@article { author = {mirbagheri, aliasghar}, title = {Recognition of the concept of closeness in the works of Attar}, journal = {Literary Text Research}, volume = {16}, number = {53}, pages = {35-56}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2012.6584}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازشناسی مفهوم قرب در آثار عطار نیشابوری}, abstract_fa = {از مباحث مهم و مشروح تصوف، مقامات و احوال است که صوفی و عارف در طریق وصول به حق و کمال حقیقی باید مقامات را طی کند و حالات را که در درون او وارد می‌شود، دریابد. یکی از مهمترین احوال عرفانی، قرب است. قرب، استغراق وجود سالک و نزدیکی او به خداوند و جمع خود با غیبت از صفات خود و تقرب الی الله است تا جایی که از خود غایب باشد و به فنا برسد، حتی تقرب خود را نیز نبیند. تمام تعاریف قرب بر دو محور اساسی متمرکز است که از آن به «قرب با وجود» و «قرب لاوجود» تعبیر می‌شود. برخی از شاعران شعر را در خدمت عرفان اسلامی قرار داده و به طرح مباحث و مبانی عرفان و تصوف پرداخته‌اند. عطار از جمله شاعرانی است که آثار مختلف خود را با زبانی شیرین و روان و متأثر از مباحث عرفانی سروده اس. مقامات و احوال عرفانی و به‌ویژه قرب الهی در آثار منظوم عطار بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. در این مقاله ضمن تعریف مختصر قرب از دیدگاه عرفا، بازتاب این حال عرفانی در آثار منظوم عطار بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. در این مقاله ضمن تعریف مختصر قرب از دیدگاه عرفا، بازتاب این حال عرفانی در آثار منظوم عطار که بخش عمده‌ی تألیفات وی را در برمی‌گیرد، بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {عرفان,حال,قرب,عطار,آثار منظوم}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6584.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6584_65f5a9364e5c0aee02a6e61b3f9d25a9.pdf} }