the myth of creation an and the myth of circle. The study was an attempt to explore myterious and interpretive meanings of issues such as the myth of tree, the myth of immirtality (staying in heaven for a day and night), and the main reason for Adam’s fall. The findings of this study provides a new understanding of the two legends of Black Dome and Turquoise Dome in the narrative structure of the myth of creation.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4845_6f77cadcbb3e51c2ccd735798712d20d.pdf
آفرینش
اسطورة دایره
اسطورة درخت
هبوط
جاودانگی
The myth of creation
circle
the myth of tree
fall
Immortality
The first man
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
93
115
10.22054/ltr.2016.4846
4846
Research Paper
بررسی تطبیقی «عنوان» در رمانهای ادبیّات پایداری با تکیه بر رمانهای اُمّ سعد و دا
A Comparative Study of “Title” in Resistance Literature with a Focus on the Novels of “Daa’’, and “Omm–e Sa΄d’’
محمود بشیری
zrpbashiri@yahoo.com
1
سمیّه آقاجانی کلخوران
2
دانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علاّمه طباطبائی، تهران
«میهن» و «دفاع» از مضامین مهمّ ادبیّات پایداری هستند. این پژوهش برای پاسخ به این پرسش انجام شده است که چگونه در ادبیّات داستانی پایداری، اهمیّت مضمون دفاع از میهن میتواند در عنوان بازتاب داشته باشد؟ همچنین، چگونه «عنوان» به مثابة آستانهای برای ورود به متن میتواند با بهرهگیری از الگوی زنـ مادر به عنوان میهن، سبب شکلگیری اثری قابل توجّه در زمینۀ ادبیّات پایداری میهنمحور گردد؟ برای این منظور با استفاده از پیرامتنیّت ارتباط عنوان داستان را با متن، در دو رمان ادبیّات پایداری «امّ سعد» اثر غسّان کنفانی و «دا» به کوشش سیّد اعظم حسینی بررسی میگردد. این دو داستان به عنوان دو اثر شاخص در ادبیّات پایداری انتخاب شدهاند که میتوان با آنها به پرسش پژوهش پاسخ داد. در هر دو داستان، «عنوان» درونمتنی است؛ به این معنی که به متن داستان ارجاع دارد و نه بیرون از آن. در رمان «امّ سعد» نویسنده با بهکارگیری مادر به عنوان نماد سرزمین فلسطین و انعکاس آن در عنوان داستان، داستانی میهنمحور و قابل اعتنا در حوزۀ ادبیّات پایداری خلق کرده است، در حالی که در داستان «دا»، بهرغم اینکه شخصیّت اصلی داستان بانویی مبارز و عنوان داستان به معنای مادر است، توجّه نکردن به ارتباط مادر و میهن، سبب شده این رمان نمونۀ خوبی برای ادبیّات پایداری میهنمحور نباشد.
Homeland and defense are among the important issues of Resistance Literature. This study aimed at exploring how the issue of defending homeland is reflected in the titles of contemporary resistance literature works. This study was an attempt to investigate the way title as a threshold for going into the main text of the literary works draw on the pattern of woman-mother as homeland to shape noticeable works in Resistant Literature. In so doing, the relationship between title and main text were investigated in the two novels of ‘Omm-e Sa΄d’ by Qassan Kanfani and ‘Daa’ by Seyyed Azam Hoseini, from a paratextual perspective. These two novels were selected for analysis because they are two of the most prominent works of Resistance Literature. The titles of the two novels reflects the contents of the novels. The author of ‘Omm-e Sa΄d’ has used the term mother as a symbol for Palestine which is reflected in the main text as well. Qassan Kanfani has successfully followed the features of Resistance Literature to create a great literary work of Resistance Literature. On the contrary, although the protagonist of the novel ‘Daa’ is a fighter and the title of the work means mother, there is no conceptual relationship between the title and the main text. The novel of ‘Daa’ could not be considered as a good example of Resistance Literature work.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4846_d0fbda757b4202ee05e2aa95101cd64f.pdf
ادبیّات پایداری
رمان
امّ سعد
دا
پیرامتنیّت
Resistance literature
Novel
Omm-e Sa’d
Daa
and Paratextuality
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
117
142
10.22054/ltr.2016.4847
4847
Research Paper
نقد تطبیقی حکایتهای بهارستان جامی با داستانهای مینیمالیستی
A Critical Comparison of Jami’s Anecdotes in Baharestan and Minimalist Stories
خلیل بیگزاده
kbaygzade@yahoo.com
1
محمّد آرتا
2
استادیار دانشگاه رازی، کرمانشاه
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه
تأکید و تمرکز فرمالیستها بر خَلق فُرمهای نو با کمک استراتژیهای کلامی، خالقان آثار ادبی را بیش از پیش به سوی مسائل مربوط به فُرم و تکنیک کشاند. نویسندگان این عرصه با بهرهمندی از شگردهایی چون بیپیرایگی و سادگی زبان و مفاهیم،غافلگیری،بهکارگیری تِمِ جذّاب، خلاصهگویی و کمال ایجاز وواقعگراییبه آفرینش گونهای داستانی نائل شدند که بر مبنای فُرم و ظرافتهای تکنیکی و بیان موضوع در کمترین حجم ممکن برای نفوذ به عمق آگاهی و عواطف خواننده خَلق شد که به مینیمالیسم شهرت یافت. در برخی آثار کلاسیک نثر فارسی همچون «بهارستان» جامی، حکایتهای کوتاهی وجود دارد که در پنداشت بعضی پژوهشگران شباهتهای فراوانی با داستانهای مینیمال دارند و قابل انطباق با مشخّصههای مینیمالیسم میباشند. این پژوهش با رویکردی توصیفیـ تحلیلی وجوه تشابه و تفاوت حکایتهای کوتاه «بهارستان» جامی و مشخّصههای مینیمالیسم را بررسی کرده است و نشان داده است که بهرغم نظر برخی از پژوهشگران، حکایتهای کوتاه «بهارستان» جامی نه تنها با داستانهای مینیمالیستی کاملاً قابل انطباق نیستند، بلکه در کنار شباهتهای ظاهری و صوری، تفاوتهای بارزی نیز میان آنها وجود دارد.
Following the formalist tradition which was after creating new forms through the application of verbal strategies, the creators of literary works were also attracted to the issues relevant to form and technique. Using intricate forms and techniques, and expressing the themes in the shortest language forms as possible, this group of writers created a new story type to deeply influencereaders’ affects and beliefs. This new type of story writing, which was later known as minimalism, actually drew upon techniques such as simple language and concept, surprise, attractive themes, brevity and realism. As believed by some scholars, some of the classical Persian literary works such as Jami’s Baharestan include stories with minimalist features. This study was a descriptive-analytical comparison of Baharestan’s stories and the minimalist features of story writing. It was found that the short anecdotes of classical Persian literature including Baharestan are not absolutely compatible with minimalist stories. There were significant differences between the two, though they were superficially identical.
بارت، جان. (1381). «دربارۀ مینیمالیسم». مجلۀ ادبیّات داستانی. ترجمۀ کامران پارسینژاد. ش 60. ص 5.
ـــــــــ . (1375). «چند کلمه دربارة مینیمالیسم». ترجمة مریم نبوینژاد. زندهرود. ش 15. صص14ـ16.
پارسا، سیّد احمد. (1385). «مینیمالیسم و ادب پارسی» (بررسی تطبیقی حکایتهای گلستان با داستانهای مینیمالیستی). مجلّة دانشکدةادبیّاتوعلومانسانیدانشگاهشهید باهنرکرمان. ش20. صص 27ـ48.
جامی، عبدالرّحمن. (1379). بهارستان و رسائل جامی. تصحیح اعلاخان افصحزاده. محمّدجان عمر اُف و ابوبکرظهورالدّین. چ 1. تهران: میراث مکتوب.
جزینی، محمّدجواد. (1378). «ریختشناسی داستانهای مینیمال». ماهنامة کارنامه. تهران د .1 ش 6.. صص 18ـ 21
حریریان، نرگس. (1389). «نقشمحوری مینیمالیسم در پایان دوران مدرن و بهکارگیری نور در آثار دن فلاون». نشریّۀ هنرهای زیبا ـ هنرهایتجسّمی. ش 41. صص83ـ94.
سبزعلیپور، جهاندوست و فرزانه عبداللّهی. (1391). «داستانک در حکایتهای قابوسنامه و تطبیق آن با مینیمالیسم». فصلنامة تخصّصیسبکشناسینظمونثرفارسی (بهارادب). س 5. ش 1. پیاپی 15. صص 161ـ172.
شمیسا، سیروس. (1373). انواعادبی. چ 2. تهران: فردوس.
صابرپور، زینب. (1388). «داستان کوتاه مینیمالیستی». فصلنامة نقدادبی. مرکز تحقیقات زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تربیت مدرّس تهران. س 2. ش 5. صص 135ـ146.
صادقینژاد، رامین. (1388). «مولانا و مینیمالیسم» (بررسی داستانهای مینیمالیستی در دیوان کبیر). پژوهشنامة فرهنگ و ادب. س 5 و 6. ش 9. صص 379ـ395.
گوهرین، کاوه. (1377). «آیندۀ رمان و شتاب زمان». مجلّۀ آدینه. ش 132 و 133.
ماس، استیو. (1389). داستانهای 55 کلمهای. ترجمۀ گیتا گرگانی. چ 13. تهران: انتشارات کاروان.
محمّدی، برات. (1388). «مقالات شمس و مینیمالیسم». پژوهشنامة ادب حماسی (پژوهشنامة فرهنگ و ادب).د 1. ش 9.صص 299ـ311.
میرصادقی، جمال. (1388). عناصر داستان. چ 6. تهران: انتشارات سخن.
Clarke, Graham. (1990). “Investing the Glimpse; Raymond Carver and the Syntax of Silence’’. The New American Writing: Essays on American Literature since 1970. New York: St. Martin's.
Herzinger, Kim. (1985). “Minimalism as a Postmodernism: Some Introductory Notes’’. New Orleans Review. Vol. 16.3. Pp. 73-81.
Sapp, Jo. (1993). “Interview with Amy Hempel’’. Missouri Review. Vol. 16. Pp75-95.
Sodowski, Ronald. (1996). “The Minimalist Short Story’’. Studies in Short Fiction. Vol. 33. Pp. 529-532.
Toolan, Michael. (1995). “Discourse Style Makes Viewpoint: The Example of Carver's Narrator in 'Cathedral’’. Twentiethe Century Fiction. ed. Peter Verdonk and Jean Jaques Weber. London: Routledge. Pp. 126-138.
Motte, Warren. (1999). Small Worlds: Minimalism in Contemporary French Literature. University of Nebraska Press.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4847_bbecc1bc0dfc75261893ff75e475953a.pdf
نقد تطبیقی
مینیمالیسم
حکایتهای مینیمال
بهارستان جامی
عبدالرّحمن جامی
Critical Comparison
Minimalism
Minimal Story
Jami’s Baharestan
Abdolrahman-e Jami
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
143
165
10.22054/ltr.2016.4848
4848
Research Paper
غزلیّات میرزا غالب دهلوی فراسوی مرزها
Ghalib Dehlavi’s Ghazals Beyond the Orient
ندا علیزاده کاشانی
1
دکتری ادبیّات تطبیقی، دانشگاه مچراتا، ایتالیا
غزل از مهمترین قالبهای شعر کلاسیک فارسی است که از اواخر قرن بیستم به ژانری ادبی در ادبیّات امریکای شمالی تبدیل شده است. اکنون بسیاری از شاعران در امریکای شمالی و کانادا به این فرم ادبی شعر میسرایند. پژوهش حاضر درصدد است نشان دهد چرا و چگونه غزل به امریکای شمالی راه یافت و چه عواملی موجب گسترش آن در این سرزمین شدند. به این منظور، ابتدا پیشزمینهای در باب تلاشهای شاعران امریکایی قرن نوزده در معرّفی و ترجمة اشعار فارسی ارائه میشود و پس از آن، به بررسی نقش دو شاعر و محقّق برجستة هندی، اعجاز احمد و آغا شاهد علی، در معرّفی هویّت واقعی این نوع شعر در امریکا پرداخته میشود. در این مقاله نشان داده میشود که آموزشها و ترجمههای این دو محقّق شرقی در رواج غزلهای میرزا غالب دهلوی منجر به ترجمه و سرایش گستردة غزل به زبان انگلیسی شد و در پی آن، شاعران برجستهای چون «ادرین ریچ» و «رابرت بلای» قالب غزل را برای بیان اغراض خود برگزیدند.
The aim of this study is to demonstrate why and how the Persian classical poetic form Ghazal has changed into a commonly used literary genre in North America during the last thirty years of the twentieth century. The study first provides a brief account of how the North American poets got familiarized with Persian poetry, particularly through the Transcendentalist movement and specifically through Ralph Waldo Emerson’s works in the nineteenth century. It then deals with the roles of the two Indian poets and scholars, Aijaz Ahmad and Agha Shahid Ali, as fundamental promoters of Ghazal in the North American literary system. It argues how their efforts in introducing the ghazals of Mirza Ghalib Dehlavi resulted in the extensive translation and adoption of this poetic form by the U.S and Canadian poets, followed by famous poets like Adrienne Rich and Robert Bly who applied the poetic form of ghazl to express their intentions.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4848_0bde494053f9dd9cccd9e553725cce98.pdf
غزل
امریکای شمالی
اعجاز احمد
آغا شاهد علی
میرزا غالب دهلوی
ghazal
North America
Aijaz Ahmad
Agha Shahid Ali
Mirza Ghalib Dehlavi
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2016-08-22
20
68
167
189
10.22054/ltr.2016.4849
4849
Research Paper
نقد و بررسی داستانِ «آن پادشاه جهود که نصرانیان را میکُشت از بهر تعصّب» از مثنوی مولوی بر اساس رویکرد بینامتنیّت
An Intertextual Analysis of the Story of “The Jewish King who killed the Christians because of prejudice’’ from Masnavi
محمود رضایی دشتارژنه
1
محمّد بیژنزاده
2
دانشیار دانشگاه شیراز
کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران، اهواز
پیروان رویکرد بینامتنیّت معتقدند که هیچ متنی خودبسنده نیست و هر متن در آنِ واحد، هم بینامتنی از متون پیشین و هم بینامتنی برای متون بعدی است. در این جستار، ابتدا وجوه مختلف متن و بینامتنیّت تشریح شده است و آنگاه بر اساس این رویکرد، داستانی از «مثنوی معنوی» با عنوانِ «آن پادشاه جهود که نصرانیان را میکُشت از بهر تعصّب» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. با تحلیل این داستان، روشن شد که چنانکه پیروان رویکرد بینامتنیّت تأکید کردهاند که هیچ متنی اصیل نیست، داستان مورد بحث در مثنوی نیز واگویهای از متون متقدّم خود، از جمله «شغاد و رستم» در شاهنامه، «جزیمةالأبرش» در تاریخ بلعمی، «فیروز، شاه ایران و شاه هیطالیان» در تاریخ طبری و «بوم و زاغ» در کلیله و دمنه است؛ بدین ترتیب که در هر پنج داستان، بین دو سرزمین دشمنی پدید میآید و یک نفر از پادشاه میخواهد که او را در میان مردم خوار کند و مورد ضرب و شتم قرار دهد. آنگاه فردِ بهظاهر مطرود، به سپاه دشمن رو میآورد و با جلب اعتماد آنها موفّق میشود که دشمن را سخت شکست دهد.
According to intertextuality approach, there is no self-sufficient text; but every text is intertextually related to its previous and following ones. In this study, first, different aspects of text and intertextuality were described, then, the Story of ‘The Jewish King who killed the Christians because of prejudice’ from Masnavi was analyzed from an intertextual perspective. As the proponents of intertextuality believe that there is no original text, the results of this study also showed that this story of Masnavi is a reflection of its earlier stories such as ‘Shaghad and Rostam’ from Shahnameh, ‘Jazymat olabrsh’ from Balami's History, ‘Firouz, the king of Iran and Hytalyan’ from Tabari's History and ‘The owl and the crow’ from Kalileh and Demneh. In all of these five stories, there is enmity between two nations and one of the king's followers asks the king to beat him in front of people. The beat person succeeds to gain the enemy’s trust and finally defeat them hard.
https://ltr.atu.ac.ir/article_4849_e1b81d4469b700dfce2cca72283cc9f4.pdf
بینامتنیّت
مثنوی مولوی
شاهنامه
تاریخ طبری
تاریخ بلعمی
کلیله و دمنه
Intertextuality
Masnavi
Shahnameh
Balami’s History
Tabari’s History
Kalileh and Demneh