@article { author = {shaghaghi, vida}, title = {Check conjunction vowels in Persian language, morphology mediator or mediators phoneme?}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {1-14}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6203}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی التقای مصوت ها ودر زبان فارسی؛ تکواژ میانجی یا واج میانجی؟}, abstract_fa = {زبان و چگونگی کارکرد آن همواره نظر محققان و اندیشمندان را در طول تاریخ به خود جلب نموده است. هر چه دامنه مطالعات گسترش می یابد و میزان آن فزونی می گیرد گستره دانش انسانی از زبان و نحوه کارکرد مغز را وسعت می بخشد و در نتیجه به روشنی نکات تاریخی می انجامد که در مطالعات قبلی ناچیز بدیهی انگاشته شده و یا از نظر دور مانده بودند. امروز در مطالعات زبانی حتی نکات بسیار کوچک وساده مورد بازنگری و توجه قرار می گیرد تا بلکه بتوان به شناخت جامع تری از زبان دست یافت. در بررسی ساختمان جمله و کلمه در زبان فارسی در میابیم که هنوز مطالب ناگفته و نامکشوف فراوانی وجود دارد که توجه محققان و علاقمندان را طلب می کند.}, keywords_fa = {التقای مصوت,تکواژ میانجی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6203.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6203_7454a6814dfc41ba4e0d7a28f4fef816.pdf} } @article { author = {kalvasi ashtari, hosein}, title = {"Baruch Aspynvza’" and the problem of dualism}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {15-47}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6204}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {«باروخ اسپینوزاء» و مسأله ثنویت}, abstract_fa = {باروخ اسپینوزا (1677-1632)، فیلسوف هلندی و پرآوازه قرن هفدهم اروپا، از زمره متفکران بزرگی است که هم به سبب نحله و نظام فلسفی خاص و هم به علت سلوک اخلاقی و عملیش مورد توجه فراوان قرار داشته ودارد. پدر و مارد او از مهاجرین یهودی پرتغال بوده اند و او نیز قاعدتاً پیروان این مذهب به شمار می آمده و لکن به سبب انتقاداتی که به کنسیۀ یهودیان و برخی از اعتقادات آنان داشته، از مجمع یهودیان آن کشور طرد و از آن پس، اسپینوزا زندگی منزوی و توأم با مشقت خود را آغاز می کند. خسیسه اصلی نظام فلسفی او، گرایش به وحدت و حتی اندیشه وحدت وجودی است به گونه ای به تمامی کثرات و به خصوص ثنویت های متداول در سنت دکارتی و غیره آن را به وحدتی بنیادین تحویل می نماید. از جمله ثنویت های مهم و غیر قابل تحویل در نظام دکارتی، ثنویت نفس و بدن است. در این نوشتار تلاش شده است که با توجه به زمینه های تاریخی موضوع و مروری کاملاً گذرا به پیشینۀ مسئله نفس و بدن، ره یافت اسپینوزا را در این خصوص مورد ملاحظه قرار دهیم: اگرچنان چه در تعریف فلسفه گفته شود که: فلسفه عبارتست از تلاش و کوشش عقلانی برای پاسخ دادن به اساسی ترین و بنیاد ترین سؤالات بشر، آنگاه می توان پرسید که اسن سؤالات چگونه و چیستند؟ فیلسوفان عمدتاً با این گروه اط مسائل سروکار دارند: الف- چگونگی معرفت ما نسبت به عالم خارج و نوع توجیهاتی که در ارتباط با حصول معرفت امکان پذیر است.     ب- ارتباط بین نفس و بدن (روح و جسم) همراه با تبعات ناشی از دعاوی فیلسوفان و متفکران در این زمینه.       ج- وجود خداوند و مسایلی که فرا روی اعتقادات کلامی و دینی قرار دارد.   د- ملاک ها و معیارهای حقیقت و خطا (یا درست و غلط) و نیز معیارهای مربوط به خیر و شر، و مسایلی دیگر از این دست }, keywords_fa = {باروخ,مساله ثنویت}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6204.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6204_b64e54f529c308d440f4e7fce8d4f560.pdf} } @article { author = {oryan, saeid}, title = {Well done champion treaty or covenant God Code}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {49-60}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6205}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آفرین پیمان پهلوان یا پیمان کد خدایی}, abstract_fa = {«آفرین پیمان کد خدایی» نام متنی است که در شمار اسناد ازدواج بازمانده از دوران کهن ایران بویژه فرهنگ مزدایی قرار دارد. تا جایی که نگارنده اطلاع دارد در مجموع به جز متون کوتاه که نمی توان مسائل ازدواج را در آنها به دقت بررسی کرد، سه متن بلند بعنوان اسناد ازدواج نمونه، از فرهنگ مزدایی و کهن ایران در دست است که به شرح زیر عبارتند از: نخست «درباره پیمان کدخدایی» تنها با تحریر پهلوی، دیگر، نکاح از روش ایران تنها با تحریر پازند و سوم متن حاضر. متن «آفرین پیمان پهلوی» یکی از مهمترین این سه متن است که از آن هم تحریر پازند و هم تحریر پهلوی در دست است. تحریر پازند آن، صفحات 112-115 از مجموعه «متون پازند» را که آنتیا آن را در سال 1909 در بمبئی منتشر نمود، به خود اختصاص داده است. در سال 1963، دابار در «ترجمه زند خورده اوستا» ترجمه ای را نیز از این متن که برپایه تحریر پهلوی صورت گرفته بود منتشر نمود. این متن که تحریر پازند آن مورد پژوهش قرار گرفته است از ابعاد گوناگونی چون ساختار و قباله های ازدواج، تعهدات زوجین، اختیارات زوجین، مهریه یا میزان پولی که باید به زوجه داده میشد و نیز دعاهای مربوطه دارای اهمیت است.}, keywords_fa = {پیمان پهلوان,کدخدایی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6205.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6205_3fbdab29b2fd275362a01aca70699c73.pdf} } @article { author = {afrashi, azita}, title = {Take a semantic transparency and opacity in the compound words}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {61-74}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6206}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگاهی به شفافیت و تیرگی معنایی در سطح واژه های مرکب}, abstract_fa = {در این مختصر سعی بر آن است تا ملاکی معنی شناختی برای تشخیص شفافیت و تیرگی واژه های مرکب به دست داده شود. به این منظور ابتدا مفهوم شفافیت و تیرگی زبانی به طور اجمالی معرفی می گردد، سپس ملاکی معنایی  برای طبقه بندی واژه های مرکب شفاف و تیره ارائه می شود. سرانجام به نقش قواعد، در تولید ساخت های شفاف و تیره پرداخته می شود 1- شفافیت و تیرگی: شفافیت اصطلاحی است که در شماری از حوزه های مطالعات زبانی برای ارجاع به تحلیلی به کار می رود که حقایق را مستقیماً و به روشنی ارائه کند. برای نمونه، در واج شناسی زایا این اصطلاح به لایه ای مربوط می گردد که در آن اعمال یک قاعه بر یک صورت، در بازده آوایی پایانی اشتقال قابل رؤیت است. در این مفهوم قاعده های غیرشفاف را تیره می نامیم. این اصطلاح با کاربردهایی ویژه در معنی شناسی و نحو زایا نیز به کار می رود.}, keywords_fa = {شفافیت,تیرگی,واژه مرکب}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6206.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6206_b39ac648c0f030e8fd8946e892ddcb09.pdf} } @article { author = {haghbin, farideh}, title = {The amount of natural inflectional system based on the theory of Persian language only natural}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {75-95}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6207}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان طبیعی بودن نظام تصریفی زبان فارسی بر مبنای نظریه صرف طبیعی}, abstract_fa = {در زبان شناسی مقایسه ای، زبان ها به لحاظ سلفی و ساختار واژگانی اشان به طور کلی به دو گروه یک تکواژی و چند تکواژی تقسیم می شوند. زبان یک تکواژی زبانی است که کلمات آن تنها از یک تکواژ ساخته شده است و زبان چند تکواژی زبانی است که کلمات آن مرکب از چند تکواژ است. لذا زبان یک تکواژی را زبان منفرد می نامند مثل زبان چینی و ویتنامی و زبان های چند تکواژی خود به چند گروه تقسیم می شود. (الف) زبان پیوندی که در آن مرز بین تکواژها مشخص است و تطابق یک به یک بین هر تکواژ و محتوای معنایی یا دستور آن وجود دارد مثل زبان ترکی (ب) زبان ترکیبی، که مرز بین تکواژهای آن مشخص نیست و تطابق یک به یک بین هر تکواژ و محتوای آن وجود ندارد مانند زبان لاتین (ج) زبان های بساوندی که مرز بین واژه و جمله در این زبان ها مشخص نیست، بسیاری از مفاهیم که معمولاً در زبان های دیگر به وسیله جمله بیان می شود، در این زبانها به وسیله الحاق تکواژها به یکدیگر به صورت یک واژه بیان می شود.}, keywords_fa = {میزان طبیعی,زبان فارسی,نظریه صرف طبیعی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6207.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6207_51ca4e40ccd98e5d3c92bc66565f2d17.pdf} } @article { author = {musayi, masumeh}, title = {Correcting four bits of "Saadi" According to literary tradition}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {97-104}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6208}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تصحیح چهار بیت از «سعدی» براساس سنت های ادبی}, abstract_fa = {منظور از سنت های ادبی، مضامینی است مبتنی بر باورها، سلیقه ها، پیشنهاد، عواطف و احساسات یک قوم که در ادبیات آن، از نسلی به نسل دیگر می رسد و شاعران و نویسندگان به نحوی آنها را در آثار خود منعکس می کنند. به دلیل تکرار و تداوم این مضامین در آثار ادبی، می توان آنها را (سنت های ادبی) نامید. برای مثال در ادب فارسی می توان به این سنت ها اشاره کرد: بلبل، نماد عشق، و گل، نماد معشوق است. معشوق، سنگدل است و نامهربان. موی معشوق، سیاه است و خوشبو. نسیم سحری، بوی زلف معشوق را بر عاشق می برد و.... توجه به این گونه مضامین، علاوه بر فهم بعضی جملات و ابیات دشوار، ما را در تصحیح متون یا انتخاب ضبط صحیح یک کلمه از میان نسخ متعدد متن، یاری می دهد؛ چنانکه نگارنده ضمن مطالعۀ غزلیات سعدی (تصحیح محمد علی فروغی) متوجه شد که ضبط نسخه بدل برخی ابیات با توجه به سنتهای ادبی، بر متن ترجیج دارد.}, keywords_fa = {سعدی,سنت ادبی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6208.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6208_984e1b50b59ee76d3966130a508675b5.pdf} } @article { author = {farkhondeh, parvaneh}, title = {Background derivation from the perspective of Muslim scholars}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {105-123}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6209}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیشینۀ فرآیند اشتقاق از دیدگاه دانشمندان مسلمان}, abstract_fa = {هرگاه از مسائل زبانی و مباحث پیرامون آن سخن به میان می آید، توجه اهل فن و علاقه مندان به آراء و مکاتب غرب حلب می شود. کارکرد و دستاورد غریبان در این زمینه اگرچه بسیار گسترده و عمیق بوده است، اما دلیل موجهی برای نادیده انگاشتن بحثهای زبانی در میان دانشمندان شرقی و به ویژه اندیشمندان اسلامی نمی باشد، که البته تاکنون به هر دلیلی به طور جدی به آن پرداخته نشده است. چنانچه گذری بر این مباحث داشته باشیم، در خواهیم یافت که کم نیستند صاحبان اندیشه و نظر که دست کم در یکی چند از مباحث زبانی و کلامی کاری در خور ارائه نکرده باشند. چنانچه که بررسی در گستره این خواستار همت والا و نیازمند پشتکار و حوصله بسیار است، تا شاید بتوان از این پیکره پراکنده به شناختی پویا و منسجم دست یافت که ما را به سوی بسیاری از مسائل زبانی که امرو نیز تازگی دارند و یا می توانند مطرح شوند، رهنمون باشد آنچه در پی می آید، چکیده تلاشی است در این راستا که شادی جرقه انگیزه ای شود برای پژوهش بیشتر. از بحث هایی که در میان دانشمندان صدر اسلام مطرح بوده، بحث مناسبت طبیعی میان الفاظ و معنای آن در حالت بسط و ترکیب و دگرگونی صورت ها و ساخت آنها بوده است. در این مناسبت طبیعی از دلالت های ذاتی و اکتسابی و ارتباط آنها سخن به میان آمده است. دلالت اکتسابی دگرگونی در توان دلالت ذاتی و اصلی است، و حقیقت تفاوت میان این دو دلالت را با تمام ضرایب آن نمی توان دریافت، مگر با بررسی اصول الفاظ و نحو وضع آنها و همچنین میزان کاربرد و روند دگرگونی آن الفاظ، و این چنین بود که بحث اشتقاق و انواع آن مطرح شد.}, keywords_fa = {فرایند اشتقاق,دانشمندان مسلمان}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6209.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6209_829f736277dafb7bea4b01fbcc9468fb.pdf} } @article { author = {sojudi, farzan}, title = {Poetry, ancient poetry; similarities and differences}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {125-133}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6210}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شعر نو، شعر کهن؛ وجوه اشتراک و افتراق}, abstract_fa = {جنبش فکری ساخت گرایی و نظریه ادبی متأثر از آن، از زبان شناسی و به ویژه آموزش های زبان شناس سوئیسی فردینان دوسوسور تأثیر به سزایی گرفته است. سوسور زبان را در دو سطح زبان (لانگ) یعنی آن نظام زیرساختی که ناظر بر کارکرد زبان است و گفتار (پارول) یعنی زبان آن گونه که در واقع و در عمل به کار گرفته می شود، تقسیم کرد. نظام زبان بر هر پاره گفتار واقعی مقدم است. زبان یک نظام هم زبان و کلی دلالت گر است که هر پاره گفتار واقعی فقط یکی از انتخاب های ممکن از آن دستگاه ساختاری است. زبان جنبه ای اجتماعی قوۀ نطق است و گفتار جنبه ی فردی آن. زبان دانش ناخودآگاه و درونی شده ی هر سخنگوست که بدون آن گفتار نمی تواند در نقش نظامی دلالت گرا ظاهر شود و مانند صداهای نامفهومی خواهد بود که حیوانات تولید می کنند. در واقع آنچه زبان را به نظامی دلالت گر بدل می کند همین جنبه ی تمایزی آن است. هر پاره گفتار از میان بی نهایت شکل ممکن و در تمایز با آنها انتخاب شده است و به واقع از همین تمایز است که معنا می یابد.}, keywords_fa = {اشتراک,افتراق,شعر کهن,شعر نو}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6210.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6210_3d296cd0d6ebd4b800c1e505b715c3d0.pdf} } @article { author = {molanazar, hosein}, title = {Similar words in Persian and English}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {135-141}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6211}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شباهت واژه ها در زبان های فارسی و انگلیسی}, abstract_fa = {زبان درختی می ماند که ریشه دارد و رشد می کند. شاخ و برگ تازه می یابد. رشد درخت زبان به دو شیوه اصلی صورت می گیرد یکی درونی، دیگری بیرونی یعنی با پیوند خوردن با شاخه و جوانه درخت دیگر. برخی این پیوند با بیرون را طبیعی نمی پندارند و با آن مخالفت می کنند. یکی از دلایل آنها این است که این تداخل می تواند ماهیت و طبیعت تنه اصلی زبان را از بین ببرد و در نتیجه رابطه وضعیت فعلی زبان با گذشته آن قطع شود. دو زبان فارسی و انگلیسی چون عضو خانواده زبان هند و اروپایی هستند و نیز به دلیل وام گیری از یکدیگر (و یا از زبان های واسطۀ دیگر)، شباهت هایی در واژه های آنها یافت می شود 1- علت و ریشه این شباهت ها در کجا قرار دارد؟ پنج حالت برای ریشه این شباهت ها متصور است: الف- زبان فارسی از زبان انگلیسی به طور مستقیم یا با واسطه برخی از واژه ها را وام گرفته است. که آنها را واژه های دخیل انگلیسی در فارسی می نامند. ب- زبان انگلیسی از فارسی به طور مستقیم یا واسطه وام گرفته است، یعنی واژه های دخیل فارسی در انگلیسی هستند. ح- فارسی و انگلیسی هر دو، واژه های شبیه را از زبان سومی وام گرفته اند. د- برخی از این واژه ها از ریشۀ مشترک هر دو زبان نشأت گرفته است و نشانگر این واقعیت است که این دو زبان از خانواده زبان های هند و اروپایی هستند.}, keywords_fa = {شباهت واژه,زبان فارسی,زبان انگلیسی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6211.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6211_0a425fd2a3c74c078fefc6d5294127a9.pdf} } @article { author = {safavi, korosh}, title = {A brief introduction logical semantics}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {143-181}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6212}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معرفی اجمالی معنی شناسی منطقی}, abstract_fa = {در سنت مطالعه ی معنی، می توان معنی شناسی را به سه شاخه ی عمده تقسیم کرد و سه گونه معنی شناسی را از یکدیگر متمایز ساخت؛ معنی شناسی فلسفی به مثابه بخشی از مطالعه فلسفی زبان، معنی شناسی زبانی به منزله ی بخشی از زبان شناسی، و معنی شناسی منطقی در حکم بخشی از منطق ریاضی. در این میان سابقه ی مطالعه ی فلسفی معنی یا معنی شناسی فلسفی به مراتب بیش از دو مطالعه ی دیگر بوده و به آرای مندرج در مکالمات کراتیلوس و لاخس افلاطون باز می گردد. آنچه امروزه تحت عنوان معنی شناسی مطرح است و در اصل معنی شناسی زبانی را شامل می شود، از اصطلاح semantique فرانسه نشأت میگیرد که برای نخستین بار از سوی بر آل (iک5) معرفی شد. این گونه معنی شناسی که بخشی از دانش زبان شناسی به شمار می رود، به نوبه ی خود به دو شاخه ی معنی شناسی تاریخی و معنی شناسی توصیفی تقسیم می شود و به مطالع ی معنی در زبان های طبیعی اختصتص می یابد.}, keywords_fa = {معنی شناسی منطقی,معنی شناسی فلسفی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6212.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6212_f5ab6ec3f65e6dd38911cd09a1fb5931.pdf} } @article { author = {mahmoodi, behruz}, title = {Morpheme "home" and its semantic function in the construction of Persian Language Dictionary}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {183-191}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6213}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تکواژ «خانه» و عملکرد معنایی آن در ساخت واژه زبان فارسی}, abstract_fa = {در این مقاله سعی برآن است تا در قالب ساختار واژه زبان فارسی به ویژگی های معنایی عملکرد تکواژ «خانه» در قیاس با سایر تکواژه های مکان ساز (مثل «ستان)» پرداخته شود. معمولاً در بررسی های ساخت واژه، چه در زبان فارسی و چه در متون غیر فارسی، عملکرد ساخت واژه در محدوده خاص خود مورد بررسی قرار می گیرد و غیر کوشش می شود تا بویژه گی های ساختی نحوی تکواژه ها در همنشینی با یکدیگر توجه گردد. مختصر حاضر با دیدن معنایی به عملکرد تکواژ «خانه» در ساخت واژه و زبان فارسی می پردازد و تلاش می کند تا ضمن معرفی و توصیف آن با عنوان یک پسوند، مشخص سازد که انتخاب تکواژه ها از روی محور جانشینی و فکندن آنها بر روی محور همنشینی زبان، به مجموعه ای از ملاک های معنایی نیز وابسته است. به بیان دیگر، گاه می توان از طریق جانشینی برخی تکواژه ها، به صورت هایی با معنی نزدیک ولی با بارهای معنایی متفاوت دست یافت. برای دست یازیدن به این مهم، ابتدا به مطالعاتی که در این زمینه خاص صورت گرفته است پرداخته خواهد شد. سپس ویژگی های کاربردی تکواژ «خانه» در مقایسه با تکواژ مکان ساز «ستان» بررسی خواهد شد و در نهابت، سعی برآن خواهد بود تا عملکرد این تکواژ و پدید آوردن اختلاف در بار عاطفی واژه های ساخته شده پرداخته شود. رویکرد برگزیده برای این پژوهش، بررسی همزمانی است و به طور مشخص، گونه گفتاری زبان فارسی را شامل می شود}, keywords_fa = {تکواژ خانه,عملکرد معنایی,زبان فارسی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6213.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6213_edff31aab2b4a729a00b36aa0e1175a7.pdf} } @article { author = {rasekh, mohamad}, title = {Build logic and design of a problem}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {193-203}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6214}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساخت منطقی و طرح یک مسئله}, abstract_fa = {در مطالعه زبان موضوعات بسیار اندکی وجود دارد که زبان شناسان در مورد آنان اتفاق نظر دارند. یکی از این موضوعات این است که جملات رابط آواها با معانی هستند. بلو مفیلد می نویسد در گفتار انسان آواهای مختلف معانی مختلفی دارند. مطالعه ارتباط میان آواهای ویژه با معانی ویژه مطالعه زبان است.}, keywords_fa = {ساخت منطقی,مسئله}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6214.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6214_0f4865eab97800ed447483e3f3f28acc.pdf} } @article { author = {bostamante, florestina}, title = {strategies for comprehensions truth or myth}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {17-35}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6308}, abstract = {The study of learning strategies had been the focus of attention of many language specialist in recent years and many researchers showed their significance in attainmg mastery of second language skills. The current explosion of research on reading strategies aim at finding out the thoughts that drift through the reader's mind, the quest and endeavor for meaning, the representations and associations--all of which are concealed from the teacher's eyes. Yet all of these are the essence of reading comprehension. Therefore, knowledge of what makes up the internal process and how it can be handled is indispensable for the teachers and program planners if they aspire to design a program that will suit the students' needs.}, keywords = {}, title_fa = {استراتژی برای comprehensions حقیقت یا افسانه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6308.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6308_2b0f8a17de933064b131e7dcce2dfec2.pdf} } @article { author = {sedghi, ahmad}, title = {some ideas on the presence or absence of UG in L2 acquisition}, journal = {Literary Text Research}, volume = {2}, number = {9.10}, pages = {1-16}, year = {1999}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2000.6309}, abstract = {Although the majority of linguists believing in Chomskyan revolution have no doubt about the presence of UG in Ll acquisition, its availability in L2 acquisition _in general, and in adult L2 acquisition in particular, is controversial. On the one hand, there are proponents of the access to UG in L2 acquisition, Lidia White for example, says: therange of option available to the second language learner is constrained by UG in ways similar to what happens in first language acquisition (1985);on the other hand, Bley-Vroman, an opponent to the theory, argues against the notion that adult second language learners have access 10 Universal Grammar. Nevertheless, in spite of these controversial views, the notion that innate linguistic principles ofUG are available 10 adult language learners has been an appealing one both from a theoretical perspective and from a data-driven one, since learners do not appear 10 violate universals in production.}, keywords = {}, title_fa = {برخی از ایده در حضور یا عدم حضور UG در کسب L2}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6309.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6309_ddeaa8c23b74be39552abab3f59bb35a.pdf} }