per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
1
14
10.22054/ltr.2006.6359
6359
Research Paper
تحلیلی فشرده از رساله الطیر ابن سینا
A concise analysis of "Resalatottair"
اسماعیل تاجبخش
e.taj37@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
رساله الطیر عنوان رساله نمادین از ابن سینا است که در اصل به عربی است. در این مقاله نخست گردانیده ی دقیق آن به فارسی معیار آمده است و سپس تحلیل و بررسی درون مایه و محتوای آن. آنچه در پی می آید ترجمه یی است فشرده و امروزین. از زندگی نامه ی خود نوشت پرندگان ابن سینا.
"Resalatottair" is a symbolic treatise by Ave cina that is originally in Arabic. The paper presents a precise translation of this work into Persian and also offers an analysis of its content.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6359_55b03f80b4013930a5a33f2b04bf01c6.pdf
رساله الطیر
ابن سینا
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
13
32
10.22054/ltr.2006.6360
6360
Research Paper
داوری میان سه استاد در مساله تاویل در قرآن کریم
Three theologians' views on the issue of explanation in koran
صدرالدین طاهری
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
تفسیر و تاویل دو گونه متفاوت از فهم متن هستند که در متونی که بر حسب موضوع و مولف و شیوه نگارش از عمق خاصی برخوردارند جریان می یابند و متون دینی، از جمله قرآن کریم از این گونه هستند. تفسیر عمومیت دارد و با شرایطی در اختیار همه است اما تاویل از عمومیت کمتری، بر حسب متن و مخاطب برخوردار است ولی به همان نسبت اهمیت و خطر بیشتری دارد.
interpretation and explanation are two different types of analytic methods that are employed for specific texts whose subject, author and text are of particular significance. Religious texts, including koran, is considered such a text. Explanation, based on the text and its addressee, is a more complicated and specialized use, as compared to interpretation. Traditionally, an understanding koran, scholars have regularly discussed about the importance and differences of these two method, but have not reached an agreement yet. This paper touches upon the necessary back-ground on the issue, and lays out the views of three contemporary theologians, Allameh Mohammad Hossein Tabataba'i, , Mohammad Hadi Ma'refat and Ja'far Sobhani.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6360_343eb37ce1a949508afcf145ef359b51.pdf
تفسیر
تاویل
فهم
محکم
متشابه
ارجاع
راجع
مرجع و قرآن کریم
Interpretation
explanation
understanding koran
Reference
referent
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
33
46
10.22054/ltr.2006.6361
6361
Research Paper
ابیات عربی نامه های عین القضاه همدانی
Arabic Verses of Einolghozzat's letters
سعید واعظ
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطایی
نامه های همدانی مناسب حال و مقال مشحون از اشعار زیبا و لطیف عربی است. نگارنده این سطور در این مقاله با بضاعت مزجاه خود به ترجمه و تعیین منابع و مستندات اشعار عربی نامه های عین القضاه پرداخته است.
Einolghozzat Hamedani discusses about obligatory (vajeb) and recommended (mostahab) deeds in his sixty fifth letter. He believes that recommended deeds are those that we can avoid doing them, but it would be recommended to do them. In this regard, he provides different examples, such as using Arabic poetry in the texts. According to him, although one can write a letter without using Arabic poetry, it would be much preferred to use it. This is called a recommended deed in Islamic law. Einolghozzat himself has applied this method in the best possible form in his writings. In this paper, attempts have been made to translate, analyze and interpret the Arabic poems referred to by him. In addition, the sources of these poems have also been mentioned.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6361_1c26aade6a79e706558dcedb6ebce468.pdf
عین القضاه
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
47
60
10.22054/ltr.2006.6362
6362
Research Paper
سخنی چند در خصوص لوح تعلیم
A new outlook to the table of Education
پروانه سید الماسی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
لوح تعلیم که با نامهای مختلف از جمله لوح الف، تخته مشق و ... در لا به لای متون ادبی به چشم می خورد یکی از اقسام لوح است که در لغت نامه ها و کتابهای فرهنگی نمی توان تعریف بسزایی برای آن یافت. ولی به دلیل استفاده شعرا و نویسندگان صاحب ذوق و چیره دست فارسی از این عنصر در خلق مضامین بدیع و تعبیرات زیبا می توان به شواهد ارزنده ای دست یافت واطلاعات مفیدی در خصوص طریقه کاربرد جنس و سایر مسائل مرتبط با آن کسب نمود.
Table of education which is known as different names of Table of Alef, metal and the like, could be found in various literary texts. It is a certain type of table for which there is no appropriate definition in the dictionaries and books. However, due to its frequent use by prominent authors and poets, we can find numerous evidence of its usage, quality and other related issues in the literature.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6362_3d195f6ee0ab8641be4b938fe52b04a9.pdf
لوح تعلیم
تخته مشق
لوح سیمین
لوح فلزی
شکستن لوح
شستن لوح
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
61
75
10.22054/ltr.2006.6363
6363
Research Paper
شعر تا انتها حضور اثر سهراب سپهری از دیدگاه نقد فرمالیستی
A Formalistic Criticism on sohrab Sepehri's "ta enteha - ye hozur" Poem
ابوالفضل حری
horri2004tr@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
این مقاله یکی از اشعار سهراب را از دیدگاه نقد فرمالیستی مورد سنجش قرار می دهد. در نقد فرمالیستی، شکل تجسم تجسم محتوای شعر است. این شعر چهار بند تا مساوی دارد و اندیشه محوری آن وجود زندگی دیگر در شکل صوری شعر نیز بلورسته شده است. زمان شعر از شب شروع شده و تا اوایل صبح ادامه پیدا میکند.
This article examme one of sohrab Sepehri's poems from a Formalistic View. In this view , the form of the poem is the crystallization of its content. which consists of four unequal stanzas, and begins from the "night" and end in the "morning". In this poem, The verbs-images are all kinesthetic and life and death are paradoxically intermingled with each other.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6363_f8c2e6064b444f0b4a4b0041e4e7a5e3.pdf
نقد فرمالیستی
باطل نما
انواع تصاویر
آشنایی زدایی
برنهاد
برابر نهاد
Formalistic criticism
paradox
Kinds of imagery
Defamiliarization
Thesis
Antithesis
Synthesis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
76
91
10.22054/ltr.2006.6364
6364
Research Paper
نقاشی ایرانی به روایت صادق بیک افشار
Iranian Painting from Sadegh Beik Afshar' s Perspective
امیر نصری
amir.nasri@yahoo.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
نقاشی ایرانی بر خلاف دیگر سنن شرقی به دلیل شرایط خاص رشد و نمو آن از داشتن رساله های نظری در باب اصول و تاریخ اش چندان بهره ای ندارد. متون موجود در این باب در حد انگشتان یک دست نیز نیستند. از این جهت رساله قانون الصور منبع مهمی به شمار می آید چرا که توسط یک نقاش اهل ادب تالیف شده است.
Due to Particular conditions of development, Iranian Painting, unlike other Eastern traditions, does not have extensive theoretical literature, the principles and history of this art. The existing literature, in fact, very limited. For this reason, the treatise Ghanounassovar is considered a significant source, as it has been written by an outstanding painter. This paper aims to shed light on the importance and content of this treatise, and also offers the biography of the author in order to clarify the complicated points of the lext.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6364_1ecdeebf612673beda292c0013f64696.pdf
نقاشی ایرانی
صادق بیک افشار
قانون الصور
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
92
113
10.22054/ltr.2006.6365
6365
Research Paper
تحلیل روانشناسی شخصیت و زندگی فریدون در شاهنامه فردوسی بر پایه ی مکتب روانکاوی زیگموند فروید
Psychological analysis of "Fereidoun" based on Freud's Pshychology
مهران مرادی
1
احمد امین
2
دانشجوی دانشگاه شهر کرد
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هر داستان یک تجربه ی عینی یا ذهنی از زندگی انسان است. کند و کاو در لایه های درونی داستان ها و حوادث و شخصیت ها و انگیزه ها و اندیشه هایشان همیشه از دغدغه های ذهن جستجو گر و پویای خوانندگان حرفه ای داستان هاست. یکی از مهمترین و تاریخ سازترین شخصیت های شاهنامه یعنی فریدون در این گفتار مورد کنکاش و بررسی روانکاوی قرار گرفته است.
Each novel could be an objective and subjective experience of the human life. That is why, Searching into the internal layers of the events and characters in a novel has always been one of the main concerns of the readers. Psychological examinations of different aspects in a story based on the personality of its figures is a scientific method in the recognition and perception of it.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6365_d9226179cb835ac65893c63e70656661.pdf
ناخودآگاه فردی
فریدون
عقده ی ادیپ
libido
Oedipus complex
regression
repression
fixation
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
114
138
10.22054/ltr.2006.6366
6366
Research Paper
نعل باژگونه
An analysis of Haji Agha novel
باقر صدری نیا
1
ابراهیم رنجبر
skhodadani@gmail.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
در تحلیل فرم با استناد به عناصر موجود نشان می دهیم که این اثر در شکل رمان ارائه شده است اما شرایطی دارد که می تواند به آسانی به نمایش در آید. خاصیت های موجود را که منتقدان را رهزنی کرده اند و سطوح حقیقی و تمثیلی را نشان می دهیم. در تحلیل محتوا شخصیت ها، زبان و عناصر مربوط به آنها را نقد و بررسی می کنیم.
Haji Agha written by Sadegh Hedayet is a novel in Two levels with specific elements which reveals in a particular way the change of Reza Shah's autocracy to a hidden autocracy following his exile. This paper deals with the form and content of this novel besides analyzing the previous researchers outlooks.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6366_4f9807a7144422afb295f6efdf637630.pdf
رمان
جدال
شخصیت
طنز
Novel
conflict
character
Satire
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
139
170
10.22054/ltr.2006.6367
6367
Research Paper
مقایسه ی نظریه ی ولایت از دیدگاه شیخ محی الدین محمودی، شیخ محمود شبسثری، عطار نپشابوری و علامه طباطبایی
Comparison of the thesis of Imamate from Mohiyeddin Arabi, Shabestari, Attar and Allame Tabataba'I Perspectives
محمدرضا کمالی بانیانی
1
یوسف نیری
2
هیئت علمی دانشگاه ایذه
هیئت علمی دانشگاه شیراز
محی الل ین عربی یکی از بزرگان محرفان اسلامی است که وی را پدر عرفان اسلامی نیز گفته اند. ه ژ در سال ٦٣٨ )_ .ق( وفات یافت و تقریبا همه عرفای بعد از وی از آثار او متاثر بوده اند . محی الدین مانند سایر عرفای سنی مذهب به فقه اهل سنت عمل می کرد ٠ است ولی مطالعه آثار وی بیانگر تفکر شیعی اوست. به طوریکه به امامت اهل بیت علیهم السلام به کرات در جای جای کتاب عظیم خودیعنی فتوحات مکیه اشاره کرده. است و نیز ذر فصوص الحکم و شجرهالکون در این زمینه اشاراتی دارد بدان که ولایت همان محیط عامه و دایر. کبری اسمت که خدا هر که را بخواهد انتخاب می کند که نبوت و رسالت از احکام ولایت اند. محی الدین در ادامه گفتار خود ٠ ولایت عظمی را متعلق به رسول اکرم ص( میداند که وی قطب عالم امکان و قطب الاقطاب هستی است.از ید او قطب عالم هستی حقیقت محمدیه صلی اثه علیه و آله است که قبل از رسالت وی این قطبیت و حقیقت محمدی در انبیا قبلی تجلی کرد ه بوده است و بعد از زمان رسالت ختمیه به اقطاب است وی انتقال یافته است.
Mohiyeddin Arabi is one of the greatest religious figures who has been called the father of Islamic mysticism. He died in b 3 8 A . H. and had a tremendous influence on the mystics of his time . Although he was Sunni, his works reflect his Shiite outlooks, for instance, he has frequently referred to Shiite Imams and their leadership (Imamate) in his book "F otouhat-e Makkiyah".
https://ltr.atu.ac.ir/article_6367_3dd1cab285749d8338516192a4c47025.pdf
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
171
190
10.22054/ltr.2006.6368
6368
Research Paper
یلورالیزم و ادبیات کلاسر عرفانی
Pluralism and mystical literature
مهدی رحیمی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله نگارند. ابتدا به بررسی تاریخچه ی پلورالیزم در غرب و در جهان اسلام پرداخته است؟ آنگاه ضمن بررسی حوزه ها و کاربردهای مختلف پلورالیزم و ارائه ی یک تقسیم بندی جاید از آن تحت عناوین ا - پلورالیزم رفتاری در ماهیت صرفآ فلسفی آن متوقف نمانده و از منظری نوین و زاویه ای دیگر بدین مبحث و مو ضوع نگریسته است؟ در این مقاله ریشه های این تفکر و اندیشه در گونه ها و نمودهای تکثرگرایانه ی عارفان این دیار سخن به میان آمد. است. مبحث پلورالیزم که در فارسی به ،<تکثر و چندگانگی،، «،آیین کثرت و کثرت گرایی،، تعبیر می شود )فرهنگ معاصر ٧۵ ( ٦ (، در شکل و ماهیت کنونی آن مبحثی جدید به شمار می آید کیان~شی ٧٦ (. ٠ ر طی سالهای اخیر، بهد لیل اهمیت این موضوع و نقش سترگ آن در تحولات
In this article, the author studies the history of Pluralism in the west and Islamic world. Then he has a look on the scopes and applications of Pluralism and gives a new classification for it: 1- Behavioral Pluralism 2- Cognitive Pluralism He extends his philosophical thoughts and offers a novel point of view on this topic.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6368_86de01aca0e8d63e4f9b6e3a0216ee2a.pdf
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
191
213
10.22054/ltr.2006.6369
6369
Research Paper
دولت قر آ ن و اسلوب بیان در شعر حافظ
Blessings of Quran and method of expression in Hafez poems
میر جلیل اکرمی
1
هیئت علمی دانشگاه تبریز
میان شعر حافظ و کلام غیبی قران پیوستکی وجود دارد و این پیوستکی تنها در پیوندهای لفظی و معنایی خلاصه نمی گردد بلکه فراتر از آنها اسلوب بین بیانی و ساختار زبانی را نیز در بر می گرد. نوشتار حافظ سعی دارد آثار و نشانه های ساختار زبان و فنون بلاقی فنون کریم را در صورت و ساختمان غزل حافظ بررمی نماید. موضوعات عمده بحث عبارتند از : شیوهبیان و ترکیب کلام ، تنوع موضه ع در محور افقی تعدد وجو ه معانی، صحنه های زبان حافظ، تصویر سازی بیانی در شعر حافظ از قبیل : تشبیه، استعار.، تمثیل، ارسال المثل با بهره جویی از آیات قرآن.
There is an relationship between Hafez poems and Quran. This relationship is not limited to literal and semantic aspects. Going beyond these links, it also includes method of expression and linguistic structure. The present article attempts to explore traces and signs of linguistic structure and rhetoric of holy Quran in the form and structure of Hafez lyrics. The main issues discussed here consist of the frame of discourse, method of expression, variety of topics in horizontal axis, multiplicity in meaning aspects, images of life, and harmony in letters and tone of expression, arrangement of opposite elements viz-versa. Quran and Hafez discourse, expression image making in Hafez poems such as simile, metaphor, allegory, parables drawing on Quranic verses.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6369_24cef823d726d903cfb65a756d849bc1.pdf
قران
حافظ
اسلوب
تشابه
بلاغت
Quran
Hafez
method
similarity
Rhetoric
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
214
226
10.22054/ltr.2006.6370
6370
Research Paper
ادبیات تطبیقی و مفهوم امروزی ان
Comparative literature and its new defintion
منصور پیرانی
m_pirani@sbu.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
نزدیک به دو قرن است که از پیدایش دانش ، ادبیات تطبیقی ،، در جهان دانش و اندیشه می گذرد. در این مدت منتقدان موافق و مخالف زیادی را در دامن خود پروده است، در دانشگاهای بسیاری از کشورها کرسی ادبیات تطبیقی بنیان نهاده شد. است و با وجودآن که تبیین مفهوم ادبیات تطبیقی وقت و نیروی فراوان مصرف کردند اما بحث و مجادله ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و هنوز هم مفهوم واحدی از ادبیات تطبیقی که آگاهان و علاقه مندان را خرسند کند به دست نیامده است، اندیشمندان و منتقدان کشورهایی که دارای ادبیات ریشه دار و پربار هستند، در کنار این تلاش ها از این دانش نوعبرای ترویج اندیشه و آثار ادبی خود بهرهها گرفتند شاعران و نویسندگان را را به ملت های دیگر شناساندند و از اندیشه و آثار و چهره .های ادبی ملت های دیگر در جهت بارورتر کردن ادبیات و فکر و فرهنگشان سودها بردند، به نظر می آید که گستردگی قلمرو دانش ادبیات تطبیقی از یک سو ونوع نگرش ملت ها به ادبیات و برداشت از آن و تفاوت های فکری و فرهنگی از سوی دیگر موجب شد. است که رسیدن به تعریف و مفهومی واحد از ادبیات تطبیقی نزدصاحب نظران دشوار باشد، این مختصر نه برای گر هگشایی از این معضل _ که البته به مجای خود لازم و سودمند است _ بلکه کوششی است به حد وسع، که این روند را بر اساس پارهای نظریه ها و با توجه به دو رویکرد متفاوت در عرصه ی پژو هش های تطبیقی ترسیم میکند. مضامین مشترک میان مسعود سعد و ابوفراس حمدان
Research on compartive literature dates back to around two centuries ago, and has led to extensive debates among scholars and critics. Despite tremendous efforts there is no consensus between researchers as to the definition of this field. However, different nations have succeeded to introduce the literary heritage of their own to the world. In this paper, we do not intend to give a precise definition , but try to highlight the trend of comparative literature development in the light of two distinctive approaches in the area.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6370_36f9c6e3eec2a12ca3c81d8dc1358bbc.pdf
per
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2476-6186
2006-03-21
9
27
227
249
10.22054/ltr.2006.6371
6371
Research Paper
مضامین مشترک میان مسعود سعد و ابوفراس حمدان
Common themes between Masoud Sa'd Salman and Abu Faras Hamdan
محسن رائی
1
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
مطالعه و تحقیق ر زبان و فرهنگ و تاریخ ملتها به منظور استغاده از ثمرات عقول و افکار و آثار و نقد و مقایسه آنها یکی از اهداف و زمینه پزوهش ادبیات تطبیقی است که می تواند در جیت انتقال ذوق و احساس و عواطف و خرد انسانها و ملتها به یکدیگر به منظور ایجاد ارتباط و پیوند میان اندیشه ها و ذوقها و درک و فهم و تاثیر متقابل فرهنگها نقش آفرین و . ابوفراس حمدان گوینده و سراینده رومیات در زبان عربی و کوشش در مقایسه مضامین و موضومحات مشترک و همانندی و شباهت زندگانی این دو شاعر گرفتار و در بند امکان و بالنده باشد
One of the goals of comparative literature is to investigate the common and different aspects of cultural and historical background of people to better discover the connection between nations and civilizations. This paper compares the similarities in life and Poetry of the two Iranian & Arbic poets Sa' d Salman & Abu F oras Hamdan both imprisoned for long period of time.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6371_ed7004bbbba556116b625e1be63a54e5.pdf