per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
30
7
10.22054/ltr.2017.9928.1361
8738
Research Paper
بررسی شگردهای حافظ در چندمعنایی کردن متن
Study of Hafez's Techniques in Making of Polysemy Text
مجید عزیزی هابیل
azizi.majid60@yahoo.com
1
علی نوری
nooria67@yahoo.com
2
علی حیدری
aheidary1348@yahoo.com
3
سعید زهره وند
zohrevand46@gmail.com
4
دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
غالباً متون برجستۀ ادبی علاوه بر زیبایی و خیالانگیزی، اثرگذار هستند. یکی از عوامل اثرگذاری و بلاغت کلام در این متون، چندبُعدی بودن معنای متن و تأویلپذیری آن است. در غزلیات حافظ، ابیات بسیاری دیده میشود که چندوجهی هستند و ظرفیت تأویلپذیری به دو یا چند معنای متمایز را دارند. در این مقاله، به روش توصیفیـ تحلیلی به این مسئله پرداخته میشود که حافظ با چه ابزارها، شگردها و تمهیداتی، سخنش را ذووجوه، چندمعنا و سرانجام، اثرگذار کردهاست و آیا استفادۀ حافظ از این تمهیدات، آگاهانه و تعمدی بودهاست! نتیجۀ بررسیها نشان داد که برخی از شگردهای حافظ در ایجاد ظرفیتهای معنایی و زایندگی متن، عبارتند از: استفاده از کلمات چندمعنایی، استفاده از کنایهها در بسترهای تازة معنایی، شناور بودن معناهای مختلف در بافت کلّی کلام به سبب ساختارهای خاص نحوی، تعلیق معنا به دلیل دو یا چندوجهی بودن مرجع ضمیرها، امکان تبدیل ترکیبهای اضافی و استفاده همزمان از ظرفیتهای مختلف یاهای وحدت، نکره و مصدری. دیگر اینکه استفادۀ مکرر حافظ از این شگردها در ابیات متعدد، بیانگر تعمّد او در این کار و آگاهانه و هدفمند بودن حضور این تمهیدات در شعر وی است.
Often, literary texts are influential, in addition of aesthetic and imaginations. One of the factors in the influence and rhetoric of the word in these texts is the multidimensional meaning of the text and its interpreting capability. In Hafez's poems, there are many couplets that are multi-dimensional and they have the capacity to interpret two or more distinct meanings. In this paper, by analyzing descriptive method, we will examine how Hafez has made his words polysemic and multi-dimensional and, finally, he made effective his speech with what tools, techniques and arrangements, and does Hafez use these measures deliberately and consciously? The results of the studies showed that some of Hafez's skills in creating the semantic capacities and fertility of text are: using of polysemic words, using of metonymy in new semantic contexts, the floating of different meanings in the general context of the word due to specific syntactic structures, suspension of meaning due to two-sided or multidimensionality of reference of the pronouns, the possibility of conversion of additional compositions, and simultaneous using of different capacities of the kind of “ya” in Persian Language (Unity, indefinite, Infinitive). Moreover, Hafiz's frequent use of these techniques in many couplets Indicate his intention in this work and Conscious and purposeful presence of these devices in his poem.
https://ltr.atu.ac.ir/article_8738_f4216cc75a349027614919c0b256ee3d.pdf
ایهام
حافظ
شگردهای چندمعنایی کردن متن
کنایه
Īhām
Hafez
Technique of Making Polysemic Text
Metonymy
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
54
31
10.22054/ltr.2019.33598.2322
9535
Research Paper
رمان جنگ در ایران از منظر حضور «دیگری» با تکیه بر آرای باختین
The Novel of War in Iran from the Perspective of the "Other" Presence Based on Bakhtin's Votes
شکوفه آروین
arvinsh@ut.ac.ir
1
ابوالقاسم دادور
ghadadvar@yahoo.com
2
مریم حسینی
drhoseini@alzahra.ac.ir
3
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
استاد پژوهش هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
«دیگری» در زمرة دغدغههای اصلی باختین و آثار اوست. در این پژوهش، با هدف ارتقای کیفی آثار، ضمن واکاوی تلقی فلسفی باختین از دیگربودگی، به جستجوی حضور یا عدم حضور «دیگری» در رمانهای جنگ پرداختهایم و این آثار را به روش توصیفیـ تحلیلی مطالعه کردهایم. یافتهها نشان میدهد که رمانهای جنگ را از این منظر میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1ـ آثاری که «دیگری» به طور کمرنگ و غیرمستقیم مطرح شدهاست. 2ـ آثاری که «دیگری» نمونههای متعددی در میان شخصیتها دارد، اما سرانجام، تحت تأثیر صدای مؤلف قرار گرفتهاست و با قضاوت او محکوم شدهاست. 3ـ آثاری که «دیگری» علاوه بر حضور متنوع در قالب شخصیتها، جایگاهی برابر با مؤلف یافته، اثر را به سوی چندصدایی سوق دادهاست. در مقالۀ حاضر، سه اثر سفر به گرای 270 درجه، زمستان 62 و شطرنج با ماشین قیامت به عنوان مصادیق هر دسته تحلیل شدهاست.
The "other" is one of the main concerns of Bakhtin and his works. In this research, with the aim of improving the quality of works and by analyzing Bakhtin's philosophical conception of otherness, we have been looking for the presence or absence of "another" in the novels of war and we studied these works in a descriptive-analytical Method. Findings show that the novels of war from this perspective can be divided into three categories: 1. works in which "the other" is briefly and indirectly mentioned. 2 works in which "the other" has many examples among characters, but eventually, he was influenced by the author's voice and condemned by his judgment. 3. works in which "other", in addition to a diverse presence in the form of characters, has equaled the position of the author and has led the work to multiplier and has moved the work to the polyphonic. In the present article, it has been analyzed in the following three works as examples of each category: Safar be Geray-e 270 Darageh (Journey to 270 degrees), Zemestan-e 62 (winter of 1362), Safar ba Mashin-e Ghiamat (Chess with Doomsday car).
https://ltr.atu.ac.ir/article_9535_0396807c175e3c0fce841779a2c7429d.pdf
دیگری
باختین
رمان جنگ
چندصدایی
other
Bakhtin
War Novel
Polyphony
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
76
55
10.22054/ltr.2018.13623.1511
8761
Research Paper
کاربرد ادبی و هنری حرف «الف» در اشعار شاعران سبک خراسانی
Literary and Artistic Use of the Letter "A" in the Poems of Khorasani Style Poets
غلامرضا حیدری
phlitgholamrezaheidary@gmail.com
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
«آ»، «الف»، «ا» و «ء (همزه)»اولین حرف الفبای زبان فارسی و عربی و نخستین حرف از حروف جمَّل و ابجد است. حرف «الف» در مقایسه با دیگر حروف الفبای فارسی، در ساخت تعابیر، ترکیبها و مضامین ظریف ادب پارسی بهکار میرود و یکی از پُرکاربردترین آنها به شمار میرود. با بررسی کاربرد ادبی و هنری حرف الف در اشعار شاعران سبک خراسانی معلوم شد که در بیشتر اشعار این سبک، حرف الف مظهر و نشانة تنهایی، تجرّد، تفرّد، ذات خداوند، صداقت، پاکی، پیشوایی، صدرنشینی، قد موزون، استوار و رعنا، سرافرازی، لاغری، ضعف، استقامت، سرکشی، زبانداری، خاموشی، دوزبانی، فقر، گدایی، عدم، عریانی، شادابی، اولین آفرینش، خُردی و... است و در تشبیه نیز خار، هلال ماه نو، عصا، قلم، انگشت، سرو، کمر باریک و... را به الف مانند کردهاند. با توجه به شواهد شعری ارائهشده در این تحقیق، میتوان گفت که در سبک خراسانی، همانند دیگر سبکهای ادبی، شاعران با عنایت به شکل، حالت و ویژگی حروف، بهویژه حرف الف، مضمونهای بکری ساختهاند و با خَلق ترکیبات، عبارات، تعابیر و تصاویر نغز، از شکل، حالت و ویژگیهای حرف الف به نحوی مطلوب بهره بردهاند. بر اساس یافتههای این تحقیق، انوری در میان شاعران سبک خراسانی، بیش از دیگر شاعران همسبک خود به تصویرآفرینی، خَلق مضامین نغز و ترکیبات ادبی و هنری از شکل و حالت الف توجه داشتهاست. تصاویر و تعابیر برساخته از حرف الف در اشعار انوری، از بهترین و لطیفترین تصاویر هنری الف در این سبک شمرده میشود. ناصرخسرو نیز بعد از انوری از شاعران پرکار در این عرصه است، هرچند لطافت و ظرافت تعابیر، ترکیبات و تصاویر برساختة ناصرخسرو به لطافت کلام انوری نمیرسد، اما ارزش ادبی و هنری بالایی در جای خود دارد. سوزنی سمرقندی، امیر معزی، قطران تبریزی و منصور حلاج و... که در متن مقاله به همراه شواهد شعری به آنها اشاره کردهایم، به خَلق تصاویر، تعابیر و ترکیبات هنری و ادبی، هرچند به تعداد بسیار کم و انگشتشمار توجه نشان دادهاند.
"A", "Alef", "aA" and "HAMZAH" are the first letter of the alphabet of the Persian language and Arabic, and the first letter of the words "Jommal and Abjad". The letter "alef" is used in constructing the concepts, combinations and themes of Persian literature in comparison with other letters of the Persian alphabet, and is one of the most widely used ones. By studing the literary and artistic use of the letter “alef” in the lyrics of Khorasani style poets, it became clear that in most of the poems of this style, the letter “alef” represents and reflects the Loneliness, the essence of God, honesty, purity, leadership, high and tall stature, Pride, slimming, weakness, endurance, rebellion, smoothie, silence, bilingual, poverty, begging, lack, nakedness, happiness, the first creation, being small and etc. Also, in the simile, the thorns, the crescent of the new moon, the cane, the pen, the finger, the cedar, the narrow waist and... have been made to the alef. According to the poetic evidence presented in this study, we can say that in the style of Khorasani, like other literary styles, the poets, having regard to the form, mode, and property of the letters, especially the letter alef, have created themes and by creating compounds, phrases, expressions and images, they have benefited from the form, mode, and features of the letter alef. According to the findings of this research, Anvari more than the other poets with his own style in Khorasani style, was more interested in Imagination, creating beautiful themes, literary and artistic combinations derived from the form and the mode alef. Pictures and themes based on the letter alef in Anvari's poems are the best and most beautiful artistic themes in this style. After Anvari, Naser Khosrow is also a very active poet in the field. Although the subtlety and elegance of Compositions and pictures of Naser Khosrow in his works is not like Anvari, but they have a lot of literary and artistic value. Poets such as Suzani Samarghandi, Amir Mo'ezzi, Qatran Tabrizi, Mansour Hallaj and ... who are mentioned in the text with poetic evidence, have paid attention to create images, artistic and literary themes and combinations, though they are very few.
https://ltr.atu.ac.ir/article_8761_6a79d9e9f8c26f275ddbe417b010d932.pdf
الف
شعر
شعرا
سبک خراسانی
Alef
Poetry
Poets
Khorasani style
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
102
77
10.22054/ltr.2018.23744.1951
9148
Research Paper
ماهیت تصوف و زبان آن از دیدگاه مولانا در مثنوی
The Nature of Sufism and Its Language from the Point of View of Rumi in Masnavi
عبدالرضا سیف
seif@ut.ac.ir
1
علیرضا ولی یاری اسکندری
alireza.eskandari1339@gmail.com
2
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی داکتری ادبیات عرفانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
این پژوهش در بررسی و نقد دیدگاه شفیعی کدکنی دربارة عرفان و زبان آن به نگارش درآمدهاست. در این دیدگاه، عرفان نگاه هنری به دین و زبان آن، زبان شعر و مطابق تقسیمبندی آ.آر ریچاردز، ناقد ادبی، زبانی عاطفی و فاقد صدق و کذب منطقی در مقابل زبان ارجاعی، و قابل صدق وکذب در علوم تجربی تلقی شدهاست. طبق بررسی انجامشده در این پژوهش که با تحلیل محتوای ابیات مثنوی و شیوة بیان مولانا در بیان عناصر اصلی عرفان اسلامی صورت گرفته، تصوف جز در چهارچوب مقولة معرفتشناسی تبیینپذیر نیست. در دیدگاه مولانا، تصوف نگاه و ماهیت معرفتی دارد که معیار در آن، برخلاف نگاه هنری، حقیقت است نه زیبایی، و زبان گزارههای آن معرفتی و بعضاً معرفتی ــ عاطفی می باشد و نیز ملاک صدق درآنها، برخلاف دیدگاه مذکور، نه درونی و از سنخ «صدق هنری»، بلکه بیرونی و منطقی است. بهعلاوه، تصوف برخلاف هنر که به علت منش ارتباطی، وابسته به زبان است، به زبان وابسته نیست. ازاینرو، عارف سرانجام، خاموشی را ترجیح میدهد.
This research has been written in the review and critique of Shafiei Kadkani's views on mysticism and its language. In this view, mysticism is an artistic look to religion, and its language is poetry, and according to I.A Richards's classification, the literary critic, it is an emotional language, and it is a language without logic truth and false, and in contrast to the referential language, versus reference language, are considered to be a valid and empirical science and in other words, it can be acknowledged and denied, as in the experimental sciences. According to a study carried out in this study, which analyzes the content of Masnavi's verses and Rumi's way of expressing of the main elements of Islamic mysticism, Sufism cannot be explained except in the context of epistemology. In Rumi's view, Sufism has a look and an epistemic nature that its criterion, unlike the artistic look, is truth, not beauty, and the language of its propositions is epistemic and sometimes epistemic emotional and the criterion of truth in these, It is not an intrinsic and "honest artistic" type, but it is of an external and logical kind. In addition, Sufism, unlike art, which is tied to language due to communication, is not affiliated with language. Therefore, the mystic eventually prefers silence.
https://ltr.atu.ac.ir/article_9148_209b6547293826c755e49a153905c65a.pdf
تصوف
نگاه هنری
نگاه معرفتی
زبان ارجاعی
زبان عاطفی
Sufism
Artistic Look
Epistemic Look
Referential Language
Emotional Language
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
126
103
10.22054/ltr.2019.25853.2023
9226
Research Paper
بازشناسی مفهوم «نطق» در مثنوی مولانا با تکیه بر نظریات زبانشناسی معاصر
Recognition of the Concept of "Speech" in Rumi's Masnavi, Relying on Contemporary Linguistics
علی محمد موذنی
moazzeni@ut.ac.ir
1
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
در این مقاله، ابتدا به تعریف فکر از منظر علمای قدیم علم منطق، حکمت و عرفان پرداخته شده، آنگاه از لابهلای ابیات مثنوی و فیهمافیه به تعریف اندیشه از دریچة نگاه مولانا اشاره شدهاست. امروزه نظریات زبانشناسی و رابطة زبان و تفکر با مبانی نظریات مولانا در این زمینه تطبیق یافتهاست و موضوعات و موارد مختلف آن طبقهبندی و تشریح شدهاست؛ موضوعاتی از قبیل: تعریف انسان در رابطه با نیروی ناطقه، تفکر در آفریدههای خداوند، بروز اندیشه از راه سخن، تقسیمبندی سخن به برونی و درونی، زبان درونی یا اندیشههای بازداری شده، علل عدم ظهور اندیشه به صورت کامل، همدلی و همزبانی، اولیاءالله و دامنة اندیشههای آنها، زبان اسرار، ظهور اندیشه با ابزارهایی غیر از زبان، راههای بسط اندیشه، بحر و مرزهای اندیشه و... تعریف، و مصداقهای متعددی از شش دفتر مثنوی به همراه دیدگاههای علوم مربوط روز جمعآوری و طبقهبندی شدهاست.
In this paper, we first discuss the definition of thought from the perspective of the old scholars of the science of logic, wisdom and mysticism. Then, from Masnavi's verses and Fih Ma Fih, we refer to the definition of thought from the point of view of Rumi. Today, theories of linguistics and the relationship between language and thought are based on the principles of Rumi's ideas in this field and its various topics are categorized and described; topics like: The definition of man in relation to the power of speech, Thinking in the creatures of God, the expression of thought through the speech, the division of speech into external and internal, Intrinsic language or inhibited thoughts, the reason for the lack of complete appearance of thought, empathy and being a simultaneous, Men of God and the scope of their thoughts, the language of secrets, the emergence of thought with non-language tools, ways of thought spreading, the sea and the boundaries of thought and... Several definitions and examples from six books of Masnavi, along with the related and contemporary sciences, have been collected and classified.
https://ltr.atu.ac.ir/article_9226_71054faaae392383bf81e961e589bdae.pdf
نطق
زبانشناسی
مثنوی
مولانا
حکمت
مخاطبان
Speech
Linguistics
Masnavi
Rumi
wisdom
Audiences
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
158
127
10.22054/ltr.2018.26725.2058
8762
Research Paper
«سه نثر» ظهوری ترشیزی و جایگاه آن در ادبیات فارسی
Zohuri Torshizi’s “Seh Nasr” and Its Position in
علی اصغر باباسالار
babasalar@ut.ac.ir
1
روح الله هادی
rhadi@ut.ac.ir
2
ری هاتوری
r.hattori@ut.ac.ir
3
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
ظهوری ترشیزی یکی از پیشگامان سبک هندی است که در روزگار شکوفایی این سبک میزیست و در کنار شاعرانی چون عرفی، نظیری، طالب آملی، صائب تبریزی و بیدل دهلوی از استادان بزرگ سبک هندی به شمار میآید. آثار وی در نظم و نثر جایگاه بلندی دارد و تا روزگار ما، بهویژه در هند و پاکستان ارزش و اعتبار خود را حفظ کردهاست. «سه نثر» یکی از آن آثار است که در غالب تذکرهها از آن یاد، و به اندازة «ساقینامه» مقبول و مورد پسند واقع شدهاست، اما گرد خمول و گمنامی بر آن نشسته، مقامی چون ساقینامه نیافتهاست و امروزه کمتر کسی آن را میشناسد. مقالة حاضر گزارش تحقیق و پژوهش دربارة متن «سه نثر» است که بر اساس پنج نسخة خطی و یک نسخة چاپ سنگی حاصل آمده، کیفیت صور خیال در آن بررسی شدهاست. هدف این مقاله، تعیین جایگاه و ارزش سه نثر از طریق معیارهای هنری همان دوره و دوران پیش از آن است. «سه نثر» ظهوری ترشیزی به عنوان یکی از شاهکارهای سبک هندی و مقبول طبع سختپسند شاعران و ادیبان آن دوره، تمام موازین و معیارهای سبک هندی را در خود جمع کردهاست. علاوه بر آن، اسلوبهای زیبای سخن را که بهویژه در گلستان سعدی بهکار رفته، در نظر داشتهاست. این مختصات علاوه بر تعیین ارزش «سه نثر»، ضرورت بررسی گستردهتر در آثار سبک هندی را آشکار میسازد.
Zohuri Torshizi is one of the pioneers of the Indian style who lived in the blossoming times of this style and along with such poets as Orfi, Naziri, Taleb Amoli, Saeb Tabrizi and Bidel Dehlavi are from the great Indian style masters. His works have a lofty position in poetry and prose and has kept its value until our times, especially in India and Pakistan. "She Nasr" (Three Prose) is one of those works that is mentioned in most of the dictionaries, and is acceptable as Saghinameh, but it is anonymous and does not have a position like Shaghinameh and today few know it. The present paper reviews research on the text of "Three Prose" that it is based on five manuscripts and a copy of the lithograph and the quality of imagery has been studied in it. The purpose of this article is to determine the place and value of “Seh Nasr” through the artistic criteria of the same period and before it. Zohuri Torshizi’s “Seh Nasr” has in itself all Indian style standards as one of the Hindi style masterpieces which was accepted by the poets and literati of that period and besides, it has beautiful styles of speech used especially in Sa'di Golestan. These coordinates reveal the need for a wider examination of Hindu style works, in addition to determining the value of "She Nasr".
https://ltr.atu.ac.ir/article_8762_a84ca9de049b9d03a227acd9f0f946c6.pdf
سه نثر
ظهوری ترشیزی
گلستان
سبک هندی
She Nasr
Zohuri Torshizi
Golestan
Indian style
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
190
159
10.22054/ltr.2018.11701.1424
9763
Research Paper
بررسی انواع آشناییزدایی درآثار مهدی اخوان ثالث
A Survey of Defamiliarization in the Works of Mehdi Akhavan Sales
حسین فیروزی
h57f57@gmail.com
1
شهریار حسن زاده
sha_hasanzadeh@yahoo.com
2
حسین آریان
arian.amir20@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران
استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی،آذربایجان، ایران.
استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان، ایران
آشناییزدایی یکی از اساسیترین مفاهیم مطرح در نظریة فرمالیستهای روس است که هدف آن، بررسی جنبههایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی میشود. تمهیدات ادبی به سبب کاربرد فراوان تکراری میشوند و توانایی ایجاد غرابت را از دست میدهند. در یک تعریف گسترده آشناییزدایی، عبارت از تمام شگردها و فنونی است که نویسنده یا شاعر از آنها بهره میبرد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. هنرمندان با ایجاد تغییرات در تمهیدات کهنه و تکراری، باعث برجسته شدن فرم و به وجودآمدن زبان ادبی میشوند. از طریق آشناییزدایی، شاعر دریافتهای عادی خواننده را تغییر میدهد که به این نوع کار، «تکنیک ادبی» نیز میگویند. در این مقاله، با عنوان «آشناییزدایی و برجستهسازی در آثار مهدی اخوان ثالث» تلاش شدهاست با تکیه بر دیدگاههای فرمالیستها در زمینة آشناییزدایی و برجستهسازی، اشعار این شاعر توانای ادب فارسی از جنبههای مختلف زبانی، بیانی، زیباییشناسی و «آشناییزدایی» که هدف اصلی این پژوهش است، تحلیل و بررسی شود. بررسیهای به عمل آمده در این مقاله نشان میدهد که اخوان از روش آشناییزدایی بسیار بهره بردهاست و بدین طریق، زبان شعری خود را برجسته نمودهاست.
Defamiliarization is one of the most fundamental concepts in the theory of Russian formalists whose purpose is to examine the aspects of language that lead to literary creation. Literary techniques literary techniques are repeated due to their abundant use and lose the ability to make strangeness. In a broad definition, defamiliarization is all the techniques and techniques are which writer or poet employs them to make the world alien to the eyes of the audience. By making changes to the old and repetitive techniques, artists make the form and language more prominent and the emergence of literary language. The poet changes the reader's ordinary receptions with defamiliarization, which is also called "literary technique". this article, titled "Defamiliarization and foregrounding in the works of Mehdi Akhavan Saleh", attempts to analyze the poems of this capable poet of Persian literature from various aspects of language, expression, aesthetics and "defamiliarization", which is the main purpose of this research, drawing on formalist views on recognition and highlighting, relying on the formalist views on defamiliarization” and “Forgranding”. The investigations in this article show that Akhavan Sales has benefited from defamiliarization method Very much and thus, he has foregrounded his poetic language.
https://ltr.atu.ac.ir/article_9763_d6c81425a2ec34efd5c6bed2a06e08b6.pdf
آشناییزدایی
فرمالیسم
هنجارگریزی ادبی
مهدی اخوان ثالث
Defamiliarization
Formalism
Literary Deviations
Mahdi Akhavan Sales
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2019-03-21
23
79
214
191
10.22054/ltr.2018.18497.1733
9764
Research Paper
بررسی نقشگرایانة تجارب عرفانی در گفتمان مکاشفة بحرالحقیقة احمد غزّالی بر مبنای فرانقش اندیشگانی
Functional Investigating of the Mystical Experiences in the Revelatory Discourse of Bahar-al-Haghigah by Ahmad Ghazzali Based on the Ideational Metafunction
عباسعلی وفایی
abbasalivafaei@yahoo.com
1
فرشته میلادی
miladifereshteh@gmail.com
2
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری طبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
رسالة بحرالحقیقة احمد غزالی یکی از «متون مغلوب» عرفانی است که محتوای آن بر مبنای «مکاشفه در بیداری» در 7 بحر مجزا تدوین شدهاست. غزالی در این رساله با نسبت دادن تجربیات عرفانی خود در مراحل مختلف مکاشفة عیانی به مخاطبی به نام «خاص خاص»، در هر یک از بحور هفتگانه به بیان ملزومات مراتب مختلف مکاشفه و بازنمایی و توصیف احوال عرفانی سالک در این مسیر پرداختهاست. این پژوهش سعی دارد با تکیه بر فرانقش اندیشگانی در دستور نقشگرای هلیدی، به مطالعة شیوة بازنمایی هر یک از احوال عرفانی در گفتمان مکاشفة این رساله بپردازد. با توجه به تنوع و تفاوت حالات عرفانی سالک با تأثیر مراتب کشف، در هر یک از بحور هفتگانه، یکی از انواع فرایندهای زبانی غلبه یافتهاند. تحت تأثیر جهانبینی حاکم بر متن، «خداوند و عارف» دو مشارک اصلی این گفتمان هستند که هر یک حالات عاطفی و عرفانی خاصی را تجربه میکنند. بارزترین حالت منسوب به خداوند، «عشق شهودی» است که بیانگر کشش و رابطة دوسویه در مراتب مختلف مکاشفة عیانی است، اما احوال عرفانی عارف در هر یک از بحور به اقتضای استعداد روحی وی دچار تحول شدهاست. ازاینرو، در توصیف و بازنمایی حالات عرفانی این مشارک، جریان خاصی از فرایندهای زبانی شکلگرفتهاست که هر کدام برای توصیف و بازنمایی حالاتی از قبیل «حیرت و سرگشتگی»، «سکر»، «سکوت»، «محو» و سرانجام، «رسیدن وی به مرحلة مکاشفه» بهکار رفتهاند. بسامد چشمگیر فرایندهای مادّی از مصدر «رفتن»، فرایندهای رابطهای از مصدر «گشتن» و فرایندهای ذهنی از مصدر «دیدن» و سیر تحول آنها، نشان از تأکید بر «لزوم کوشش عارف، تحول و دگرگونی روحی وی و ترجیح مشاهده بر سایر مراتب کشف» در این گفتمان دارد.
The treatise of Bahr Al-Haghighah Ahmad Ghazali is one of the Mystical "deconstructed texts" whose content is based on "Revelation in Awakening" in seven distinct sections. In this thesis, Ghazzali has attributed his mystical experiences to a special "special special" audience in different stages of his revelation and on each of the seven occasions; he has been expressing the necessities of different degrees of revelation, and representing and describing the mystical status of the seeker in this path. This research attempts to study the way of representing each of the mystical situations in the revelatory discourse of this treatise, relying on Ideational Metafunction in Halliday's systemic functional Grammar. According to the diversity and difference between the mystical states of the seeker and the effect of the discovery in each of the seven occasions, one of the types of language processes has been overcome. The most prominent of the attributed state to God is "intuitive love" which expresses the tension and the two-way relationship in different aspects of the apocalypse, but the mystical modes have changed in each occasion due to his spiritual talent. Hence, in describing and representing the mystical states of this partner, a certain stream of linguistic processes has been formed, each of which has been used to describe and represent states such as "amazement and perplexity", "drunkenness", "silence", "fading", and finally, "his arrival to the stage of revelation. The significant frequency of the material processes of the "to go (Raftan)", Relational processes of the infectious "to be (Gashtan)", and the mental processes of the "to see (Didan)" and the course of their evolution and the evolution of them. It is an indication of the emphasis on "the necessity of mystic effort, his spiritual transformation and preference for observation on other discovery levels "in this discourse.
https://ltr.atu.ac.ir/article_9764_77e2806272e44f66a78fa3f78e604e24.pdf
رسالة بحرالحقیقة احمد غزّالی
گفتمان مکاشفه
فرانقش اندیشگانی
تجارب عرفانی
احوال عرفانی
Ahmad al-Ghazzali's Bahr Al-Haghayegh
Discourse of Revelation
Ideational Metafunction
Mystical Experiences
Mystical Situations